295
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۹۲۹. الكافى ـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ : از (امام صادق عليه ‏السلام ) ـ در حالى كه مردمى از او مى‏پرسيدند و مى‏گفتند : آيا روزى، در شب نيمه شعبان تقسيم مى‏گردد ؟ ـ شنيدم كه مى‏فرمود: «نه، به خدا. نه ، اين نيست، مگر در شب نوزدهم و بيست و يكم ، و بيست و سوم ماه رمضان ؛ زيرا در شب نوزدهم دو گروه با هم برخورد مى‏كنند ، در شب بيست و يكم، هر كارى به نحو استوار فيصله مى‏يابد ، و در شب بيست و سوم، آنچه خداوند عز و جل از آن [كارها ]اراده كرده، امضا مى‏شود و اين، شب قدر است كه خداوند عز و جل فرموده: «از هزار ماه، بهتر است»
گفتم : معناى عبارت : «دو گروه با هم برخورد مى‏كنند»، چيست؟
فرمود : «خداوند در آن شب، آنچه را كه تقديم و تأخير و اراده و حكم آن را اراده نموده ، گردآورى مى‏كند» .
گفتم : پس معناى اين سخن كه: در شب بيست و سوم، آن را امضا مى‏كند، چيست؟
فرمود : «او در شب بيست و يكم، آن را فيصله مى‏دهد، در حالى كه براى او در آن، بَدا هست . پس، وقتى شب بيست و سوم شد ، آن را امضا مى‏كند . آن گاه جزو قضاى حتمى مى‏گردد كه ديگر خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در آن، بَدايى ندارد» .

۵۹۳۰. علل الشرائع ـ به نقل از على بن سالم ـ : امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «اگر براى كسى، در شبى كه در آن، هر كارى به نحو استوار فيصله مى‏يابد، [حج] نوشته نشود، در آن سال، حج به جا نمى‏آورد ، و آن، شب بيست و سوم ماه رمضان است ؛ زيرا در آن شب، قافله‏هاى حاجيان، نوشته مى‏شود و در آن شب روزى‏ها و اَجَل‏ها و آنچه از اين سال تا سال ديگر رخ مى‏دهد، نوشته مى‏شود» .
گفتم : پس، كسى كه در اين شب [نامش ميان حج‏گزاران ]نوشته نشده، نمى‏تواند حج به جا آورد ؟
فرمود : «نه» .
گفتم : اين، چگونه ممكن است ؟
فرمود : «من اصلاً در مقام مجادله با شما نيستم ، واقع مطلب همين است» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
294

۵۹۲۹. الكافي عن اسحاق بن عمّار ۱ : سَمِعتُهُ عليه ‏السلام يَقولُ، وناسٌ يَسأَلونَهُ يَقولونَ : الأَرزاقُ تُقسَمُ لَيلَةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ؟
قَالَ : فَقالَ عليه ‏السلام : لا وَاللّه‏ِ ، ما ذاكَ إلّا في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، وإحدى وعِشرينَ ، وثَلاثٍ وعِشرينَ ، فَإِنَّ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ يَلتَقِي الجَمعانِ ، وفي لَيلَةِ إحدى وعِشرينَ يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ ، وفي لَيلَةِ ثَلاثٍ وعِشرينَ‏يُمضى ما أرادَ اللّه‏ُ عز و جل مِن ذلِكَ ، وهِيَ لَيلَةُ القَدرِ الَّتي قالَ اللّه‏ُ عز و جل : « خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» . ۲
قالَ : قُلتُ : ما مَعنى قَولِهِ : يَلتَقِي الجَمعانِ ؟ قالَ : يَجمَعُ اللّه‏ُ فيها ما أرادَ مِن تَقديمِهِ وتَأخيرِهِ ، وإرادَتِهِ وقَضائِهِ .
قالَ : قُلتُ : فَما مَعنى يُمضيهِ في ثَلاثٍ وعِشرينَ ؟ قالَ : إنَّهُ يَفرُقُهُ في لَيلَةِ إحدى وعِشرينَ ويَكونُ لَهُ فيهِ البَداءُ ، فَإِذا كانَت لَيلَةُ ثَلاثٍ وعِشرينَ‏أمضاهُ ، فَيَكونُ مِنَ المَحتومِ الَّذي لا يَبدو لَهُ فيهِ تَبارَكَ وتَعالى . ۳

۵۹۳۰. علل الشرايع عن عليّ بن سالم عن الإمام الصادق عليه ‏السلام : مَن لَم يُكتَب لَهُ فِي اللَّيلَةِ الَّتي يُفرَقُ فيها كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ لَم يَحُجَّ تِلكَ السَّنَةَ ، وهِيَ لَيلَةُ ثَلاثٍ وعِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، لِأَنَّ فيها يُكتَبُ وَفدُ الحاجِّ ، وفيها يُكتَبُ الأَرزاقُ وَالآجالُ ، وما يَكونُ مِنَ السَّنَةِ إلَى السَّنَةِ .
قالَ : قُلتُ : فَمَن لَم يُكتَب في لَيلَةِ القَدرِ لَم يَستَطِعِ الحَجَّ ؟
فَقالَ : لا ، قُلتُ : كَيفَ يَكونُ هذا ؟ قالَ : لَستُ في خُصومَتِكُم مِن شَيءٍ ، هكَذَا الأَمرُ . ۴

1.في الإقبال: «عن أبي عبداللّه‏ عليه ‏السلام ».

2.القدر : ۳ .

3.الكافي : ج ۴ ص ۱۵۸ ح ۸ ، الإقبال : ج ۱ ص ۳۴۳ ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۱۴۴ .

4.علل الشرايع : ص ۴۲۰ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۱۷ ح ۳۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 62359
صفحه از 483
پرینت  ارسال به