293
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۹۲۶. تفسير القمّى ـ در تفسير اين سخن خداى متعال : «در آن، هر [گونه ]كارى [به نحو ]استوار، فيصله مى‏يابد» ـ : «در آن، فيصله مى‏يابد» ، يعنى در شب قدر. «هر كارى [به نحو] استوار» ، يعنى خداوند، هر كارى اعم از حق و باطل را مقدّر مى‏كند و نيز آنچه را كه در اين سال رخ مى‏دهد و براى او در آن، بَدا و مشيّت است. او هر چه را بخواهد (از : اَجَل‏ها و روزى‏ها و بلاها و حوادث و بيمارى‏ها) مقدّم يا مؤخّر مى‏دارد و هر چه را بخواهد، مى‏افزايد و هر چه را بخواهد، مى‏كاهد و پيامبر خدا آن را به امير مؤمنان، و امير مؤمنان، آن را به امامان عليهم‏السلامالقا مى‏كند تا به امام زمان عليه ‏السلام برسد و در آن، بدا و مشيّت ، و (حق) تقديم و [حقّ ]تأخير را براى خود شرط مى‏كند (براى خود محفوظ مى‏دارد) .
راوى مى‏گويد : اين حديث را پدرم ، به نقل از ابن ابى عمير ، از عبد اللّه‏ بن مسكان ، از امام باقر و امام صادق و امام كاظم عليهم‏السلام برايم نقل كرد .

۵۹۲۷. الاُصول الستّة عشر ـ به نقل از سليمان طلحى ـ : به امام باقر عليه ‏السلام گفتم : مرا از آنچه رسولانْ از جانب پروردگارشان خبردار شده و آن را به قومشان رسانده‏اند ، آگاه كن كه: آيا براى خدا در آن، بَدا هست؟
فرمود : «البتّه من به تو نمى‏گويم كه او چنين مى‏كند ؛ ولى اگر بخواهد، مى‏كند» .

۵ / ۴

احاديثى كه ظاهر آنها عدم امكان بدا در قضاى محتوم است

۵۹۲۸. امام باقر عليه ‏السلام : همانا نزد خدا نوشته‏هايى است كه هر كدام از آنها را بخواهد، مقدّم مى‏دارد و هر كدام را بخواهد، به تأخير مى‏اندازد . پس هر گاه شب قدر فرا رسد ، خداوند در آن ، هر چيزى را كه تا شب قدر ديگر رخ مى‏دهد ، فرو مى‏فرستد . اين، معناى گفته خداست كه : «و هر كس اَجَلش فرا رسد ، هرگز خدا [آن را] به تأخير نمى‏افكند» ؛ يعنى زمانى كه آن [اجل] را فرو فرستد و نويسندگانِ آسمان‏ها آن را بنگارند، و اوست كه آن را به تأخير نمى‏اندازد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
292

۵۹۲۶. تفسير القمّي ـ في تَفسيرِ قَولِهِ تَعالى : «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» ۱ ـ : «فِيهَا يُفْرَقُ» في لَيلَةِ القَدرِ «كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» أي يُقَدِّرُ اللّه‏ُ كُلَّ أمرٍ مِنَ الحَقِّ ومِنَ الباطِلِ ، وما يَكونُ في تِلكَ السَّنَةِ ، ولَهُ فيهِ البَداءُ وَالمَشيئَةُ ، يُقَدِّمُ ما يَشاءُ ويُؤَخِّرُ ما يَشاءُ مِنَ الآجالِ وَالأَرزاقِ ، وَالبَلايا وَالأَعراضِ وَالأَمراضِ ، ويَزيدُ فيها ما يَشاءُ ، ويَنقُصُ ما يَشاءُ ، ويُلقيهِ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام ، ويُلقيهِ أميرُ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام إلَى الأَئِمَّةِ عليهم‏السلام ،حَتّى يَنتَهِيَ ذلِكَ إلى صاحِبِ الزَّمانِ عليه ‏السلام ، ويَشتَرِطُ لَهُ فيهِ البَداءَ وَالمَشيئَةَ ، وَالتَّقديمَ وَالتَّأخيرَ .
قالَ: حَدَّثَني بِذلِكَ أبي عَنِ ابنِ أبي عُمَيرٍ عَن عَبدِاللّه‏ِ بنِ مُسكانَ‏عن أبي جَعفَرٍ وأبي عَبدِاللّه‏ِ وأبِي الحَسَنِ عليهم‏السلام. ۲

۵۹۲۷. الاُصول الستّة عشر عن سليمان الطلحي : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه ‏السلام : أخبِرني عَمّا أخبَرَت بِهِ الرُّسُلُ عَن رَبِّها ، وأنهَت ذلِكَ إلى قَومِها ، أيَكونُ للّه‏ِِ البَداءُ ؟ قالَ : أما إنّي لا أقولُ لَكَ إنَّهُ يَفعَلُ ، ولكِن ، إن شاءَ فَعَلَ . ۳

۵ / ۴

ما يَظهَرُ مِنهُ عَدَمُ البَداءِ فِي القَضاءِ المَحتومِ

۵۹۲۸. الإمام الباقر عليه ‏السلام : إنَّ عِندَ اللّه‏ِ كُتُبا مَرقومَةً يُقَدِّمُ مِنها ما يَشاءُ ويُؤَخِّرُ ما يَشاءُ ، فَإِذا كانَ لَيلَةُ القَدرِ أنزَلَ اللّه‏ُ فيها كُلَّ شَيءٍ يَكونُ إلى لَيلَةٍ مِثلِها ، فَذلِكَ قَولُهُ : «وَ لَن يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا» ۴ إذا أنزَلَهُ وكَتَبَهُ كُتّابُ السَّماواتِ ، وهُوَ الَّذي لا يُؤَخِّرُهُ . ۵

1.الدخان : ۴ .

2.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۱ ح ۱۲ .

3.الاُصول الستّة عشر : ص ۱۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۲۲ ح ۷۰ .

4.المنافقون : ۱۱ .

5.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۷۱ عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۲ ح ۱۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59351
صفحه از 483
پرینت  ارسال به