375
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۶۰۳۴.المحاسنـ به نقل از محمّد بن اسحاق ـ: امام ابو الحسن عليه السلام ۱ به يونس، غلامِ على بن يقطين، فرمود: «اى يونس! درباره قَدَر، سخن نگو».
گفت: من درباره قَدَر، سخن نمى گويم؛ ولى مى گويم: هيچ چيز جز آنچه خداوند، اراده كرده و خواسته و حكم و تقدير نموده، تحقّق پيدا نمى كند.
[امام عليه السلام ] فرمود: «من چنين نمى گويم. من مى گويم: هيچ چيز جز آنچه خداوند عز و جل، خواسته و اراده كرده و تقدير و حكم نموده، تحقّق پيدا نمى كند».
سپس فرمود: «آيا مى دانى مشيّت (خواست خدا) چيست؟».
گفت: نه.
فرمود: «اهتمام خداوند به چيزى است. آيا مى دانى اراده چيست؟» .
گفت: نه.
فرمود: «كامل نمودن چيزى بر پايه مشيّت است».
فرمود: «آيا مى دانى تقدير چيست؟» .
گفت: نه.
فرمود: «اندازه گيرى از جهت طول و عرض و ماندگارى است».
سپس فرمود: «همانا خداوند، هر گاه چيزى را بخواهد، اراده اش مى كند و هر گاه اراده اش كرد، اندازه گيرى اش مى نمايد و هر گاه اندازه گيرى اش كرد، به آن حكم مى كند و هر گاه حكم داد، حتمى اش مى كند».

۶۰۳۵.المحاسنـ به نقل از يونس بن عبد الرحمان ـ: [به امام رضا عليه السلام ] گفتم: [آيا درست است كه بگويم ]هيچ چيزى نيست، جز آنچه خدا بخواهد و اراده كند و حكم نمايد؟
فرمود: «هيچ چيزى نيست، جز آنچه خدا بخواهد و اراده كند و تقدير نمايد و حكم كند».
گفتم: «خدا خواست» چه معنايى دارد؟
فرمود: [نقطه] آغاز كار .
گفتم: «خدا اراده كند» به چه معنا است؟
فرمود: ماندن بر آنچه مورد مشيّت بود [ : عدم ظهور بداء] .
گفتم: «خدا تقدير كند» چه معنايى دارد؟
فرمود: «اندازه گيرى چيزى از جهت طول و عرض».
گفتم: معناى قضا چيست؟
فرمود: «هر گاه به آن حكم كند، تنفيذش مى نمايد و اين، همان چيزى است كه براى آن، برگشتى نيست».

1.در اينجا، مقصود، از «ابو الحسن» ، مى تواند امام كاظم عليه السلام يا امام رضا عليه السلام باشد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
374

۶۰۳۴.المحاسن عن محمّد بن إسحاق :قالَ أبُو الحَسَنِ عليه السلام لِيونُسَ مَولى عَلِيِّ بنِ يَقطينٍ : يا يونُسُ لا تَتَكَلَّم بِالقَدَرِ .
قالَ : إنّي لا أتَكَلَّمُ بِالقَدَرِ ، ولكِنّي أقولُ : لا يَكونُ إلّا ما أرادَ اللّهُ وشاءَ وقَضى وقَدَّرَ .
فَقالَ : لَيسَ هكَذا أقولُ ، ولكِنّي أقولُ : لا يَكونُ إلّا ما شاءَ اللّهُ وأرادَ وقَدَّرَ وقَضى .
ثُمَّ قالَ : أتَدري مَا المَشيئَةُ ؟
فَقالَ : لا .
فَقالَ : هَمُّهُ بِالشَّيءِ . أوَ تَدري ما أرادَ ؟
قالَ : لا .
قالَ : إتمامُهُ عَلَى المَشيئَةِ .
فَقالَ : أوَ تَدري ما قَدَّرَ ؟
قالَ : لا .
قالَ : هُوَ الهَندَسَةُ مِنَ الطّولِ وَالعَرضِ وَالبَقاءِ .
ثُمَّ قالَ : إنَّ اللّهَ إذا شاءَ شَيئا أرادَهُ ، وإذا أرادَهُ قَدَّرَهُ ، وإذا قَدَّرَهُ قَضاهُ ، وإذا قَضاهُ أمضاهُ . ۱

۶۰۳۵.المحاسن عن يونس بن عبد الرحمن عن الإمام الرضا عليه السلام ، قال :قُلتُ : لا يَكونُ إلّا ما شاءَ اللّهُ وأرادَ وقضى ؟ فَقالَ : لا يَكونُ إلّا ما شاءَ اللّهُ وأرادَ وقَدَّرَ وقَضى .
قُلتُ : فَما مَعنى شاءَ ؟
قالَ : اِبتِداءُ الفِعلِ .
قُلتُ : فَما مَعنى أرادَ ؟
قالَ : الثُّبوتُ عَلَيهِ .
قُلتُ : فَما مَعنى قَدَّرَ ؟
قالَ : تَقديرُ الشَّيءِ مِن طولِهِ وعَرضِهِ .
قُلتُ : فَما مَعنى قَضى ؟ قالَ : إذا قَضاهُ أمضاهُ ، فَذلِكَ الَّذي لا مَرَدَّ لَهُ . ۲

1.المحاسن : ج ۱ ص ۳۸۰ ح ۸۴۰ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۲۲ ح ۶۹ .

2.المحاسن : ج ۱ ص ۳۸۰ ح ۸۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۲۲ ح ۶۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59509
صفحه از 483
پرینت  ارسال به