69
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۱ / ۳

معناى عدالت انسان

الف ـ عدالت اعتقادى

قرآن

«و كافران ، خود ، ستمكاران اند» .

«و [ياد كن] هنگامى را كه لقمان به پسر خويش ـ در حالى كه او را اندرز مى داد ـ گفت : اى پسرك من! به خدا شرك مَوَرز كه به راستى ، شرك ، ستمى بزرگ است» .

«و با آن كه دل هايشان بِدان يقين داشت ، از روى ستم و تكبّر ، آن را انكار كردند . پس ببين فرجام فسادگران چگونه بود» .

حديث

۵۶۸۰.امام باقر عليه السلامـ درباره اين سخن خداى متعال : «در حقيقت ، خدا به عدالت و احسان فرمان مى دهد» ـ: عدالت ، شهادت دادن به اين است كه معبودى جز خدا نيست .

۵۶۸۱.امام باقر عليه السلامـ درباره اين سخن خداى متعال : «در حقيقت ، خدا به عدالت و احسان ، فرمان مى دهد» ـ: عدالت ، به توحيد شهادت دادن است و اين كه محمّد ، فرستاده خداست .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
68

۱ / ۳

مَعنى عَدلِ الإِنسانِ

أ ـ العَدلُ الاِعتِقادِيُّ

الكتاب

«وَ الْكَـفِرُونَ هُمُ الظَّــلِمُونَ» . ۱

«وَ إِذْ قَالَ لُقْمَـنُ لِابْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يَـبُنَىَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُـلْمٌ عَظِيمٌ» . ۲

«وَجَحَدُواْ بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُـلْمًا وَ عُلُوًّا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَـقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ» . ۳

راجع : البقرة : ۵۱ ، ۵۴ ، ۵۹ ، ۹۲ ، ۱۴۵ ، ۱۵۰ ، ۱۶۵ ، ۱۹۳ ، ۲۵۸ وآل عمران : ۸۶ ، ۹۴ ، ۱۲۸ ، ۱۵۱ ، ۱۵۳ ، ۱۹۲ والمائدة : ۷۲ والأعراف : ۱۰۳ والأنفال : ۵۴ والزخرف : ۳۹ وهود : ۱۰۱ والنساء : ۷۵ والمائدة : ۵۱ والأنعام : ۲۱ ، ۳۳ ، ۴۵ ، ۴۷ ، ۵۸ ، ۶۸ ، ۹۳ ، ۱۲۹ ، ۱۳۱ ، ۱۳۵ ، ۱۴۴ ، ۱۵۷ ، ۱۶۰ ويونس : ۱۳ ، ۱۷ ، هود : ۱۸ ، ۳۷ والإسراء : ۵۹ والكهف : ۱۵ ، ۵۷ ، ۵۹ والتوبة : ۱۰۹ والحشر : ۱۷ ، والنمل : ۴۳ و ۴۴ ، والأحقاف : ۱۰ والعنكبوت : ۴۹ ، ۶۸ والزمر : ۳۲ والصفّ : ۷ والسجدة : ۲۲ والحج : ۲۵ .

الحديث

۵۶۸۰.الإمام الباقر عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاءِحْسَـنِ» ۴ ـ: العَدلُ شَهادَةُ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ . ۵

۵۶۸۱.عنه عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاءِحْسَـنِ» ـ: العَدلُ شَهادَةُ الإِخلاصِ ، وأنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّهِ . ۶

1.سبأ : ۴۰ و ۴۱ .

2.لقمان : ۱۳ .

3.الصافّات : ۱۵۸ . اختلفت أقوال المفسّرين في تعيين هذا النسب ؛ فابن عبّاس يذهب إلى أنّها تختصّ بثلاثة أحياء من قريش وهم : سليم ، وخزاعة ، وجهينة ، حيث يقولون : صاهر إلى كرام الجنّ . ونُقل عن ابن عبّاس أيضا : زعم أعداء اللّه أنّه تبارك وتعالى وإبليس أخوان . وطبقا لنقل بعض المفسّرين أنّ جماعة من العرب يعتبرون الجنّ ملائكة ، وأنّ الملائكة هم بنات اللّه ! لكن الذي يقوى في النظر هو أنّ الآية عامّة وهي تشمل كلّ العلاقات حتّى العلاقة النسبيّة ، راجع الدرّ المنثور : ج ۷ ص ۱۳۳ وتفسير الطبريّ : ج ۱۲ الجزء ۲۳ ح ۱۰۸ والميزان في تفسير القرآن : ج ۱۷ ص ۱۷۳ وتفسير نمونه (بالفارسية) : ج ۱۹ ص ۱۷۴ وص ۲۲۲ ح ۱۱۲۹ .

4.النحل : ۹۰ .

5.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۶۸ ح ۶۲ عن عطاء الهمداني و ص ۲۶۷ ح ۶۰ عن إسماعيل الحريري عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۸۸ عن الإمام الصادق عليه السلام ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۲۶۰ من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۸۸ ح ۶ .

6.تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۲۶۱ ح ۲۰ عن عطيّة بن الحارث ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۸۸ ح ۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59245
صفحه از 483
پرینت  ارسال به