289
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵ / ۳

احاديثى كه ظاهر آنها بر امكان بَدا در قضاى محتوم ، دلالت مى‏كند

۵۹۲۰. امام على عليه ‏السلام : همانا خداوند، [حتّى] كار حتمى را باز مى‏گرداند .

۵۹۲۱. الكافى ـ به نقل از محمّد بن مسلم، از امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام، وقتى درباره شب قدر، مورد پرسش قرار گرفت ـ : در آن شب، فرشتگان و نويسندگان، به آسمان دنيا فرود مى‏آيند . آن گاه چيزهايى را كه در اين سال، انجام مى‏شوند و چيزهايى كه به بندگان مى‏رسد ، مى‏نويسند و امر آن نزد خدا موقوف است و در آنها مشيّت خداست. پس، هر كدام را بخواهد، پيش مى‏اندازد و هر كدام را بخواهد، پس مى‏اندازد ، و محو و اثبات مى‏كند و اصل كتاب، نزد اوست .

۵۹۲۲. امام باقر عليه ‏السلام ـ وقتى اين سخن خداى متعال ذكر شد : «در آن [شب]، هر كارى [به نحو ]استوار، فيصله مى‏يابد» ـ : در شب قدر، هر چيزى كه در آن سال رخ مى‏دهد تا شب قدر سال آينده ، از: خير يا شر ، و فرمان‏بردارى يا نافرمانى ، و مولود و اَجَل و روزى ، مقدّر مى‏شود. پس آنچه در اين شبْ مقدّر گردد و حُكم شود، حتمى است و براى خداوند عز و جل در آن، مشيّت است .

۵۹۲۳. امام صادق عليه ‏السلام : تقدير در شب نوزدهم ، قضا (حكم) در شب بيست و يكم و قطعى شدنِ آنچه تا شب قدر سال بعدى رخ مى‏دهد، در شب بيست و سوم ماه رمضان است . خداوند ـ كه ثنايش بِشكوه باد ـ حق دارد كه هر چه درباره آفريدگانش مى‏خواهد، انجام دهد .

۵۹۲۴. الكافى ـ به نقل از معلّى بن محمّد ـ : از امام كاظم عليه ‏السلام يا امام رضا عليه ‏السلام سؤال شد : دانش خدا چگونه است ؟
فرمود : «دانست و خواست و اراده كرد و مقدّر ساخت و حكم فرمود و تنفيذ نمود . سپس آنچه را كه حكم كرد ، تنفيذ نمود ؛ و آنچه را كه مقدّر ساخت ، حكم فرمود ؛ و آنچه را كه خواست مقدر كرد . پس خواستن از روى دانش او ، و اراده‏اش برخاسته از مشيّت او ، و تقديرش از اراده او ، و حكمش بر پايه تقدير او ، و تنفيذش بر اساس حكمش بود . دانش بر مشيّت مقدّم است و مشيّت در مرتبه دوّم و اراده ، در مرتبه سوّم است . و تقدير بر اساس حكم او و در پى تنفيذش واقع مى‏شود .
پس براى خداى ـ تبارك و تعالى ـ ، هر گاه بخواهد، در آنچه مى‏داند و در آنچه براى تقدير اشيا اراده مى‏نمايد، امكان بَدا هست . پس هر گاه حُكمى پس از تأييد، تحقّق يابد، ديگر بَدايى نيست . پس، علم، پيش از به وجود آمدنِ معلوم ، و مشيّت، پيش از تحقّق وجود خارجى ، و اراده، مقدّم بر جامه عمل پوشيدن اراده‏شده است و مقدّر شدن اين معلوم‏ها، مقدّم بر جدايى و اتّصالِ خارجى و زمانىِ آنها بوده است ، و حكمِ تأييد شده، همان چيزهاى استوارِ انجام يافته و صاحبِ جسم‏اند كه با حواس، درك مى‏گردند، از قبيل : اجسام رنگى و بودار ، و وزن شدنى و پيمانه شدنى، و جاندار و لانه‏دار، نظير: انسان و جِن، پرندگان و درندگان، و غير آنها كه با حواس، درك مى‏شوند . پس براى خداى ـ تبارك و تعالى ـ درباره چيزى كه وجود خارجى ندارد، بَدا هست . پس، هر گاه موجود خارجىِ قابل فهم و درك ۱ ، تحقّق يابد، ديگر بَدايى نيست» .

1.. علّامه مجلسى گفته است: كلام امام عليه ‏السلام كه فرموده : «وقتى مُدرَك و مفهوم را در عالم واقع قرار داد» ، يعنى : [خداوند ]در لوح ، آنها را از هم تفكيك كرد و جداگانه قرار داد و يا در عالم خارج، ايجادشان كرد. و چه بسا مراد از اين قبيل امور، اختلاف مراتب تقديرشان، در لوح محو و اثبات باشد.


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
288

۵ / ۳

ما يَظهَرُ مِنهُ إمكانُ البَداءِ فِي القَضاءِ المَحتومِ

۵۹۲۰. الإمام عليّ عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ يَدفَعُ الأَمرَ المُبرَمَ . ۱

۵۹۲۱. الكافي عن محمّد بن مسلم عن أحدهما عليهماالسلام ـ وقَد سُئِلَ عَن لَيلَةِ القَدرِ ـ : تَنَزَّلُ فيهَا المَلائِكَةُ وَالكَتَبَةُ إلَى السَّماءِ الدُّنيا ، فَيَكتُبونَ ما يَكونُ في أمرِ السَّنَةِ وما يُصيبُ العِبادَ ، وأمرُهُ عِندَهُ مَوقوفٌ لَهُ وفيهِ المَشيئَةُ ؛ فَيُقَدِّمُ مِنهُ ما يَشاءُ ، ويُؤَخِّرُ مِنهُ ما يَشاءُ ، ويَمحو ويُثبِتُ وعِندَهُ اُمُّ الكِتابِ . ۲

۵۹۲۲. الإمام الباقر عليه ‏السلام ـ وقَد ذُكِرَ قَولُهُ تَعالى : «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» ـ : يُقَدَّرُ في لَيلَةِ القَدرِ كُلُّ شَيءٍ يَكونُ في تِلكَ السَّنَةِ ، إلى مِثلِها مِن قابِلٍ ؛ مِن خَيرٍ أو شَرٍّ ، أو طاعَةٍ أو مَعصِيَةٍ ، أو مَولودٍ أو أجَلٍ أو رِزقٍ ، فَما قُدِّرَ في تِلكَ اللَّيلَةِ وقُضِيَ فَهُوَ المَحتومُ ، وللّه‏ِِ عز و جل فيهِ المَشيئَةُ . ۳

۵۹۲۳. الإمام الصادق عليه ‏السلام : في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ مِن شَهرِ رَمَضانَ التَّقديرُ ، وفي لَيلَةِ إحدى وعِشرينَ القَضاءُ ، وفي لَيلَةِ ثَلاثٍ وعِشرينَ إبرامُ ما يَكونُ فِي السَّنَةِ إلى مِثلِها ، [و ]للّه‏ِِ ـ جَلَّ ثَناؤُهُ ـ [أن] ۴ يَفعَلَ ما يَشاءُ في خَلقِهِ . ۵

۵۹۲۴. الكافي عن معلّى بن محمّد : سُئِلَ العالِمُ عليه ‏السلام : كَيفَ عِلمُ اللّه‏ِ ؟ قالَ : عَلِمَ وشاءَ ، وأرادَ وقَدَّرَ ، وقَضى وأمضى ، فَأَمضى ما قَضى ، وقَضى ما قَدَّرَ ، وقَدَّرَ ما أرادَ ، فَبِعِلمِه
كانَتِ المَشيئَةُ ، وبِمَشيئَتِهِ كانَتِ الإِرادَةُ ، وبِإِرادَتِهِ كانَ التَّقديرُ ، وبِتَقديرِهِ كانَ القَضاءُ ، وبِقَضائِهِ كانَ الإِمضاءُ ، وَالعِلمُ مُتَقَدِّمٌ عَلَى المَشيئَةِ ، وَالمَشيئَةُ ثانِيَةٌ ، وَالإِرادَةُ ثالِثَةٌ ، وَالتَّقديرُ واقِعٌ عَلَى القَضاءِ بِالإِمضاءِ .
فَلِلّهِ تَبارَكَ وتَعالَى البَداءُ فيما عَلِمَ مَتى شاءَ ، وفيما أرادَ لِتَقديرِ الأَشياءِ ، فَإِذا وَقَعَ القَضاءُ بِالإِمضاءِ فَلا بَداءَ ، فَالعِلمُ فِي المَعلومِ قَبلَ كَونِهِ ، وَالمَشيئَةُ فِي المُنشَأِ قَبلَ عَينِهِ ، وَالإِرادَةُ فِي المُرادِ قَبلَ قِيامِهِ ، وَالتَّقديرُ لِهذِهِ المَعلوماتِ قَبلَ تَفصيلِها وتَوصيلِها عِيانا ووَقتا ، وَالقَضاءُ بِالإِمضاءِ هُوَ المُبرَمُ مِنَ المَفعولاتِ ذَواتِ الأَجسامِ المُدرَكاتِ بِالحَواسِّ ، مِن ذوي لَونٍ وريحٍ ، ووَزنٍ وكَيلٍ ، وما دَبَّ ودَرَجَ ؛ مِن إنسٍ وجِنٍّ ، وطَيرٍ وسِباعٍ ، وغَيرِ ذلِكَ مِمّا يُدرَكُ بِالحَواسِّ . فَلِلّهِ تَبارَكَ وتَعالى فيهِ البَداءُ مِمّا لا عَينَ لَهُ ، فَإِذا وَقَعَ العَينُ المَفهومُ المُدرَكُ ۶ فَلا بَداءَ . ۷

1.كنز العمّال : ج ۱ ص ۳۴۳ ح ۱۵۵۶ نقلاً عن جعفر الفريابي في الذكر .

2.الكافي : ج ۴ ص ۱۵۷ ح ۳ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۵۹ ح ۲۰۲۸ ، الأمالي للطوسي : ص ۶۰ ح ۸۹ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۱۵ ح ۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۲ ح ۱۴ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۵۸ ح ۲۰۲۴ ، الكافي : ج ۴ ص ۱۵۷ ح ۶ ، ثواب الأعمال : ص ۹۲ ح ۱۱ كلّها عن حمران ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۱۹ ح ۴۱ .

4.ما بين المعاقيف أثبتناه من المصادر الاُخرى .

5.الكافي : ج ۴ ص ۱۶۰ ح ۱۲ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۵۶ ح ۲۰۲۰ ، الإقبال : ج ۱ ص ۱۵۰ .

6.قال العلّامة المجلسي قدس‏سره: قولُه عليه ‏السلام :«فإذا وقع العين المفهوم المدرك»،أي فصَّل‏وميَّز في اللّوح‏أو أوجد في الخارج،ولعلّ تلك‏الاُمور عباره‏عن‏اختلاف مراتب‏تقديرها في لوح‏المحو والإثبات(مرآه‏العقول:ج۲ ص۱۴۳).

7.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۸ ح ۱۶ ، التوحيد : ص ۳۳۴ ح ۹ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۴۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59237
صفحه از 483
پرینت  ارسال به