417
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۶۰۸۱.الإرشادـ به نقل از حسن بن ابى الحسن بصرى ـ: مردى به حضور امير مؤمنان رسيد و گفت: ... اى امير مؤمنان! قضا و قدرى كه از آن ياد كردى، چيست؟
فرمود: «امر به طاعت و نهى از گناه ، و توانمند ساختن بر انجام نيكى و ترك بدى ، و يارى بر تقرّب جستن به خدا ، و يارى نكردن كسى كه او را نافرمانى مى كند ، و وعده دادن و تهديد ، و تشويق كردن و ترساندن . همه اينها قضاى خداوند درباره كارهاى ما و قَدَر او براى عمل هاى ما هستند . پس، غير از اين را درباره خدا گمان مبر ؛ زيرا گمان بد به خدا ، عمل ها را باطل مى كند» .
مرد گفت: اى امير مؤمنان! مشكلم را حل كردى . خداوند، مشكل تو را برطرف سازد!

۶۰۸۲.تحف العقول :حسن بن ابى الحسن بصرى به امام حسن عليه السلام نوشت : امّا بعد ، همانا شما طايفه بنى هاشم، در درياهاى عميق، همچون كشتى هاى در حال حركتيد و نشانه هاى تابان آشكاريد ، يا همچون كشتى نوح عليه السلام هستيد كه مؤمنان بر آن سوار شدند و مسلمانان در آن، نجات يافتند . اى فرزند پيامبر خدا! اين نامه را هنگامى به تو نگاشتم كه درباره قَدَر، ميانمان اختلاف شده و درباره قدرت (اختيار)، سرگردان شده ايم . پس ، ما را از نظر خود و پدرانت عليهم السلامآگاه فرما ؛ زيرا دانش شما ، برگرفته از دانش خداست و شما گواهان بر مردميد و خدا گواه بر شماست ؛
«فرزندانى كه بعضى از آنان از [ نسل ]بعضى ديگرند، و خداوند، شنواى داناست» .
امام حسن عليه السلام در پاسخ وى نوشت : «به نام خداوند بخشنده مهربان . نامه تو به دستم رسيد . اگر يادآورى تو درباره سرگردانى خود و آنان كه نزد تواند ، نبود ، اينك تو را مطلع نمى كردم . امّا بعد ، هر كه به خير و شرِّ قَدَر ، به طورى كه خدا آن را مى داند ، ايمان نياورد ، قطعاً كافر است و هر كه گناهان را بر عهده خدا بگذارد ، به يقيق ، فاسق شده است . همانا خداوند از روى اجبار ، فرمانبرى ، و از روى شكست، نافرمانى نشده و بندگان را بدون صاحب رها نساخته است ؛ بلكه او مالك چيزى است كه به آنان تمليك نموده و بر آنچه آنان را بر آن مسلّط كرده ، تواناست ؛ بلكه با اختيار ، به آنان فرمان داده و با بر حذر داشتن ، آنان را باز داشته است . پس اگر [امر به ]طاعت خدا را امتثال نمايند ، باز دارنده اى از آن نمى يابند ، و اگر قصد كنند كه گناهى مرتكب شوند و خدا بخواهد بر آنان منّت نهد و ميان آنان و گناه ، حايل شود ، چنين مى كند؛ ولى اگر حايل نشد ، چنين نيست كه او آنان را به اجبار بر آن گناه افكنده باشد و آنان مجبور به ارتكاب آن شده باشند ؛ بلكه خداوند بر آنان منّت نهاده است ، به طورى كه آنان را بينا و دانا كرده و بر حذرشان داشته و امر و نهيشان نموده است ، نه اين كه آفرينش (طبيعتِ) آنان را بر اساس آنچه امرشان كرده ، قرار داده باشد تا مانند فرشتگان باشند ، و نه اين كه به اجبار، آنان را از آنچه نهيشان كرده، باز دارد . حجّت رسا ، از آنِ خداست . اگر او بخواهد ، همه شما را هدايت مى كند . درود بر كسى كه پذيراى هدايت است!» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
416

۶۰۸۱.الإرشاد عن الحسن بن أبي الحسن البصري :جاءَ رَجُلٌ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالَ لَهُ : ... فَمَا القَضاءُ وَالقَدَرُ الَّذي ذَكَرتَهُ يا أميرَ المُؤمِنينَ ؟ قالَ : الأَمرُ بِالطّاعَةِ وَالنَّهيُ عَنِ المَعصِيَةِ ، وَالتَّمكينُ مِن فِعلِ الحَسَنَةِ وتَركِ السَّيِّئَةِ ، وَالمَعونَةُ عَلَى القُربَةِ إلَيهِ ، وَالخِذلانُ لِمَن عَصاهُ ، وَالوَعدُ وَالوَعيدُ ، وَالتَّرغيبُ وَالتَّرهيبُ ، كُلُّ ذلِكَ قَضاءُ اللّهِ في أفعالِنا ، وقَدَرُهُ لِأَعمالِنا ، فَأَمّا غَيرُ ذلِكَ فَلا تَظُنَّهُ ، فَإِنَّ الظَّنَّ لَهُ مُحبِطٌ ۱ لِلأَعمالِ .
فَقالَ الرَّجُلُ : فَرَّجتَ عَنّي يا أميرَ المُؤمِنينَ فَرَّجَ اللّهُ عَنكَ . ۲

۶۰۸۲.تحف العقول :كَتَبَ الحَسَنُ بنُ أبِي الحَسَنِ البَصرِيُّ إلى أبي مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلام : أمّا بَعدُ ، فَإِنَّكُم مَعشَرَ بَني هاشِمٍ الفُلكُ الجارِيَةُ فِي اللُّجَجِ الغامِرَةِ والأَعلامُ النَّيِّرَةُ الشّاهِرَةُ ، أو كَسَفينَةِ نوحٍ عليه السلام الَّتي نَزَلَهَا المُؤمِنونَ ونَجا فيهَا المُسلِمونَ ، كَتَبتُ إلَيكَ يَابنَ رَسولِ اللّهِ عِندَ اختِلافِنا فِي القَدَرِ وحَيرَتِنا فِي الاِستِطاعَةِ ، فَأَخبِرنا بِالَّذي عَلَيهِ رَأيُكَ ورَأيُ آبائِكَ عليهم السلام ، فَإِنَّ مِن عِلمِ اللّهِ عِلمَكُم ، وأنتُم شُهَداءُ عَلَى النّاسِ وَاللّه الشّاهِدُ عَلَيكُم ، «ذُرِّيَّةَ بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» ۳ .
فَأَجابَهُ الحَسَنُ عليه السلام : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، وَصَلَ إلَيَّ كِتابُكَ ، ولَولا ما ذَكَرتَهُ مِن حَيرَتِكَ وحَيرَةِ مَن مَضى قِبَلَكَ إذاً ما أخبَرتُكَ ، أمّا بَعدُ ، فَمَن لَم يُؤمِن بِالقَدَرِ خَيرِهِ وشَرِّهِ أنَّ اللّهَ يَعلَمُهُ فَقَد كَفَرَ ، ومَن أحالَ المَعاصِيَ عَلَى اللّهِ فَقَد فَجَرَ ، إنَّ اللّهَ لَم يُطَع مُكرِها ولَم يُعصَ مَغلوبا ولَم يُهمِلِ العِبادَ سُدىً مِنَ المَملَكَةِ ، بَل هُوَ المالِكُ لِما مَلَّكَهُم وَالقادِرُ عَلى ما عَلَيهِ أقدَرَهُم ، بَل أمَرَهُم تَخييرا ونَهاهُم تَحذيرا ، فَإِنِ ائتَمَروا بِالطّاعَةِ لَم يَجِدوا عَنها صادّا ، وإنِ انتَهَوا إلى مَعصِيَةٍ فَشاءَ أن يَمُنَّ عَلَيهِم بِأَن يَحولَ بَينَهُم وبَينَها فَعَلَ ، وإن لَم يَفعَل فَلَيسَ هُوَ الَّذي حَمَلَهُم عَلَيها جَبرا ولا اُلزِموها كَرها ، بَل مَنَّ عَلَيهِم بِأَن بَصَّرَهُم وعَرَّفَهُم وحَذَّرَهُم وأمَرَهُم ونَهاهُم ، لا جَبلاً ۴ لَهُم عَلى ما أمَرَهُم بِهِ فَيَكونوا كَالمَلائِكَةِ ، ولا جَبرا لَهُم عَلى ما نَهاهُم عَنهُ ، وللّهِِ الحُجَّةُ البالِغَةُ ، فَلَو شاءَ لَهَداكُم أجمَعينَ ، وَالسَّلامُ عَلى مَنِ اتَّبَعَ الهُدى . ۵

1.حَبِطَت : أي بَطَلَت (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۵۳ «حبط») .

2.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۲۶ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۹۲ ح ۱۲۱ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۶۳ ، عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۱۰۸ ح ۱۶۳ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۲۶ ح ۷۴ .

3.آل عمران : ۳۴ .

4.جُبِلتُ عليه : أي خلقت وطبعت عليه (النهاية : ج ۱ ص ۲۳۶ «جبل») .

5.تحف العقول : ص ۲۳۱ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۶۵ ، أعلام الدين : ص ۳۱۶ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۴۰ ح ۶۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59812
صفحه از 483
پرینت  ارسال به