373
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۶ / ۳

جايگاه قضا و قدر در آفرينش

۶۰۳۰.امام صادق عليه السلام :هر گاه خداوند چيزى را اراده كند، تقديرش مى نمايد و وقتى تقديرش نمود، به آن حكم مى كند و وقتى حكم نمود، آن را حتمى مى سازد.

۶۰۳۱.امام صادق عليه السلام :هيچ چيزى در زمين و آسمان، جز با اين هفت ويژگى نيست: مشيّت، اراده، قَدَر، قضا، اجازه، كتاب و اَجَل. پس، هر كس گمان كند كه مى تواند يكى از آنها را نقض نمايد، قطعا كافر شده است.

۶۰۳۲.امام كاظم عليه السلام :هيچ چيزى در آسمان ها و زمين، جز با هفت ويژگى نيست: قضا، قَدَر، اراده، مشيّت، كتاب، اَجَل و اجازه. پس، هر كس به غير اين، باور داشته باشد، به يقين، به خدا دروغ بسته و يا خداوند عز و جل را انكار نموده است.

۶۰۳۳.الكافىـ به نقل از مُعلَّى بن محمّد ـ: از امام كاظم عليه السلام [ يا امامى ديگر پس از او ]پرسيده شد: دانش خدا، چگونه است؟
فرمود: «مى داند، مى خواهد، اراده مى كند، تقدير مى نمايد، حكم مى كند و قطعى مى نمايد. پس، آنچه را حكم مى كند، قطعى مى نمايد و آنچه را تقدير مى كند، حكم مى نمايد و آنچه را اراده مى كند، تقدير مى نمايد. پس، مشيّت او بر اساس دانش او، و اراده اش بر اساس مشيّت او، و تقديرش بر اساس اراده او، و حكمش بر اساس تقدير او، و تأييدش بر اساس حكم اوست. دانش بر مشيّت، مقدّم است و مشيّت، [در مرحله] دوم است و اراده [در مرحله ]سوم است و تقدير بر اساس حكمِ قطعى شده است».


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
372

۶ / ۳

مَوقِعُ القَضاءِ وَالقَدَرِ فِي الخِلقَةِ

۶۰۳۰.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ اللّهَ إذا أرادَ شَيئا قَدَّرَهُ ، فَإِذا قَدَّرَهُ قَضاهُ ، فَإِذا قَضاهُ أمضاهُ . ۱

۶۰۳۱.عنه عليه السلام :لا يَكونُ شَيءٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ إلّا بِهذِهِ الخِصالِ السَّبعِ : بِمَشيئَةٍ ، وإرادَةٍ ، وقَدَرٍ ، وقَضاءٍ ، وإذنٍ ، وكِتابٍ ، وأجَلٍ ، فَمَن زَعَمَ أنَّهُ يَقدِرُ عَلى نَقضِ واحِدَةٍ مِنهُنَّ فَقَد كَفَرَ . ۲

۶۰۳۲.الإمام الكاظم عليه السلام :لا يَكونُ شَيءٌ فِي السَّماواتِ ولا فِي الأَرضِ إلّا بِسَبعٍ : بِقَضاءٍ ، وقَدَرٍ ، وإرادَةٍ ، ومَشيئَةٍ ، وكِتابٍ ، وأجَلٍ ، وإذنٍ ، فَمَن زَعَمَ غَيرَ هذا فَقَد كَذَبَ عَلَى اللّهِ ، أو رَدَّ عَلَى اللّهِ عز و جل . ۳

۶۰۳۳.الكافي عن معلّى بن محمّد :سُئِلَ العالِمُ عليه السلام : كَيفَ عِلمُ اللّهِ ؟ قالَ : عَلِمَ ، وشاءَ ، وأرادَ ، وقَدَّرَ ، وقَضى وأمضى ، فَأَمضى ما قَضى ، وقَضى ما قَدَّرَ ، وقَدَّرَ ما أرادَ ، فَبِعِلمِهِ كانَتِ المَشيئَةُ ، وبِمَشيئَتِهِ كانَتِ الإِرادَةُ ، وبِإِرادَتِهِ كانَ التَّقديرُ ، وبِتَقديرِهِ كانَ القَضاءُ ، وبِقَضائِهِ كانَ الإِمضاءُ ، وَالعِلمُ مُتَقَدِّمٌ عَلَى المَشيئَةِ ، وَالمَشيئَةُ ثانِيَةٌ ، وَالإِرادَةُ ثالِثَةٌ ، وَالتَّقديرُ واقِعٌ عَلَى القَضاءِ بِالإِمضاءِ . ۴

1.المحاسن : ج ۱ ص ۳۷۹ ح ۸۳۷ عن هشام بن سالم ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۲۱ ح ۶۴ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۹ ح ۱ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۷۹ ح ۸۳۸ كلاهما عن حريز بن عبد اللّه وعبد اللّه بن مسكان ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۲۱ ح ۶۵ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۹ ح ۲ ، الخصال : ص ۳۵۹ ح ۴۶ كلاهما عن زكريا بن عمران ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۸۸ ح ۷ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۸ ح ۱۶ ، التوحيد : ص ۳۳۴ ح ۹ وفيه «وأبدى» بدل «وأمضى» ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۰۲ ح ۲۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59386
صفحه از 483
پرینت  ارسال به