75
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۶۹۴.امام على عليه السلام :هر كه درونش با ظاهرش يكسان و رفتارش با گفتارش موافق باشد ، اوست كه امانت را ادا كرده و عدالتش استوار گرديده است .

۵۶۹۵.امام باقر عليه السلام :هيچ طمعى همانند مسابقه دادن براى كسب مقام ، و هيچ عدالتى همانند انصاف، و هيچ تجاوزى همانند ستم كردن ، و هيچ ستمى همانند پيروى از هواى نفس نيست .

۵۶۹۶.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ پرسشى درباره زمان به وجود آمدن صفت عدالت در يك شخص ـ: هر گاه ديده اش را از چيزهاى حرام ، و زبانش را از گناهان ، و دستش را از ستمكارى ها باز دارد .

ر . ك : ص ۳۳ (معناى عدالت خداوند / برپاداشتن قسط «برابرى») .

ج ـ عدالت اخلاقى

۵۶۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! آنچه براى خود نمى پسندى ، براى ديگرى نيز مپسند و آنچه براى خود دوست مى دارى ، براى برادرت نيز دوست بدار تا در داورى ات ، دادگر و در به پا داشتن برابرى ، عدالت پيشه و در ميان آسمانيان ، محبوب و در سينه هاى زمينيان ، دوست داشتنى باشى .

۵۶۹۸.امام على عليه السلام :گران مايه ترين اخلاق ، سخاوت ، و سودبخش ترين آن ، دادگرى است .

۵۶۹۹.امام على عليه السلام :عدالت ، برترين خوى است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
74

۵۶۹۴.عنه عليه السلام :مَن طابَقَ سِرُّهُ عَلانِيَتَهُ ، ووافَقَ فِعلُهُ مَقالَتَهُ ، فَهُوَ الَّذي أدَّى الأَمانَةَ ، وتَحَقَّقَت عَدالَتُهُ . ۱

۵۶۹۵.الإمام الباقر عليه السلام :لا حِرصَ كَالمُنافَسَةِ فِي الدَّرَجاتِ ، ولا عَدلَ كَالإِنصافِ ، ولا تَعَدِّيَ كَالجَورِ ، ولا جَورَ كَمُوافَقَةِ الهَوى . ۲

۵۶۹۶.الإمام الصادق عليه السلام ـ سُئِلَ عن صِفَةِ العَدلِ مِنَ الرَّجُلِ ، فَقالَ ـ :إذا غَضَّ ۳ طَرفَهُ عَنِ المَحارِمِ ، ولِسانَهُ عَنِ المَآثِمِ ، وكَفَّهُ عَنِ المَظالِمِ . ۴

راجع : ص ۳۲ (معنى عدل اللّه / القيام بالقسط) .

ج ـ العَدلُ الأَخلاقِيُّ

۵۶۹۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا عَلِيُّ ، ما كَرِهتَهُ لِنَفسِكَ فَاكرَه لِغَيرِكَ ، وما أحبَبتَهُ لِنَفسِكَ فَأَحبِبهُ لِأَخيكَ ؛ تَكُن عادِلاً في حُكمِكَ ، مُقسِطا ۵ في عَدلِكَ ، مُحَبّا ۶ في أهلِ السَّماءِ ، مَودودا في صُدورِ أهلِ الأَرضِ . ۷

۵۶۹۸.الإمام عليّ عليه السلام :أكرَمُ الأَخلاقِ السَّخاءُ ، وأعَمُّها نَفعا العَدلُ . ۸

۵۶۹۹.عنه عليه السلام :العَدلُ أفضَلُ سَجِيَّةٍ ۹ . ۱۰

1.غرر الحكم : ح ۸۶۵۶ .

2.تحف العقول : ص ۲۸۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۶۵ ح ۱ .

3.غَضَّ طَرفَهُ : أي كسره وأطرق ولم يفتح عينه (النهاية : ج ۳ ص ۳۷۱ «غضض») .

4.تحف العقول : ص ۳۶۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۴۸ ح ۷۹ .

5.المُقسِطُ : العادِلُ (النهاية : ج ۴ ص ۶۰ «قسط») .

6.في بعض النسخ : «مُحَبَّبا» (هامش المصدر) .

7.تحف العقول : ص ۱۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۶۷ ح ۶ .

8.غرر الحكم : ح ۳۲۱۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۲ ح ۲۷۷۹ .

9.السجيَّةُ : الخُلُقُ والطبيعة (الصحاح : ج ۶ ص ۲۳۷۲ «سجا») .

10.غرر الحكم : ح ۹۷۷ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۱ ص ۳۱۸ ح ۱۳۱۴۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59468
صفحه از 483
پرینت  ارسال به