387
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۶۰۴۹.امام على عليه السلامـ در بيان مناظره پيامبر صلى الله عليه و آله با پيروان اديان ـ: سپس پيامبر خدا به ثنويه ـ كه مى گفتند: نور و ظلمت، تدبير كننده اند ـ ، رو كرد و فرمود: «چه چيزى شما را وا داشت كه اين سخن را بگوييد؟» .
گفتند: از آن جا كه ما جهان را دو بخش يافتيم: خير و شر، و خير را ضدّ شر يافتيم. آن گاه قبول نكرديم كه يك فاعل، يك كار و ضدّ آن را [با هم] انجام دهد؛ بلكه براى هر يك از آن دو، فاعلى [جداگانه] لازم است . آيا نمى بينى كه محال است برف، گرم كند، چنان كه محال است آتش، سرد نمايد؟ آن گاه بود كه دو آفريننده قديمى را اثبات نموديم: ظلمت و نور.
پيامبر خدا به آنان فرمود: «آيا شما سياهى و سفيدى، سرخى و زردى، و سبزى و آبى را نيافتيد، در حالى كه هر يك از آنها با ديگرى به خاطر محال بودن اجتماع دو رنگ از آنها در يك چيز، ضدّند، چنان كه گرمى و سردى به خاطر محال بودن اجتماع آن دو در يك چيز، ضدّ هم اند؟
گفتند: چرا.
فرمود: «پس چرا براى هر رنگى، آفريننده اى قديمْ را اثبات نكرديد تا فاعل هر يكى از اين رنگ ها، غير از فاعل ديگرى باشد؟».
پس ساكت شدند. سپس فرمود: «چگونه نور و ظلمت با هم تركيب مى شوند، در حالى كه از سرشت نور، بالا رفتن، و از سرشت ظلمت، فرود آمدن است؟ آيا شما مردى را ديده ايد كه به شرق مى رود و ديگرى را كه به غرب مى رود؟ آيا نزد شما ممكن است كه اين دو مرد، مادامى كه در جهتِ خود مى روند، به همديگر برسند؟» .
گفتند: نه.
فرمود: «پس، لازم است كه نور و ظلمت با هم تركيب نشوند، به اين جهت كه هر يك از آن دو، در جهت خلاف ديگرى است . پس چگونه است كه اين جهان از تركيب دو چيزى كه تركيبشان محال است، به وجود آمده باشد؟ بلكه آن دو، تدبيرشده و آفريده شده اند».
گفتند: در عقيده هايمان تجديد نظر مى كنيم .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
386

۶۰۴۹.الإمام عليّ عليه السلامـ في بَيانِ مُناظَرَةِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله مَعَ أهلِ الأَديانِ ـ: ثُمَّ أقبَلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلَى الثَّنَوِيَّةِ الَّذينَ قالوا : النّورُ وَالظُّلمَةُ هُمَا المُدَبِّرانِ ، فَقالَ : وأنتُم فَمَا الَّذي دَعاكُم إلى ما قُلتُموهُ مِن هذا ؟ فَقالوا : لِأَنّا قَد وَجَدنَا العالَمَ صِنفَينِ : خَيرا وشَرّا ، ووَجَدنَا الخَيرَ ضِدّا لِلشَّرِّ ، فَأَنكَرنا أن يَكونَ فاعِلٌ واحِدٌ يَفعَلُ الشَّيءَ وضِدَّهُ ، بَل لِكُلِّ واحِدٍ مِنهُما فاعِلٌ ، ألا تَرى أنَّ الثَّلجَ مُحالٌ أن يَسخُنَ ، كَما أنَّ النّارَ مُحالٌ أن تَبرُدَ ، فَأَثبَتنا لِذلِكَ صانِعَينِ قَديمَينِ : ظُلمَةً ونورا .
فَقالَ لَهُم رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أفَلَستُم قَد وَجَدتُم سَوادا وبَياضا ، وحُمرَةً وصُفرَةً ، وخُضرَةً وزُرقَةً ؟ وكُلُّ واحِدَةٍ ضِدٌّ لِسائِرِها لِاستِحالَةِ اجتِماعِ اثنَينِ مِنها في مَحَلٍّ واحِدٍ ، كَما كانَ الحَرُّ وَالبَردُ ضِدَّينِ لِاستِحالَةِ اجتِماعِهِما في مَحَلٍّ واحِدٍ ، قالوا : نَعَم .
قالَ : فَهَلّا أثبَتُّم بِعَدَدِ كُلِّ لَونٍ صانِعا قَديما لِيَكونَ فاعِلُ كُلِّ ضِدٍّ مِن هذِهِ الأَلوانِ غَيرَ فاعِلِ الضِّدِّ الآخَرِ ، قالَ : فَسَكَتوا .
ثُمَّ قالَ : كَيفَ اختَلَطَ النّورُ وَالظُّلمَةُ ، وهذا مِن طَبعِهِ الصُّعودُ ، وهذِهِ مِن طَبعِهَا النُّزولُ ؟ أرَأَيتُم لَو أنَّ رَجُلاً أخَذَ شَرقا يَمشي إلَيهِ وَالآخَرَ غَربا أكانَ يَجوزُ عِندَكُم أن يَلتَقِيا ما داما سائِرَينِ عَلى وُجوهِهِما ؟ قالوا : لا .
قالَ : فَوَجَبَ ألّا يَختَلِطَ النّورُ وَالظُّلمَةُ لِذَهابِ كُلِّ واحِدٍ مِنهُما في غَيرِ جِهَةِ الآخَرِ ، فَكَيفَ حَدَثَ هذَا العالَمُ مِنِ امتِزاجِ ما هُوَ مُحالٌ أن يَمتَزِجَ ؟ بَل هُما مُدَبَّرانِ جَميعا مَخلوقانِ ، فَقالوا : سَنَنظُرُ في اُمورِنا . ۱

1.الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۸ عن الإمام العسكري عن الإمام الصادق عليه السلام عن آبائه عليهم السلام ، التفسير المنسوب الى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۵۳۷ ح ۳۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۲۶۳ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59344
صفحه از 483
پرینت  ارسال به