95
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

فصل چهارم: عدل ، از اصول دين است

۵۷۲۶.معاني الأخبارـ به نقل از سمرقندى ، كه سندش را به امام صادق عليه السلام رسانده است ـ: مردى از امام صادق عليه السلام پرسشى نمود و ايشان در پاسخ او فرمود : «پايه دين، توحيد و عدل است و دانش آن، بسيار است و خردمند را از آن، گريزى نيست . پس ، آن را به هر اندازه كه در دسترس و قابل حفظ كردن است، درياب» .
[امام عليه السلام ] سپس فرمود : «امّا يكتاپرستى ، اين است كه آنچه را كه بر تو رواست، بر پروردگارت روا ندارى ، و امّا عدل ، اين است كه آنچه را به خاطرش مورد سرزنش قرار مى گيرى، به آفريدگارت نسبت ندهى» .

۵۷۲۷.مصباح الشريعةـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ: به آنچه پاكان و پرهيزگاران درباره اصول دين و حقايق يقين و رضا و تسليم، اتّفاق نظر دارند، ملتزم باش و در اختلاف آرا و سخنان پراكنده مردم، وارد نشو، كه كار بر تو سخت مى شود ، در حالى كه امّتِ برگزيده (مسلمانان) بر اين، اتّفاق دارند كه خداى متعال، يگانه است و چيزى همانند او نيست ، و نيز [اتّفاق دارند كه] او در داورى اش عدالت پيشه است ، به خواست خود، عمل مى كند و طبق اراده خويش حُكم مى نمايد ، و درباره كارى كه انجام مى دهد ، «چرا؟» به او گفته نمى شود ، و هيچ چيزى جز به خواست او صورت نپذيرفته و نمى پذيرد ، و نيز [اتّفاق دارند كه] او به آنچه مى خواهد، تواناست و در وعده و تهديدش راستگوست .

ر . ك : ص ۷۹ (گناهان بندگان را به خدا نسبت دادن) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
94

الفصل الرّابِعُ : العدل من اصول الدّين

۵۷۲۶.معاني الأخبار عن أبي أحمد السمرقندي بإسناده رفعه إلى الإمام الصادق عليه السلام :أنَّهُ سَأَلَهُ رَجُلٌ فَقالَ لَهُ : إنَّ أساسَ الدّينِ التَّوحيدُ وَالعَدلُ ، وعِلمُهُ كَثيرٌ ، ولابُدَّ لِعاقِلٍ مِنهُ ، فَاذكُر ما يَسهُلُ الوُقوفُ عَلَيهِ ويَتَهَيَّأُ حِفظُهُ .
فَقالَ عليه السلام : أمَّا التَّوحيدُ ، فَأَن لا تُجَوِّزَ عَلى رَبِّكَ ما جازَ عَلَيكَ ، وأمَّا العَدلُ ، فَأَن لا تَنسُبَ إلى خالِقِكَ ما لامَكَ عَلَيهِ . ۱

۵۷۲۷.مصباح الشريعةـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ: اِلزَم ما أجمَعَ عَلَيهِ أهلُ الصَّفاءِ وَالتُّقى مِن اُصولِ الدّينِ ، وحَقائِقِ اليَقينِ وَالرِّضا وَالتَّسليمِ ، ولا تَدخُل فِي اختِلافِ الخَلقِ ومَقالاتِهِم فَتَصعُبَ عَلَيكَ ، وقَد أجمَعَتِ الاُمَّةُ المُختارَةُ بِأَنَّ اللّهَ تَعالى واحِدٌ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ ، وأنَّهُ عَدلٌ في حُكمِهِ ، يَفعَلُ ما يَشاءُ ويَحكُمُ ما يُريدُ ، ولا يُقالُ لَهُ في شَيءٍ مِن صُنعِهِ : لِمَ ؟ ولا كانَ ولا يَكونُ شَيءٌ إلّا بِمَشِيَّتِهِ ، وأنَّهُ قادِرٌ عَلى ما يَشاءُ ، وصادِقٌ في وَعدِهِ ووَعيدِهِ . ۲

راجع : ص ۷۸ (نسبة ذنوب العباد إلى اللّه ) .

1.معاني الأخبار : ص ۱۱ ح ۲ ، التوحيد : ص ۹۶ ح ۱ ، مشكاة الأنوار : ص ۳۹ ح ۸ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۵۴۴ ، روضة الواعظين : ص ۴۸ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۴ ح ۱۳ .

2.مصباح الشريعة : ص ۳۷۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۱۰۴ ح ۸۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59450
صفحه از 483
پرینت  ارسال به