35
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۶۱۷.امام على عليه السلام :دادگرى ، پايه اى است كه استوارىِ جهان ، بِدان است .

۵۶۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا خداى متعال ، با برابرى و دادگرى اش ، آسايش و شادابى را در خشنودى و يقين، و غم و اندوه را در خشم قرار داد .

۵۶۱۹.امام على عليه السلامـ در دعاى روز چهارم ماه ـ: خدايا! ستايش ، از آنِ توست ... . رسالت خويش را كامل كردى و ابلاغ نمودى، و با تهديد ، محكم كارى كردى ، و حجّت را بر بندگان ، تمام كردى . پس ، نورت را به كمال رساندى، و با راستى و داد ، سخنان [و نعمت هاى] تو كامل گشت .
خدايا! ستايش و نعمت و احسان ، از آنِ توست . سختى را برطرف مى كنى، و آسايش عطا مى فرمايى، و به حقْ حكم مى رانى، و با برابرى ، دادگرى مى كنى .

۵۶۲۰.امام على عليه السلام :ستايش ، از آنِ خداى فرود آورنده و بالا برنده است ... ؛ او كه مرگ را در ميان خَلق خود ، برابر قرار داد، و با كَرَمش ، زندگى را بر آنان ارزانى داشت . پس ، زنده كرد و ميراند، و روزى را به اندازه تعيين كرد . از روى علم ، اندازه آن را ثابت نمود، و از روى تدبير ، با حكمتش آن را استوار ساخت .

۵۶۲۱.امام على عليه السلام :همانا خداوند ـ كه مقامش باعظمت و نام هايش پاك است ـ خَلق را آفريد و آنان را به عبادت خويش ملزم ساخت، و آنان را به طاعتش موظّف نمود، و وسايل زندگى را ميانشان تقسيم كرد، و آنان را در كار دنيا ، در جايگاه اكنونشان قرار داد و در كار دين ، به همين اوصافِ [طاعت و بندگى] ، وصفشان نمود ، در حالى كه او در اين باره از آنان بى نياز است، كه در ميان آنان ، نه طاعت كسى او را فايده مى بخشد و نه نافرمانى كسى به او زيان مى رساند ؛ ليكن خداى متعال ، كوتاهى آنان را در آنچه امورشان را اصلاح مى كند و به وسيله آن انحرافاتشان در حال و آينده به راه راست هدايت مى شود، دانست . بدين جهت به خواست خودش آنها را با امر و نهيَش ادب نمود . پس ، آنان را [به انجام دادن آنها] با اختيار خودشان فرمان داد و وظايف آسانى را بر عهده شان نهاد .
خداى سبحان به خاطر عدالت در حُكم و حكمتش ، در ميان خَلقش ، بين كسانى كه در جهت خشنودى و دوستى او با جدّيت مى كوشند و كسانى كه در آن ، كوتاهى مى ورزند و نعمت خدا را در نافرمانى او به كار مى گيرند، فرق مى گذارد . و اين ، همان سخن خداوند عز و جل است كه فرمود : «آيا كسانى كه مرتكب كارهاى بد شده اند ، پنداشته اند كه آنان را مانند كسانى قرار مى دهيم كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند ، [به طورى كه ]زندگى آنها و مرگشان يكسان است؟ چه بد ، داورى مى كنند!» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
34

۵۶۱۷.الإمام عليّ عليه السلام :العَدلُ أساسٌ بِهِ قِوامُ العالَمِ . ۱

۵۶۱۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ تَعالى بِقِسطِهِ وعَدلِهِ جَعَلَ الرَّوحَ ۲ وَالفَرَحَ فِي الرِّضا وَاليَقينِ ، وجَعَلَ الهَمَّ وَالحَزَنَ فِي السَّخَطِ ۳ . ۴

۵۶۱۹.الإمام عليّ عليه السلامـ في دُعاءِ اليَومِ الرّابِعِ مِنَ الشَّهرِ ـ: اللّهُمَّ لَكَ الحَمدُ ... كَمَّلتَ وبَلَّغتَ رِسالَتَكَ ، وتَقَدَّستَ بِالوَعيدِ ، وأخَذتَ الحُجَّةَ عَلَى العِبادِ ، فَأَتمَمتَ نورَكَ ، وتَمَّت كَلِماتُكَ صِدقا وعَدلاً .
اللّهُمَّ لَكَ الحَمدُ ولَكَ النِّعمَةُ ولَكَ المَنُّ ۵ ، تَكشِفُ الضُّرَّ ، وتُعطِي اليُسرَ ، وتَقضِي الحَقَّ ، وتَعدِلُ بِالقِسطِ . ۶

۵۶۲۰.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الخافِضِ الرّافِعِ ... الَّذي جَعَلَ المَوتَ بَينَ خَلقِهِ عَدلاً ، وأنعَمَ بِالحَياةِ عَلَيهِم فَضلاً ، فَأَحيا وأماتَ ، وقَدَّرَ الأَقواتَ ۷ ، أحكَمَها بِعِلمِهِ تَقديرا ، وأتقَنَها بِحِكمَتِهِ تَدبيراً . ۸

۵۶۲۱.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ جَلَّ شَأنُهُ ، وتَقَدَّسَت أسماؤُهُ ، خَلَقَ خَلقَهُ فَأَلزَمَهُم عِبادَتَهُ ، وكَلَّفَهُم طاعَتَهُ ، وقَسَّمَ بَينَهُم مَعائِشَهُم ، ووَضَعَهُم فِي الدُّنيا بِحَيثُ وَضَعَهُم ، ووَصَفَهُم فِى ¨ الدّينِ بِحَيثُ وَصَفَهُم ، وهُوَ في ذلِكَ غَنِيٌّ عَنهُم ، لا تَنفَعُهُ طاعَةُ مَن أطاعَهُ ولا تَضُرُّهُ مَعصِيَةُ مَن عَصاهُ مِنهُم ، لكِنَّهُ تَعالى عَلِمَ قُصورَهُم عَمّا يَصلُحُ عَلَيهِ شُؤونُهُم ، ويَستَقيمُ بِهِ أودُهُم ۹ في عاجِلِهِم وآجِلِهِم ، فَأَدَّبَهُم ۱۰ بِإِذنِهِ في أمرِهِ ونَهيِهِ ، فَأَمَرَهُم تَخييرا وكَلَّفَهُم يَسيرا ، وأماز ۱۱ سُبحانَهُ بِعَدلِ حُكمِهِ وحِكمَتِهِ بَينَ الموجِفِ ۱۲ مِن أنامِهِ إلى مَرضاتِهِ ومَحَبَّتِهِ ، وبَينَ المُبطِئِ عَنها وَالمُستَظهِرِ عَلى نِعمَتِهِ مِنهُم بِمَعصِيَتِهِ .
فَذلِكَ قَولُ اللّهِ عز و جل : «أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُواْ السَّيِّـئاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ سَوَاءً مَّحْيَاهُمْ وَ مَمَاتُهُمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ» ۱۳ . ۱۴

1.. مطالب السؤول : ص ۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۸۳ ح ۸۷ .

2.الرَّوحُ ـ بالفتح ـ : الراحة والاستراحة والحياة الدائمة . وبالضمّ : الرحمة (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۷۴۲ «روح») .

3.السَّخَط : الكراهية للشيء وعدم الرّضا به (النهاية : ج ۲ ص ۳۵۰ «سخط») .

4.المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۲۱۶ ح ۱۰۵۱۴ ، حلية الأولياء : ج ۷ ص ۱۳۰ وفيه «الفرج» بدل «الفرح» ، مسند الشهاب : ج ۲ ص ۱۶۸ ح ۱۱۱۶ بزيادة «الشكّ» بعد «الحزن» وكلّها عن ابن مسعود ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۶۰ ح ۵۹۶۱ .

5.منَّ عليه : أنعم عليه (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۷۲۶ «منن») .

6.الدروع الواقية : ص ۱۷۹ ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۱۹۰ ح ۳ .

7.القوت : ما يُمسكُ الرَّمق ، وجمعه : أقوات (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۶۸۷ «قَوَتَ») .

8.الكافي : ج ۸ ص ۱۷۰ ح ۱۹۳ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۴۷ ح ۳۰ .

9.الأَوْدُ : العِوَجُ (النهاية : ج ۱ ص ۷۹ «أود») ، وفي أعلام الدين وبحار الأنوار : «دَهماؤهم» بدل «أودهم».

10.في أعلام الدين وبحار الأنوار : «فارتبطهم» بدل «فَأدّبَهم».

11.أماز الشيء : فَصَلَ بعضه من بعض ومِزتَ الشيء عزلتهُ وفرزتُه (لسان العرب : ج ۵ ص ۴۱۲ «ميز») .

12.الإيجافُ : سرعة السير (النهاية : ج ۵ ص ۱۵۷ «وجف») .

13.الجاثية : ۲۱ .

14.كنز الفوائد : ج ۱ ص ۸۹ ، أعلام الدين: ص ۱۳۹ كلاهما عن نوف البكالي ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۹۳ ح ۴۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59649
صفحه از 483
پرینت  ارسال به