271
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

اين كه برخى لازمه نسبت دادن بَدا به خداوند را نادانى خدا مى‏دانند ، دليل ديگرى نيز دارد و آن ، قياس خدا به انسان است ؛ همان چيزى كه در مباحث اعتقادى ، بايد به شدّت از آن پرهيز كرد ؛ چرا كه به فرموده امام رضا عليه ‏السلام :
إنَّهُ مَن يَصِفُ رَبَّهُ بِالقِياسِ لا يزالُ الدَّهرَ فِي الالتِباس . ۱ هر كس پروردگارش را با قياس [به بندگان] توصيف كند ، همواره روزگار در اشتباه است .
براى ما انسان‏ها در كارهايى بَدا حاصل مى‏شود و به رأى جديدى مى‏رسيم ، كه غالبا در اثر اطّلاعات جديد و آگاهى بيشتر ماست . مخالفان بَدا ، همين حالت را در مورد خدا نيز جارى مى‏دانند . غفارى مى‏گويد :
در القاموس آمده است : بدا بدواً و بدوّاً ، يعنى هويدا شد . در كار ، چيزى برايش هويدا شد ، يعنى برايش نظرى پيدا شد . پس بدا در لغت ، دو معنا دارد : يك . آشكار شدن پس از پنهان بودن، دو . پيدا شدن نظرى نو . و اين ، مستلزم جهل و به وجود آمدن علم است و هر دو براى خداوند متعال ، محال است . ۲
چنين تفسيرى از بَدا ، بر اساس قياس خالق به مخلوق است و مورد پذيرش پيروان اهل بيت عليهم‏السلام نيست . امام صادق عليه ‏السلام مى‏فرمايد :
مَن زَعَمَ أنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ يَبدو لَهُ في شَيءٍ لَم يَعلَمهُ أمسِ فَابرَؤُوا مِنهُ . ۳ هر كه بگويد براى خداوند عز و جل درباره چيزى بَدا حاصل شده كه آن را ديروز نمى‏دانسته ، از او بيزارى بجوييد .
همچنين از منصور بن حازم ، روايت شده كه :
سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّه‏ِ عليه ‏السلام : هَل يَكونُ اليَومَ شَيءٌ لَم يَكُن في عِلمِ اللّه‏ِ بِالأَمسِ ؟ قالَ : لا ،

1.. بحارالأنوار : ج ۳ ص ۲۹۷ ح ۲۳ .

2.. اُصول مذهب الشيعة : ج ۲ ص ۹۳۸ ، بين الشيعة وأهل السنة : ص ۷۵ ـ ۱۸۶ .

3.. بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۱ ح ۳۰ .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
270

از مجموع روايات ، به دست مى‏آيد كه بَدا سه معنا دارد :
[۱ .] بدا در علم ، آشكار شدن چيزى است بر خلاف آنچه مى‏دانسته است... . ۱
او و ديگر علماى اهل سنّت ، خيال مى‏كنند كه وقتى سخن از «بَدا در اخبار» يا «بَدا در علم» پيش مى‏آيد ، مقصود ، بَدا در علم ذاتى و ازلى خداست . اين اشتباه از آن جا ناشى مى‏شود كه آنان ميان علم ذاتى و علم فعلى ، تفاوت نمى‏گذارند . بايد به آنها گفت كه علم ذاتى و ازلى خدا ، مطلق است و همه آنچه را كه در عالمْ رخ داده و خواهد داد ، شامل مى‏شود ، از جمله ، بداها و تغييراتى كه در تقديرات ، رخ مى‏دهند . علم فعلى نيز كتابى است كه در آن ، تقديراتْ ثبت مى‏شوند . عرش ، كُرسى ، اُمّ الكتاب (كتاب اصلى) و كتاب محو و اثبات ، از جمله علم‏هاى فعلى يا كتاب‏هاى علمى خداوندند . در برخى از اين كتاب‏ها (همچون اُمّ الكتاب) ، همه چيز ، حتّى موارد بَدا ، ثبت است ؛ امّا در كتاب محو و اثبات ، تنها بخشى از تقديرات ، ثبت شده‏اند و بَدا ، در همين كتاب ، رخ مى‏دهد .
براى مثال ، در كتاب محو و اثبات ، تقدير شخصى كه فقير است ، ادامه فقر او ثبت شده است ؛ ولى پس از دعاى اين شخص ، خداوند ، تقدير را عوض مى‏كند و بى‏نياز شدن شخص را در لوحِ محو و اثبات ، ثبت مى‏كند . اين ، در حالى است كه هر دو تقدير ، در لوحِ اُمّ الكتاب و به طريق اولى ، در علم ذاتى و ازلى خدا موجود بوده‏اند و هيچ تغييرى در علم ذاتى خدا رخ نمى‏دهد . حكمت اين تغييرات ، در بحث «حكمت بَدا» خواهد آمد .
بنا بر اين ، كسانى كه لازمه «بَدا در علم» را نادانى خدا مى‏دانند ، ميان علم ذاتى و علم فعلى ، خلط كرده‏اند و معناى علم فعلى را درك نكرده‏اند .

1.. تحفة اثنا عشرية : ص ۲۹۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59354
صفحه از 483
پرینت  ارسال به