299
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

در غالب موارد ، عملاً تغيير نمى‏كند و تنها ممكن است در موارد خاصّى (مثلاً به وسيله دعا در عرفات) تغيير نمايد .
اگر گفته شود : «لسان احاديث گذشته ، چنين جمعى را نمى‏پذيرد و احاديث مربوط به اجابت دعا در تغيير قضاى حتمى نيز خلاف اين جمع‏بندى است» ، گفته مى‏شود : اگر به پذيرش تعارض، ناچار شويم و هر دو دسته از احاديث را ناظر به مقام امكان و عدم امكان ذاتىِ بدا بدانيم ، بى‏ترديد بايد گفت كه احاديث دسته اوّل ـ كه مى‏گويند قضاى حتمى نيز امكان تغيير با خواست خداوند متعال را دارد ـ مقدّم‏اند ؛ چرا كه علاوه بر قوّت سند و دلالت و كثرت و هماهنگى با آيات و احاديث بَدا ، مدلولشان با عقل نيز سازگارى دارند، به خلاف مدلول احاديث دسته دوم كه اگر مراد از آنها عدم امكان ذاتىِ بدا باشد ، ناسازگار با عقل است ؛ چرا كه خداوند ، همان طور كه در ايجاد و اثبات مقدّراتِ هستى، توانا و مختار است، در محو و نابود كردن آنها نيز توانا و آزاد است و انكار بَدا در تحقّق پديده‏ها ، به معناى انكار قدرت و اراده خداوند است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
298

پژوهشى درباره امكان يا عدم امكان بَدا در قضاى حتمى

طبق آنچه در دو باب پيشين گذشت ، در مورد امكان بَدا در قضاى حتمى، دو دسته حديث وجود دارد :
دسته اوّل ، بر اين دلالت دارند كه قضاى حتمى نيز همانند قضاى غير حتمى ، بَداپذير است ؛ و دسته دوم ، كه مى‏گويند قضاى حتمى ، بَداپذير نيست . بنا بر اين چگونه مى‏توان ميان اين دو دسته احاديث ، جمع كرد؟
مى‏توان گفت كه جمع ميان احاديث يادشده ، به دو گونه ، امكان‏پذير است :
۱ . احاديثى كه مى‏گويند قضاى حتمى، همانند قضاى غير حتمى ، امكان بدا دارد ، ناظر به امكان ذاتى‏اند و احاديثى كه مى‏گويند در قضاى حتمى ، بدا رخ نمى‏دهد، ناظر به مقام وقوع‏اند .
به سخن ديگر ، احاديث دسته دوم دلالت دارند به اين كه هر چند دست خداوند متعال در تغيير قضاى حتمى ، بسته نيست و تا حادثه‏اى واقع نشده ، او مى‏تواند از وقوع آن پيشگيرى كند و يا آن را دگرگون نمايد ؛ ولى عملاً در قضاى حتمى ، چنين كارى را انجام نمى‏دهد .
۲ . همان جمع اوّل ، با اين تفاوت كه احاديث دسته دوم ، ناظر به سنّت خداوند متعال در اكثر مواردند ، بدين معنا كه آنچه در شب قدر ، مقدّر گرديده ،

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59225
صفحه از 483
پرینت  ارسال به