281
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵ / ۲

همراهى علم و بَدا

۵۹۰۸. امام باقر عليه ‏السلام : علمِ [ الهى] دو گونه است : دانشى كه نزد خدا پنهان است و هيچ يك از آفريدگان‏بر آن آگاه نيست، و دانشى كه به فرشتگان و فرستادگانش آموخته است.
آنچه خداوند به فرشتگان و فرستادگانش آموخته، محقّق مى‏شود و او خودش را و فرشتگان و فرستادگانش را دروغگو نمى‏كند و از آن دانشى كه نزد او پنهان است، آنچه را بخواهد، مقدّم مى‏دارد و آنچه را بخواهد، به تأخير مى‏اندازد و آنچه را بخواهد، ثابت مى‏گذارد.

۵۹۰۹. امام باقر عليه ‏السلام : دانش [الهى] دو گونه است : دانشى كه [خداوند] به فرشتگان و فرستادگان و پيامبرانش آموخته است ، و دانشى كه نزد او پنهان است و هيچ كس بر آن آگاه نيست و هر چه [تغيير] مى‏خواهد، در آن ايجاد مى‏كند .

۵۹۱۰. امام باقر عليه ‏السلام : همانا براى خداى متعال، دانشى خاص و دانشى عام است . دانش خاص ، آن دانشى است كه فرشتگان مقرّب و پيامبران مُرسلِ خود را بر آن آگاه نساخته است ، و دانش عامّ او ، دانشى است كه فرشتگان مقرّب و پيامبران مُرسلش را بر آن، آگاه نموده است و از طريق پيامبر خدا به ما رسيده است .

۵۹۱۱. الكافى ـ به نقل از سَدير صَيرفى ـ : از حُمران بن اَعيَن شنيدم كه از امام باقر عليه ‏السلام مى‏پرسد ... : آيا سخن خداوند را ـ كه يادش گرامى باد ـ ديدى كه : «داناى نهان است و كسى را بر غيب خود، آگاه نمى‏كند» ؟
امام باقر عليه ‏السلام فرمود : « «جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد» . به خدا سوگند، محمّد، از جمله كسانى است كه خدا از او خشنود بود .
و امّا سخن خدا كه : «داناى نهان است» ، همانا خداوند عز و جل به آنچه از آفريدگانش پنهان است، درباره چيزى كه تقدير مى‏كند و در دانشش به آن، حُكم مى‏نمايد، داناست ، پيش از آن كه آن چيز را بيافريند و پيش از آن كه آن را به فرشتگان برساند . پس ـ اى حمران ـ اين، همان دانش پنهان در نزد اوست كه مشيّت در آن، به او مربوط است . پس، هر گاه بخواهد، به آن حكم مى‏كند و [گاهى نيز] براى او در آن، بَدا حاصل مى‏شود و آن را تأييد نمى‏كند . امّا دانشى كه خداوند عز و جل تقدير مى‏كند و به آن، حكم مى‏نمايد و آن را امضا مى‏كند ، همان دانشى است كه به پيامبر خدا و سپس به ما رسيده است» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
280

۵ / ۲

مُسايَرَةُ العِلمِ وَالبَداءِ

۵۹۰۸. الإمام الباقر عليه ‏السلام : العِلمُ عِلمانِ : فَعِلمٌ عِندَ اللّه‏ِ مَخزونٌ لَم يُطلِع عَلَيهِ أحَدا مِن خَلقِهِ ، وعِلمٌ عَلَّمَهُ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ ، فَما عَلَّمَهُ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ فَإِنَّهُ سَيَكونُ ، لا يُكَذِّبُ نَفسَهُ ولا مَلائِكَتَهُ ولا رُسُلَهُ ، وعِلمٌ عِندَهُ مَخزونٌ يُقَدِّمُ مِنهُ ما يَشاءُ ، ويُؤَخِّرُ مِنهُ ما يَشاءُ ، ويُثبِتُ ما يَشاءُ . ۱

۵۹۰۹. عنه عليه ‏السلام : العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ عَلَّمَهُ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ وأنبِياءَهُ ، وعِلمٌ عِندَهُ مَخزونٌ لَم يَطَّلِع عَلَيهِ أحَدٌ ، يُحدِثُ فيهِ ما يَشاءُ . ۲

۵۹۱۰. عنه عليه ‏السلام : إنَّ للّه‏ِِ تَعالى عِلما خاصّا وعِلما عامّا ، فَأَمَّا العِلمُ الخاصُّ فَالعِلمُ الَّذي لَم يُطلِع عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ المُقَرَّبينَ وأنبِياءَهُ المُرسَلينَ ، وأمّا عِلمُهُ العامُّ فَإِنَّهُ عِلمُهُ الَّذي أطلَعَ علَيَهِ مَلائِكَتَهُ المُقَرَّبينَ ، وأنبِياءَهُ المُرسَلينَ ، وقَد وَقَعَ إلَينا مِن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله . ۳

۵۹۱۱. الكافي عن سدير الصيرفي : سَمِعتُ حُمرانَ بنَ أعيَنَ يَسأَلُ أبا جَعفَرٍ عليه ‏السلام ... : أرَأَيتَ قَولَهُ جَلَّ ذِكرُهُ : «عَــلِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا» ؟ ۴ فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه ‏السلام : «إِلَا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ» ۵ وكانَ ـ وَاللّه‏ِ ـ مُحَمَّدٌ مِمَّنِ ارتَضاهُ .
وأمّا قَولُهُ : «عَــلِمُ الْغَيْبِ» فَإِنَّ اللّه‏َ عز و جل عالِمٌ بِما غابَ عَن خَلقِهِ فيما يُقَدِّرُ مِن شَيءٍ ويَقضيهِ في عِلمِهِ ، قَبلَ أن يَخلُقَهُ وقَبلَ أن يُفضِيَهُ إلَى المَلائِكَةِ ، فَذلِكَ ـ يا حُمرانُ ـ عِلمٌ مَوقوفٌ عِندَهُ ، إلَيهِ فيهِ المَشيئَةُ ، فَيَقضيهِ إذا أرادَ ، ويَبدو لَهُ فيهِ فَلا يُمضيهِ ، فَأَمَّا العِلمُ الَّذي يُقَدِّرُهُ اللّه‏ُ عز و جل فَيَقضيهِ ويُمضيهِ ، فَهُوَ العِلمُ الَّذِي انتَهى إلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ثُمَّ إلَينا . ۶

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۶ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۱۷ ح ۶۷ كلاهما عن الفضيل بن يسار ، التوحيد : ص ۴۴۴ ح ۱ عن الحسن بن محمّد النوفلي عن الإمام الرضا عليه ‏السلام نحوه وفيه «إنّ عليّا عليه ‏السلام كان يقول ...» ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۳ ح ۳۶ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۱۶ ح ۶۳ عن الفضيل ، مجمع البيان : ج ۶ ص ۴۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۳ و ص ۱۱۹ ح ۵۶ .

3.التوحيد : ص ۱۳۸ ح ۱۴ عن ابن سنان عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ، بصائر الدرجات : ص ۱۱۱ ح ۱۲ عن حنان الكندي عن أبيه .

4.الجنّ : ۲۶ .

5.الجنّ : ۲۷ .

6.الكافي : ج ۱ ص ۲۵۶ ح ۲ ، بصائر الدرجات : ص ۱۱۳ ح ۱ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۰ ح ۲۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59277
صفحه از 483
پرینت  ارسال به