425
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۶۰۸۸.التوحيدـ به نقل از سليمان بن جعفر جعفرى ـ: نزد او (امام رضا عليه السلام ) از جبر و تفويض ، ياد شد . فرمود: «آيا مى خواهيد در اين باره، اصلى را در اختيارتان قرار دهم كه ديگر در آن اختلاف نكنيد و با كسى در آن نزاع نكنيد ، مگر اين كه او را شكست دهيد؟».
گفتيم: اگر صلاح مى دانى، بفرما.
فرمود: «همانا خداوند عز و جل از روى اجبار، فرمانبرى ، و از روى شكست ، نافرمانى نشده است و بندگان را در پادشاهى اش رها نكرده است . او صاحب چيزى است كه به آنان تمليك نموده و بر آنچه آنان را بر آن مسلّط كرده ، تواناست . اگر بندگان به طاعتش گرد آيند ، خداوند، بازدارنده از آن نخواهد بود ، و اگر [قصد داشته باشند ]به نافرمانى اش تن دهند و خدا بخواهد ميان آنان و آن (گناه) حايل شود ، چنين مى كند؛ ولى اگر حايل نشد و آنان مرتكب گناه شدند ، چنين نيست كه او آنان را در گناه افكنده باشد».
سپس فرمود: «هر كس احاطه بر اين سخن يابد قطعاً بر مخالفش پيروز مى گردد» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
424

۶۰۸۸.التوحيد عن سليمان بن جعفر الجعفري ، عن الإمام الرضا عليه السلام ، قال :ذُكِرَ عِندَهُ الجَبرُ وَالتَّفويضُ ، فَقالَ : ألا اُعطيكُم في هذا أصلاً لا تَختَلِفونَ فيهِ ولا تُخاصِمونَ عَلَيهِ أحَداً إلّا كَسَرتُموهُ ؟
قُلنا : إن رَأَيتَ ذلِكَ .
فَقالَ : إنَّ اللّهَ عز و جل لَم يُطَع بِإِكراهٍ ، ولَم يُعصَ بِغَلَبَةٍ ولَم يُهمِلِ العِبادَ في مُلكِهِ ، هُوَ المالِكُ لِما مَلَّكَهُم ، وَالقادِرُ عَلى ما أقدَرَهُم عَلَيهِ ، فَإِنِ ائتَمَرَ العِبادُ بِطاعَتِهِ لَم يَكُنِ اللّهُ عَنها صادّا ولا مِنها مانِعا ، وإنِ ائتَمَروا بِمَعصِيَتِهِ فَشاءَ أن يَحولَ بَينَهُم وبَينَ ذلِك فَعَلَ ، وإن لَم يَحُل وفَعَلوهُ فَلَيسَ هُوَ الَّذي أدخَلَهُم فيهِ .
ثُمَّ قالَ عليه السلام : مَن يَضبِطُ حُدودَ هذَا الكَلامِ فَقَد خَصَمَ مَن خالَفَهُ . ۱

1.التوحيد : ص ۳۶۱ ح ۷ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۴۴ ح ۴۸ ، الاختصاص : ص ۱۹۸ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۷۹ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۶ ح ۲۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59801
صفحه از 483
پرینت  ارسال به