283
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۹۱۲. الكافى ـ به نقل از منصور بن حازم ـ : از امام صادق عليه ‏السلام پرسيدم : آيا مى‏شود كه امروز چيزى باشد كه ديروز در دانش خدا نبوده است؟
فرمود : «نه. هر كه اين را بگويد، خداوندْ خوارش كند» .
گفتم : آيا آنچه بوده و آنچه تا روز قيامت خواهد بود، در علم خدا هست؟
فرمود : «بله، پيش از آن كه آفريدگان را بيافريند [، در علم خدا بوده است]» .

۵۹۱۳. امام صادق عليه ‏السلام : براى خداى ـ تبارك و تعالى ـ دو گونه دانش است : [يكى، ]دانشى كه فرشتگان و پيامبران و فرستادگانش را بر آن آگاه ساخت ، كه آنچه فرشتگان و فرستادگان و پيامبرانش را بر آن آگاه ساخته، ما [نيز] آن را مى‏دانيم ، و [ديگرى، ]دانشى كه به خود اختصاص داد ، كه هر گاه در چيزى از آن براى خدا بَدا حاصل شود، ما را بِدان آگاه مى‏سازد و همان را بر امامانى كه پيش از ما بوده‏اند، [نيز ]عرضه داشته است .

۵۹۱۴. امام صادق عليه ‏السلام : براى خداوند، دو گونه دانش است : دانشى كه پوشيده و پنهان است و جز او، كسى آن را نمى‏داند ، و بدا در اين گونه است ؛ و دانشى كه به فرشتگان و فرستادگان و پيامبرانش آموخته است و ما هم آن را مى‏دانيم .

۵۹۱۵. بصائر الدرجات ـ به نقل از ابو بصير ـ : امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به پيامبرش صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود : «پس ، از آنان روى بگردان ، كه تو در خورِ نكوهش
نيستى»
. [خدا ]خواست تا زمينيان را كيفر دهد . سپس براى خداوند، بَدا حاصل شد. آن گاه رحمت، نازل گرديد و [خداوند ]فرمود : «اى محمّد! «و پند ده ، كه مؤمنان را پند، سود مى‏بخشد» ».
سال آينده باز گشتم و به امام صادق عليه ‏السلام گفتم : فدايت شوم ! من [اين مطلب را ]براى ياران نقل كردم. آنان گفتند : آيا براى خدا درباره چيزى كه در دانش او نبوده، بَدا حاصل شده است؟
امام صادق عليه ‏السلام فرمود : «براى خدا دو گونه دانش است : دانشى كه نزد اوست و كسى از آفريدگانش را بر آن آگاه نساخته است ، و دانشى كه به فرشتگان و فرستادگانش داد و آنچه به فرشتگانش داده، به ما رسيده است» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
282

۵۹۱۲. الكافي عن منصور بن حازم : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّه‏ِ عليه ‏السلام : هَل يَكونُ اليَومَ شَيءٌ لَم يَكُن في عِلمِ اللّه‏ِ بِالأَمسِ ؟ قالَ : لا ، مَن قالَ هذا فَأَخزاهُ اللّه‏ُ . قُلتُ : أرَأَيتَ ما كانَ وما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ ، ألَيسَ في عِلمِ اللّه‏ِ ؟ قالَ : بَلى ، قَبلَ أن يَخلُقَ الخَلقَ . ۱

۵۹۱۳. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ للّه‏ِِ تَبارَكَ وتَعالى عِلمَينِ : عِلما أظهَرَ عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ‏وأنبِياءَهُ ورُسُلَهُ ، فَما أظهَرَ عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ وأنبِياءَهُ فَقَد عَلِمناهُ ، وعِلما استَأثَرَ بِهِ ، فَإِذا بَدا للّه‏ِِ في شَيءٍ مِنهُ أعلَمَنا ذلِكَ ، وعَرَضَ عَلَى الأَئِمَّةِ الَّذين كانوا مِن قَبلِنا . ۲

۵۹۱۴. عنه عليه ‏السلام : إنّ للّه‏ِِ عِلمَينِ : عِلمٌ مَكنونٌ مَخزونٌ لا يَعلَمُهُ إلّا هُوَ ، مِن ذلِكَ يَكونُ البَداءُ ، وعِلمٌ عَلَّمَهُ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ وأنبِياءَهُ فَنَحنُ نَعلَمُهُ . ۳

۵۹۱۵. بصائر الدرجات عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى قالَ لِنَبِيِّهِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : «فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَمَا أَنتَ بِمَلُومٍ» ۴ أرادَ أن يُعَذِّبَ أهلَ الأَرضِ ، ثُمَّ بَدا للّه‏
فَنَزَلَتِ الرَّحمَةُ فَقالَ : «وَذَكِّرْ» يا مُحَمَّدُ «فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ» . ۵
فَرَجَعتُ مِن قابِلٍ فَقُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه ‏السلام : جُعِلتُ فِداكَ ، إنّي حَدَّثتُ أصحابَنا فَقالوا : بَدا للّه‏ِِ ما لَم يَكُن في عِلمِهِ ؟!
قالَ : فَقالَ أبو عَبدِ اللّه‏ِ عليه ‏السلام : إنَّ للّه‏ِِ عِلمَينِ : عِلمٌ عِندَهُ لَم يُطلِع عَلَيهِ أحَدا مِن خَلقِهِ ، وعِلمٌ نَبَذَهُ إلى مَلائِكَتِهِ ورُسُلِهِ . فَما نَبَذَهُ إلى مَلائِكَتِهِ فَقَدِ انتَهى إلَينا . ۶

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۸ ح ۱۱ ، التوحيد : ص ۳۳۴ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۸۹ ح ۲۹ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۱ ، الاختصاص : ص ۳۱۳ ، بصائر الدرجات : ص ۳۹۴ ح ۱۰ كلّها عن سماعة ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۹۳ ح ۲۳ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۸ عن أبي بصير ، التوحيد : ص ۴۴۳ ، بصائر الدرجات : ص ۱۰۹ ح ۲ .

4.الذاريات : ۵۴ .

5.الذاريات : ۵۵ .

6.بصائر الدرجات : ص ۱۱۰ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۰ ح ۲۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59681
صفحه از 483
پرینت  ارسال به