339
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

حديث

۵۹۹۵. امام باقر عليه ‏السلام : وقتى قوم يونس وى را آزردند، او آنان را نفرين نمود. بدين خاطر، روز اوّل، در حالى از خواب برخاستند كه چهره‏هايشان زرد گشته بود و روز دوم، صبح را در حالى آغاز كردند كه چهره‏هايشان سياه شده بود . و خداوند ، وعده‏شان داده بود كه عذاب بر آنان فرود آيد. آن گاه عذاب تا نزديكى آنان آمد. پس، بين زنان و فرزندانشان و گاوها و بچه‏هاى آنها جدايى انداختند و لباس‏هاى ژنده و پشمينه پوشيدند و ريسمان به گردن‏هايشان بستند و خاكستر بر سرهايشان ريختند و يك‏پارچه به سوى پروردگارشان ناله زدند و گفتند: به خداى يونس، ايمان آورديم. آن گاه خداوند، عذاب را از آنان باز داشت.

۵۹۹۶. تفسير العيّاشى ـ به نقل از ابو بصير ـ : امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «وقتى عذاب بر قوم يونس سايه افكند، به درگاه خداوند، دعا كردند. آن گاه خداوند، عذاب را از آنان باز داشت».
گفتم: اين، چگونه ممكن است؟
فرمود: «در دانش خدا بوده كه آن را از آنان باز مى‏دارد».

۵۹۹۷. علل الشرائع ـ به نقل از ابو بصير ـ : به امام صادق عليه ‏السلام گفتم: به چه علّت، خداوند عز و جلعذابى را كه بر قوم يونس سايه افكنده بود، از آنان باز داشت، در حالى كه با امّت‏هاى ديگر چنين نكرد؟ فرمود: «زيرا در دانش خداوند عز و جلبوده كه عذاب را از آنان به خاطر توبه‏شان باز دارد و همانا خبر آن را به يونس نداده بود؛ چرا كه خداوند عز و جل اراده كرده بود كه او را در شكم ماهى بيندازد تا او را عبادت كند و بدين سبب، مستوجب پاداش و كرامت خدا گردد».

۵۹۹۸. علل الشرائع ـ به نقل از سماعه ـ : از امام صادق عليه ‏السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «خداوند از هيچ قومى عذابى را كه بر آنان سايه افكنده بود، باز نگردانيد، جز قوم يونس».
گفتم: آيا عذاب بر آنان سايه افكنده بود؟
فرمود: «بله! حتّى آن را با دستانشان لمس كردند».
گفتم: اين، چگونه مى‏شود؟
فرمود: «در دانشِ حتمى شده در نزد خداوند عز و جل كه هيچ كس بر آن آگاه نيست، چنين بود كه آن را از آنان باز مى‏دارد».


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
338

الحديث

۵۹۹۵. الإمام الباقر عليه ‏السلام : إنَّ يونُسَ لَمّا آذاهُ قَومُهُ دَعَا اللّه‏َ عَلَيهِم ، فَأَصبَحوا أوَّلَ يَومٍ ووُجوهُهُم مُصفَرَّةٌ ۱ وأصبَحُوا اليَومَ الثّانِيَ ووُجوهُهُم سودٌ قالَ : وكانَ اللّه‏ُ واعَدَهُم أن يَأتِيَهُمُ العَذابُ ، فَأَتاهُمُ العَذابُ حَتّى نالوهُ بِرِماحِهِم ؛ فَفَرَّقوا بَينَ النِّساءِ وأولادِهِنَّ ، وَالبَقَرِ وأولادِها ، ولَبِسُوا المُسوحَ وَالصّوفَ ، ووَضَعُوا الحِبالَ في أعناقِهِم ، وَالرَّمادَ عَلى رُؤوسِهِم ، وضَجُّوا ضَجَّةً واحِدَةً إلى رَبِّهِم ؛ وقالوا : آمَنّا بِإِلهِ يونُسَ ؛ قالَ : فَصَرَفَ اللّه‏ُ عَنهُمُ العَذابَ . ۲

۵۹۹۶. تفسير العيّاشي عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه ‏السلام : لَمّا أظَلَّ قَومَ يونُسَ‏العَذابُ ، دَعَوُا اللّه‏َ فَصَرَفَهُ عَنهُم ، قُلتُ : كَيفَ ذلِكَ ؟ قالَ : كانَ فِي العِلمِ أنَّهُ يَصرِفُهُ عَنهُم . ۳

۵۹۹۷. علل الشرايع عن أبي بصير : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه ‏السلام : لِأَيِّ عِلَّةٍ صَرَفَ اللّه‏ُ عز و جل العَذابَ عَن قَومِ يونُسَ وقَد أظَلَّهُم ، ولَم يَفعَل كَذلِكَ بِغَيرِهِم مِنَ الاُمَمِ ؟ فَقالَ : لِأَنَّهُ كانَ في عِلمِ اللّه‏ِ عز و جل أنَّهُ سَيَصرِفُهُ عَنهُم ، لِتَوبَتِهِم وإنَّما تَرَكَ إخبارَ يونُسَ بِذلِكَ ؛ لِأَنَّهُ عز و جل أرادَ أن يُفَرِّغَهُ لِعِبادَتِهِ في بَطنِ الحوتِ ، فَيَستَوجِبَ بِذلِكَ ثَوابَهُ وكَرامَتَهُ . ۴

۵۹۹۸. علل الشرايع عن سماعة : أنَّهُ سَمِعَهُ عليه ‏السلام وهُوَ يَقولُ : ما رَدَّ اللّه‏ُ العَذابَ عَن قَومٍ قَد أظَلَّهُم إلّا قَومَ يونُسَ ، فَقُلتُ : أكانَ قَد أظَلَّهُم ؟ فَقالَ : نَعَم ، حَتّى نالوهُ بِأَكُفِّهِم ، قُلتُ : فَكَيف
كانَ ذلِكَ ؟ قالَ : كانَ فِي العِلمِ المُثبَتِ عِندَ اللّه‏ِ عز و جل الَّذي لَم يَطَّلِع عَلَيهِ أحَدٌ أنَّهُ سَيَصرِفُهُ عَنهُم . ۵

1.في المصدر : «صفرة» ، والتصويب من بحار الأنوار .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۳۶ ح ۴۶ عن الثمالي ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۹۹ ح ۱۳ .

3.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۳۶ ح ۴۵ .

4.علل الشرايع : ص ۷۷ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۸۶ ح ۳ .

5.علل الشرايع : ص ۷۷ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۸۶ ح ۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59531
صفحه از 483
پرینت  ارسال به