۵۹۱۶. تفسير العيّاشى ـ به نقل از ابن سنان ـ : امام صادق عليه السلام فرمود: «همانا خداوند، آنچه را بخواهد، پيش مىاندازد و آنچه را بخواهد، پس مىاندازد، و آنچه را بخواهد، محو مىكند و آنچه را بخواهد اثبات مىنمايد ، و اصل كتاب،نزد اوست» .
و فرمود : «پس، هر كارى را كه خداوندْ اراده نمايد، پيش از آن كه آن را ايجاد كند، در دانش او هست ، و براى خدا درباره چيزى بَدا حاصل نمىشود، جز اين كه در دانش او بوده است. براى خداوند از روى نادانى، بَدا روى نمىدهد» .
۵۹۱۷. امام صادق عليه السلام ـ وقتى درباره عرش و كرسى، مورد پرسش قرار گرفت ـ : ... آن دو در نهان، همراه يكديگرند ؛ زيرا كرسى، جنبه ظاهرى غيب است ؛ بخشى كه نوآورى [آفرينش] از آن جاست و آفرينش همه چيزها از آن جا [شروع شده ]است .
و عرش، جنبه باطنى غيب است كه دانشِ : چگونگى و پديد آمدن، تقدير و اندازه و كجايى، و مشيّت و صفت اراده ، و دانشِ الفاظ و حركات و سكون ، و دانشِ بازگشت و آغاز، در آن است . پس، آن دو ، در دانش ، دو بخش همراه هماند ؛ چرا كه پادشاهى عرش، متفاوت با پادشاهى كرسى است ، و دانش آن از
دانش كرسى، پنهانتر است . بدين خاطر، فرمود : «پروردگار عرش بزرگ» ، يعنى صفت آن، از صفت كرسى، بزرگتر است ، و آن دو در اين (صفت)، به هم نزديك اند» .
گفتم : فدايت شوم! پس چرا [عرش] در فضيلت، همسايه كرسى گشته است ؟
فرمود : «همانا آن، همسايه كرسى شده، به خاطر اين كه دانشِ چگونگى ، در آن است ، و نيز در آن است آنچه از ابواب بَدا و كجايى، و حدّ رتق و فتق آنها پديدار مىشود» .