9
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

ظلم در ميان لغت شناسان و بسيارى از دانشمندان ، قرار دادن چيزى در غير جايگاه ويژه خود است ، به كاستى و افزايش ، يا به انحراف از زمان و يا مكانش... . ظلم را در تجاوز از حق به كار مى برند .
به نظر مى رسد كه جامع ترين معناى ظلم ، «نهادن چيزى در غير جاى ويژه خود» است و ساير معانى ، با تأمّل ، به اين معنا باز مى گردند .

دو . واژه شناسى «عدل»

عدل ، نقطه مقابل «ظلم» است . بنا بر اين ، جامع ترين معناى عدل ، «نهادن هر چيز در جايگاه ويژه آن» است . در حديثى از امام على عليه السلام ، به اين معناى جامع ، اشاره شده است :
العَدلُ يَضَعُ الأُمورَ مَواضِعَها . ۱ عدل ، قرار دادن امور در جايگاه هاى خود است .
هنگامى كه هر چيزى در جايگاه ويژه خود قرار بگيرد ، اِستوا و اعتدال پديد مى آيد و اِعوجاع و انحراف ، از بين مى رود . از اين رو ، اهل لغت ، «عدل» را به «اِستواء» تفسير كرده اند . ساير معانى عدل نيز به اين معناى جامع ، باز مى گردند .

سه . «ظلم» و «عدل» در قرآن و حديث

بررسى ها نشان مى دهند كه قرآن و احاديث ، واژه «ظلم» و «عدل» را در معناى جامع آنها به كار برده اند . به تعبير روشن تر ، در نظام آفرينش ، هر پديده، جايگاه، حد و قانون ويژه اى دارد، كه اگر در جايگاه ويژه خود قرار گرفت، عدل، و اگر در آن جايگاه قرار نگرفت ، ظلمْ تحقّق يافته است . از اين رو در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله

1.نهج البلاغة : حكمت ۴۳۷ .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
8

تداعى مى كنند ، نفى «ظلم» از خداوند متعال ، به درايت ، نزديك تر و براى زدودن شبهه مخاطبان ، مفيدتر از اثبات عدالت براى اوست .
برخى نيز احتمال داده اند كه به كار نرفتن واژه «عدل» در مورد ذات پاك پروردگار در قرآن ، به خاطر آن است كه «عدل» ، گاه مفهوم «شرك» را مى رساند ۱ و خدا نخواسته است اين لفظ مشترك ، در مورد ذات پاكش به كار رود . ۲

تبيين «عدل» و «ظلم»

يك . واژه شناسى «ظلم»

واژه «ظلم» در لغت ، به معناى : نهادن چيزى در غير جاى ويژه خود، تجاوز از حد ، و انحراف از ميانه روى آمده است. ابن منظور در اين باره مى گويد :
الظّلم: وضع الشيء في غير موضعه... واصل الظّلم : الجور ومجاوزة الحدّ... والظلم : الميل عن القصد... . ۳
ظلم ، قرار دادن چيز در غير جايگاه خود است... . ظلم ، در اصطلاح، جور و تجاوز از حد است ... و ظلم ، تمايل (انحراف) از مسير است... .
راغب نيز در اين باره مى گويد :
والظلم عند أهل اللغة وكثير من العلماء : وضع الشيء فى غير موضعه المختص به، إمّا بنقصان أو بزيادة، وإما بعدول عن وقته أو مكانه... والظلم يقال في مجاوزة الحقّ . ۴

1.مانند : «ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ ؛ سپس كسانى كه كافر شدند ، موجوداتى را هم طراز خدا قرار مى دهند» (انعام : آيه ۱).

2.پيام قرآن : ج ۴ ص ۴۰۳ .

3.لسان العرب : ج ۲ ص ۲۴۵۹ .

4.مفردات ألفاظ القرآن : مادّه «ظلم» .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59068
صفحه از 483
پرینت  ارسال به