415
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۶۰۷۶.امام صادق عليه السلام :نه جبر است و نه تفويض؛ بلكه چيزى بين اين دو چيز است.

۶۰۷۷.امام صادق عليه السلامـ وقتى درباره جبر و تفويض، مورد پرسش قرار گرفت ـ: نه جبر است و نه قَدَر؛ ليكن جايگاهى بين آن دو است. حق، در آن جايگاهى است كه بين آن دو است و جز خداوندِ دانا يا آن كه خداوندِ دانا بدو آموخته، آن را نمى داند.

۶۰۷۸.الكافىـ به نقل از ابو طالب قمى، از مردى ـ: [به امام صادق عليه السلام ] گفتم: آيا خداوند، بندگان را بر گناهان، وادار ساخته است؟
فرمود: «نه» .
گفتم: آيا كار را به آنان وا نهاده است؟
فرمود: «نه».
گفتم: پس چگونه است؟
فرمود: «لطفى است از جانب پروردگار تو، در بين آن دو (وادار ساختن و وانهادن) » .

۶۰۷۹.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به نقل از ابراهيم بن عبّاس ـ: شنيدم كه مردى از امام رضا عليه السلام پرسيد: آيا خداوند، بندگان را به چيزى كه توان انجام دادنش را ندارند، موظّف مى نمايد؟
فرمود: «خدا دادگرتر از آن است».
[مرد] گفت : مگر بر هر چيزى كه اراده اش نمايند، توانايند؟
فرمود : «آنها ناتوان تر از آن اند».

۸ / ۳

معناى «امر بين دو امر»

۶۰۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند از روى اجبار، فرمانبرى، و از روى شكست، نافرمانى نمى شود و بندگان را بدون سرپرست ، رها نكرده است ؛ ليكن او بر آنچه آنان را بر آن نيرومند ساخته، تواناست و چيزى را كه به آنان تمليك نموده، مالك است ؛ چرا كه اگر بندگان ، فرمان خدا را امتثال نمايند، چيزى و كسى نمى تواند از آن باز بدارد ، و اگر [قصد كنند كه ]مرتكب نافرمانى خدا شوند و خدا بخواهد ميان آنان و آن (نافرمانى) حايل شود ، چنين مى كند و [البتّه ]چنين نيست كه اگر كسى خواست ميان كسى و كار او مانع شود ، ولى نشد ، و آن شخص آن كار را انجام داد، [بتوان گفت كه] مانع كار ، آن كس را به آن كار وادار نموده است. ۱

1.. توضيح، اين كه : صِرف قدرت داشتن خداوندبر حايل شدن ميان شخص و كارش ، بر اين كه خداوند ، كننده آن كار است ، دلالت نمى كند ؛ زيرا توانايى بر جلوگيرى ، غير از جلوگيرى كردن است و موجب نسبت دادن كار به خداوند سبحان نمى شود.


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
414

۶۰۷۶.عنه عليه السلام :لا جَبرَ ولا تَفويضَ ، بَل أمرٌ بَينَ أمرَينِ . ۱

۶۰۷۷.عنه عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ عَنِ الجَبرِ وَالقَدَرِ ـ: لا جَبرَ ولا قَدَرَ ، ولكِن مَنزِلَةٌ بَينَهُما فيهَا الحَقُّ ، الَّتي ۲ بَينَهُما لا يَعلَمُها إلَا العالِمُ ، أو مَن عَلَّمَها إيّاهُ العالِمُ . ۳

۶۰۷۸.الكافي عن أبي طالب القمّي عن رجل عن الإمام الصادق عليه السلام ، قال :قُلتُ أجبَرَ اللّهُ العِبادَ عَلَى المَعاصي ؟ قالَ : لا .
قُلتُ : فَفَوَّضَ إلَيهِمُ الأَمرَ ؟ قالَ : لا .
قُلتُ : فَماذا ؟
قالَ : لُطفٌ مِن رَبِّكَ بَينَ ذلِكَ . ۴

۶۰۷۹.عيون أخبار الرضا عليه السلام عن إبراهيم بن العبّاس :سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام وقَد سَأَلَهُ رَجُلٌ : أيُكَلِّفُ اللّهُ العِبادَ ما لا يُطيقونَ ؟
فَقالَ : هُوَ أعدَلُ مِن ذلِكَ .
قالَ : أفَيَقدِرونَ عَلى كُلِّ ما أرادوهُ ؟
قالَ : هُم أعجَزُ مِن ذلِكَ . ۵

۸ / ۳

مَعنَى الأَمرِ بَينَ الأَمرَينِ

۶۰۸۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لا يُطاعُ جَبرا ولا يُعصى مَغلوبا ولَم يُهمِلِ العِبادَ مِنَ المَملَكَةِ ، ولكِنَّهُ القادِرُ عَلى ما أقدَرَهُم عَلَيهِ ، وَالمالِكُ لِما مَلَّكَهُم إيّاهُ ، فَإِنَّ العِبادَ إنِ ائتَمَروا بِطاعَةِ اللّهِ لَم يَكُن مِنها مانِعٌ ولا عَنها صادٌّ ، وإن عَمِلوا بِمَعصِيَتِهِ فَشاءَ أن يَحولَ بَينَهُم وبَينَها فَعَلَ ، ولَيسَ مَن إن شاءَ أن يَحولَ بَينَهُ وبَينَ شَيءٍ (فَعَلَ) ، ولَم يَفعَلهُ ، فَأَتاهُ الَّذي فَعَلَهُ ، كانَ هُوَ الَّذي أدخَلَهُ فيهِ ۶ . ۷

1.التوحيد : ص ۲۰۶ ، الاعتقاد : ص ۲۹ ، عدّة الداعي : ص ۳۰۵ ، روضة الواعظين : ص ۴۷ ، عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۱۰۹ ح ۱۶۵ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۷ ح ۲۸ .

2.. قوله : «الَّتي بينهما» مبتدأ و «لا يعلمها» خبره (مرآة العقول : ج ۲ ص ۱۹۳) .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۵۹ ح ۱۰ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۵۹ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۸۳ .

5.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۴۲ ح ۴۳ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۷۸ .

6.توضيح ذلك : إنّ مجرّد القدرة على الحيلولة بين العبد وفعله لا يدلّ على كونه تعالى فاعله ، إذ القدرة على المنع غير المنع ، ولا يوجب إسناد الفعل إليه سبحانه .

7.تحف العقول : ص ۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۴۰ ح ۲۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59368
صفحه از 483
پرینت  ارسال به