71
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

ب ـ عدالت عملى

قرآن

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! پيوسته برابرى را برپا داريد و براى خدا گواهى دهيد ، هر چند به زيان خودتان يا [به زيان] پدر و مادر و خويشاوندان [شما ]باشد . اگر [يكى از دو طرف دعوا] توانگر يا نيازمند باشد ، خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است . پس ، از پىِ هوس نرويد كه [از حق] عدول كنيد. و اگر به انحراف گراييد يا روى برگردانيد ، قطعا خدا به آنچه انجام مى دهيد ، آگاه است» .

حديث

۵۶۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه با مردم معاشرت كند و ستم روا ندارد ، و براى مردم سخن بگويد و به آنان دروغ نگويد ، و به مردم وعده دهد و خُلف وعده ننمايد ، جزو كسانى است كه جوان مردى اش كامل ، دادگرى اش آشكار ، برادرى اش واجب ، و غيبتش حرام است .

۵۶۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دادگرى ، معيار خداى متعال در زمين است . هر كه آن را به كار گيرد ، خدا او را به سوى بهشتْ هدايت مى كند و هر كه آن را رها سازد ، خدا او را به سوى جهنّم مى راند .

۵۶۸۴.حلية الأولياءـ به نقل از ابو تميمه ـ: از پيامبر صلى الله عليه و آله درباره بخش هاى عدالت پرسيدم . فرمود : «عدالت ورزيدن با مردم ، هديه نمودن سلام به دانشمند ، و در [هنگام ]بى نيازى و نيازمندى به ياد خداوند متعال بودن ، به طورى كه در راه خدا باكى نداشته باشى كه مذمّت شوى يا ستايش گردى» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
70

ب ـ العَدلُ العَمَلِيُّ

الكتاب

«يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّ مِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَ لِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» . ۱

الحديث

۵۶۸۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُم ، وحَدَّثَهُم فَلَم يَكذِبهُم ، ووَعَدَهُم فَلَم يُخلِفهُم، فَهُوَ مِمَّن كَمَلَت مُرُوءَتُهُ، وظَهَرَت عَدالَتُهُ، ووَجَبَت اُخُوَّتُهُ، وحَرُمَت غيبَتُهُ . ۲

۵۶۸۳.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ العَدلَ ميزانُ اللّهِ تَعالى فِي الأَرضِ ، فَمَن أخَذَهُ قادَهُ إلَى الجَنَّةِ ، ومَن تَرَكَهُ ساقَهُ إلَى النّارِ . ۳

۵۶۸۴.حلية الأولياء عن أبي تميمة :سَأَلتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله عَن أبوابِ القِسطِ ، فَقالَ : إنصافُ النّاسِ مِن نَفسِكَ ، وبَذلُ السَّلامِ لِلعالَمِ ۴ ، وذِكرُ اللّهِ تَعالى فِي الغِنى وَالفاقَةِ ، حَتّى لا تُبالِيَ ذُمِمتَ فِي اللّهِ أو حُمِدتَ . ۵

1.النحل : ۱۱۴ ـ ۱۱۶ .

2.الخصال : ص ۲۰۸ ح ۲۸ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۳۰ ح ۳۴ كلاهما عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، الكافي : ج ۲ ص ۲۳۹ ح ۲۸ عن سماعة بن مهران عن الإمام الصادق عليه السلام ، تحف العقول : ص ۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۱ ح ۱ ؛ مسند الشهاب : ج ۱ ص ۳۲۲ ح ۵۴۳ عن أحمد بن عليّ عن أبيه عن الإمام الرِّضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله .

3.تنبيه الغافلين : ص ۳۶۷ ح ۵۵۱ عن عمر ؛ مستدرك الوسائل : ج ۱۱ ص ۳۱۷ ح ۱۳۱۴۵ نقلاً عن لُبِّ اللباب .

4.. المراد به جميع المسلمين ؛ مَن عرفته ومن لم تعرفه (فيض القدير : ج ۳ ص ۳۹۰) .

5.حلية الأولياء : ج ۵ ص ۲۰۷ ، الإصابة : ج ۷ ص ۴۵ الرقم ۹۶۵۵ ، اُسد الغابة : ج ۶ ص ۱۷۵ الرقم ۶۰۳۰ وليس فيه ذيله من «وذكر اللّه ...» .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59110
صفحه از 483
پرینت  ارسال به