287
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۹۱۸. الغيبة ، طوسى ـ به نقل از ابو هاشم جعفرى ـ : محمّد بن صالح ارمنى، از امام عسكرى عليه ‏السلام درباره اين سخن خداوند عز و جلپرسيد : «خدا آنچه را بخواهد، محو يا اثبات مى‏كند ، و اصل كتاب، نزد اوست» .
امام عسكرى عليه ‏السلام فرمود : «و آيا جز آنچه را كه بوده، محو مى‏سازد ، و جز آنچه را كه نبوده، اثبات مى‏كند ؟» .
پيش خودم گفتم : اين، بر خلاف آن چيزى است كه هشام بن حكم مى‏گويد كه : او (خدا) چيزى را كه پديد نيامده باشد ، نمى‏داند . ۱
پس، امام عسكرى عليه ‏السلام نگاهى به من كرد و فرمود : «خداى متعال، چيره و دانا به چيزهاست، پيش از بودنشان» .

۵۹۱۹. علل الشرائع ـ به نقل از سماعه ـ : از امام صادق عليه ‏السلام شنيد[م ]كه مى‏فرمود : «خداوند از هيچ قومى، عذابى را كه بر آنان سايه افكنده، باز نگردانده است، جز قوم يونس».
گفتم : آيا بر آنان [چون ابر] سايه افكنده بود؟
امام فرمود : «بله ، حتّى با كف دستشان آن را لمس كردند» .
گفتم : اين، چگونه ممكن است ؟
فرمود : «آن، در دانشِ ثبت شده در نزد خداوند است . هيچ كس بر آن آگاه نبوده [و نمى‏دانسته] كه او عذاب را از آنان باز مى‏گرداند» .

1.. ممكن است راوى مقصود هشام را درست درك نكرده باشد و امام عليه ‏السلام درك نادرست راوى را ردّ كرده‏اند.


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
286

۵۹۱۸. الغيبة عن أبي هاشم الجعفري : سَأَلَ مُحَمَّدُ بنُ صالِحٍ الأَرمَنِيُّ أبا مُحَمَّدٍالعَسكَرِيَّ عليه ‏السلام عَن قَولِ اللّه‏ِ عز و جل : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَـبِ» ۱ .
فَقالَ أبو مُحَمَّدٍ عليه ‏السلام : وهَل يَمحو إلّا ما كانَ ، ويُثبِتُ إلّا ما لَم يَكُن ؟ فَقُلتُ في نَفسي : هذا خِلافُ ما يَقولُ هِشامُ بنُ الحَكَمِ ۲ : إنَّهُ لا يَعلَمُ الشَّيءَ حَتّى يَكونَ .
فَنَظَرَ إلَيَّ أبو مُحَمَّدٍ عليه ‏السلام فَقالَ : تَعالَى الجَبّارُ العالِمُ بِالأَشياءِ قَبلَ كَونِها . ۳

۵۹۱۹. علل الشرايع عن سماعة : أنَّهُ سَمِعَهُ عليه ‏السلام وهُوَ يَقولُ : ما رَدَّ اللّه‏ُ العَذابَ عَن قَومٍ قَد أظَلَّهُم ۴ إلّا قَومِ يونُسَ . فَقُلتُ : أكانَ قَد أظَلَّهُم؟ فَقالَ : نَعَم ، حَتّى نالوهُ بِأَكُفِّهِم . قُلتُ : فَكَيفَ كانَ ذلِكَ ؟ قالَ : كانَ فِي العِلمِ المُثبَتِ عِندَ اللّه‏ِ عز و جل ، الَّذي لَم يَطَّلِع عَلَيهِ أحَدٌ أنَّهُ سَيَصرِفُهُ عَنهُم . ۵

1.الرعد : ۳۹ .

2.من المحتمل أن يكون الراوي - وهو أبو هشام الجعفري - لم يكن قد فهم مراد هشام بن الحكم ومقصوده ، وأراد الإمام عليه ‏السلام هنا أن يصحّح ما فهمه الجعفري ويردّه .

3.الغيبة للطوسي : ص ۴۳۰ ح ۴۲۱ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۵ .

4.أظلّكم : أي أقبل عليكم ، ودنا منكم ، كأنّه ألقى عليكم ظلَّهُ (النهاية : ج ۳ ص ۱۶۰ «ظلل») .

5.علل الشرايع : ص ۷۷ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۸۶ ح ۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59475
صفحه از 483
پرینت  ارسال به