55
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۶۵۵.امام زين العابدين عليه السلام :[خدايا!] تو آنى كه خواستى و خواستت محقّق گشت، و حُكم نمودى و حُكمت دادگرانه بود، و داورى كردى و داورى ات منصفانه بود .

۵۶۵۶.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعايش در دو عيد فطر و قربان و روز جمعه ـ: نفرين هميشگى براى كسى است كه از تو روى بگردانَد، و نااميدى خواركننده براى كسى است كه از تو مأيوس گردد، و بدترين بدبختى براى كسى است كه فريب [نعمت هاى] تو را بخورد . چه بسيار است واژگونى او در عذاب تو، و چه طولانى است سرگردانى او در كيفر تو، و چه دور است گشايش كار او، و چه يأس آلود است آسان رها شدن او .
[همه اينها] ناشى از دادگرى در حُكم توست كه در آن ، جفا نمى كنى و انصاف در داورى توست كه در آن ، ستم روا نمى دارى . حجّت هايت را [پى در پى ]آشكار ساختى و بهانه ها را پايان دادى و تهديد را پيش تر اعلان نمودى، و در ترغيب [به ثواب] ، مهربانى كردى و [براى عبرت گرفتن ]مَثَل ها زدى و مهلت ها را طولانى نمودى و [مجازات را] به تأخير انداختى ، در حالى كه به انجام دادن فورى آن قادر بودى، و درنگ نمودى ، در حالى كه به شتاب نمودن ، توانا بودى .
درنگ تو نه از روى ناتوانى، و مهلت دادن تو نه از روى سستى، و خوددارى تو نه از روى غفلت، و انتظار تو نه از روى مدارا بود ؛ بلكه به خاطر اين بود كه حجّت تو رساتر، و كَرَم تو كامل تر، و احسان تو شامل تر، و نعمت تو تمام تر باشد . همه اينها بوده و از بين نرفته و الآن نيز هست و هميشه خواهد بود . حجّت تو ، بزرگ تر از آن است كه همه اش به وصف آيد .

۵۶۵۷.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعايش در روز عرفه ـ: تو آنى كه ... داورى كردى و داورى ات دادگرانه بود ، و حُكم كردى و حُكمت منصفانه بود .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
54

۵۶۵۵.عنه عليه السلام :أنتَ الَّذي أرَدتَ فَكانَ حَتما ما أرَدتَ ، وقَضَيتَ فَكانَ عَدلاً ما قَضَيتَ ، وحَكَمتَ فَكانَ نِصفا ۱ ما حَكَمتَ . ۲

۵۶۵۶.عنه عليه السلامـ مِن دُعائِهِ لِلعيدَينِ وَالجُمُعَةِ ـ: الوَيلُ الدّائِمُ لِمَن جَنَحَ ۳ عَنكَ ، وَالخَيبَةُ الخاذِلَةُ لِمَن خابَ مِنكَ ، وَالشَّقاءُ الأَشقى لِمَنِ اغتَرَّ بِكَ ، ما أكثَرَ تَصَرُّفَهُ في عَذابِكَ ، وما أطوَلَ تَرَدُّدَهُ في عِقابِكَ ، وما أبعَدَ غايَتَهُ مِنَ الفَرَجِ ، وما أقنَطَهُ ۴ مِن سُهولَةِ المَخرَجِ .
... عَدلاً مِن قَضائِكَ لا تَجورُ فيهِ ، وإنصافا مِن حُكمِكَ لا تَحيفُ عَلَيهِ ، فَقَد ظاهَرتَ الحُجَجَ ، وأبلَيتَ الأَعذارَ ، وقَد تَقَدَّمتَ بِالوَعيدِ ، وتَلَطَّفتَ فِي التَّرغيبِ ، وضَرَبتَ الأَمثالَ ، وأطَلتَ الإِمهالَ ، وأخَّرتَ وأنتَ مُستَطيعٌ لِلمُعاجَلَةِ ، وتَأَنَّيتَ ۵ وأنتَ مَليءٌ بِالمُبادَرَةِ .
لَم تَكُن أناتُكَ عَجزا ، ولا إمهالُكَ وَهنا ۶ ، ولا إمساكُكَ غَفلَةً ، ولَا انتِظارُكَ مُداراةً ، بَل لِتَكونَ حُجَّتُكَ أبلَغَ ، وكَرَمُكَ أكمَلَ ، وإحسانُكَ أوفى ، ونِعمَتُكَ أتَمَّ ، كُلُّ ذلِكَ كانَ ولَم تَزَل وهُوَ كائِنٌ ولا تَزالُ ، حُجَّتُكَ أجَلُّ مِن أن توصَفَ بِكُلِّها . ۷

۵۶۵۷.عنه عليه السلامـ مِن دُعائِهِ في يَومِ عَرَفَةَ ـ: أنتَ الَّذي ... قَضَيتَ فَكانَ عَدلاً ما قَضَيتَ ، وحَكَمتَ فَكانَ نِصفا ما حَكَمتَ . ۸

1.النِّصْفُ : النَّصَفَةُ ، وهو الاسم من الإنصاف (الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۳۲ «نصف») .

2.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۸۶ الدعاء ۴۷ ، الإقبال : ج ۲ ص ۸۸ ، المصباح للكفعمي : ص ۸۸۷ .

3.جَنَحَ : مَالَ ، وسمّي الإثم المائل بالإنسان عن الحقّ جُناحا (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۲۰۷ «جنح») .

4.القُنوطُ : هو أشدّ اليأس من الشيء ، يقال : قَنَط يَقنَطُ (النهاية : ج ۴ ص ۱۱۳ «قنط») .

5.استَأْنَيتُ : أي انتظرت وتَرَبَّصت ، يقال : أنيت وتأنّيت (النهاية : ج ۱ ص ۷۸ «أنا») .

6.الوَهْنُ : الضَعْفُ (الصحاح : ج ۶ ص ۲۲۱۵ «وهن») .

7.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۸۳ الدعاء ۴۶ ، مصباح المتهجّد : ص ۳۷۰ ح ۵۰۰ نحوه ، جمال الاُسبوع : ص ۲۶۳ عن المتوكّل بن هارون عن الإمام الصادق عن الإمام زين العابدين عليهماالسلام ، المصباح للكفعمي : ص ۵۷۳ عن الإمام الصادق عليه السلام ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۶ ص ۱۷۹ عن الإمام عليّ والإمام زين العابدين عليهماالسلام .

8.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۸۶ الدعاء ۴۷ ، الإقبال : ج ۲ ص ۸۸ ، المصباح للكفعمي : ص ۸۸۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59511
صفحه از 483
پرینت  ارسال به