83
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۷۰۸.امام هادى عليه السلامـ در بيان جبر و تفويض و امرى كه بين آن دو است ـ: امّا جبر ـ كه هر كس به آن باورمند شود ، خطا كرده است ـ ، اعتقاد كسى است كه مى گويد : خداوند عز و جل بندگان را بر انجام دادن گناهان ، مجبور ساخته و آنان را به خاطر آنها كيفر مى دهد . هر كه به اين گفته معتقد باشد، قطعا خدا را در داورى اش ستمگر دانسته و او را تكذيب نموده و نيز اين سخنان خدا در قرآن را انكار كرده است : «و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى دارد» و «اين [كيفر] ، به سزاى چيزهايى است كه دست هاى تو پيش فرستاده اند ، و [گرنه] خدا به بندگان خود ، بيدادگر نيست» و «خدا به هيچ وجه به مردم ستم نمى كند ؛ ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مى كنند» و آيات بسيارى كه در اين باره وجود دارند .
پس ، آن كه باور دارد به انجام دادن گناهانْ مجبور است ، در حقيقت ، گناهش را به عهده خدا گذاشته و او را در كيفر دادنش ستمگر دانسته است و هر كه خدا را ستمگر بشمارد ، در حقيقت ، كتاب خدا را تكذيب نموده است و هر كه كتاب خدا را تكذيب نمايد ، حقيقتاً بر اساس اجماع امّت اسلامى ، كافر گرديده است .

۵۷۰۹.امام كاظم عليه السلامـ در جواب اين پرسش كه : گناه ، از ناحيه كيست؟ ـ: ناگزير ، گناه يا از جانب بنده است ، يا آفريدگار او و يا هر دوى آنها . اگر [معتقد باشيم كه] از ناحيه خداى متعال است ، او دادگرتر و باانصاف تر از آن است كه بر بنده اش ستم روا دارد و او را به خاطر آنچه انجام نداده ، مؤاخذه نمايد ... .

۵۷۱۰.الطرائف :روايت شده كه فضل بن سهل در نزد مأمون از على بن موسى الرضا عليه السلام پرسيد : اى ابو الحسن! آيا آفريدگان خدا مجبورند؟
امام عليه السلام فرمود : «خداوند ، دادگرتر از آن است كه آفريدگانش را مجبور نمايد و سپس كيفرشان دهد» .

ر . ك : ص ۳۹۹ (فصل هشتم : نقش قضا و قدر در افعال انسان) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
82

۵۷۰۸.الإمام الهادي عليه السلامـ في بَيانِ الجَبرِ وَالتَّفويضِ وَالأَمرِ بَينَ الأَمرَينِ ـ: أمَّا الجَبرُ الَّذي يَلزَمُ مَن دانَ بِهِ الخَطَأُ ، فَهُوَ قَولُ مَن زَعَمَ أنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ أجبَرَ العِبادَ عَلَى المَعاصي ، وعاقَبَهُم عَلَيها ، ومَن قالَ بِهذَا القَولِ فَقَد ظَلَّمَ اللّهَ في حُكمِهِ وكَذَّبَهُ ، ورَدَّ عَلَيهِ قَولَهُ : «وَلَا يَظْـلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا» ۱ ، وقَولَهُ : «ذَ لِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَـلَّـمٍ لِّلْعَبِيدِ» ۲ ، وقَولَهُ : «إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْـلِمُ النَّاسَ شَيْـئا وَ لَـكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْـلِمُونَ» ۳ ، مَعَ آيٍ كَثيرَةٍ في ذِكرِ هذا .
فَمَن زَعَم أنَّهُ مُجبَرٌ عَلَى المَعاصيفَقَد أحالَ بِذَنبِهِ عَلَى اللّهِ ، وقَد ظَلَّمَهُ في عُقوبَتِهِ، ومَن ظَلَّمَ اللّهَ فَقَد كَذَّبَ كِتابَهُ ، ومَن كَذَّبَ كِتابَهُ فَقَد لَزِمَهُ الكُفرُ بِاجتِماعِ ۴ الاُمَّةِ . ۵

۵۷۰۹.الإمام الكاظم عليه السلامـ وقَد سُئِلَ : مِمَّنِ المَعصِيَةُ ؟ ـ: إنَّ المَعصِيَةَ لابُدَّ مِن أن تَكونَ مِنَ العَبدِ أو مِن خالِقِهِ أو مِنهُما جَميعا ؛ فَإِن كانَت مِنَ اللّهِ تَعالى فَهُوَ أعدَلُ وأنصَفُ مِن أن يَظلِمَ عَبدَهُ ويَأخُذَهُ بِما لَم يَفعَلهُ ... . ۶

۵۷۱۰.الطرائف :رُوِيَ أنَّ الفَضلَ بنَ سَهلٍ سَأَلَ عَلِيَّ بنَ موسَى الرِّضا عليه السلام بَينَ يَدَيِ المَأمونِ ، فَقالَ : يا أبَا الحَسَنِ ، الخَلقُ مَجبورونَ ؟
فَقالَ : اللّهُ أعدَلُ مِن أن يُجبِرَ خَلقَهُ ثُمَّ يُعَذِّبَهُم . ۷

راجع : ص ۳۹۸ (دور القضاء والقدر في أفعال الإنسان) .

1.الكهف : ۴۹ .

2.الحجّ : ۱۰ .

3.يونس : ۴۴ .

4.في الاحتجاج : «بإجماع» بدل «باجتماع» .

5.تحف العقول : ص ۴۶۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۹۰ ح ۳۲۵ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۲ ح ۳۰ .

6.الفصول المختارة : ص ۷۳ ، الأمالي للسيّد المرتضى : ج ۱ ص ۱۰۵ ، الطرائف : ص ۳۲۸ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۳۱۴ ، روضة الواعظين : ص ۴۸ كلُّها عن أبي حنيفة ، بحار الأنوار : ج ۴۸ ص ۱۰۶ ح ۸ .

7.الطرائف : ص ۳۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۵۹ ح ۱۱۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59455
صفحه از 483
پرینت  ارسال به