261
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

بَدا ، در قرآن و احاديث

بسيارى از كسانى كه در مورد بَدا نظر داده‏اند و يا آن را انكار كرده‏اند ، بر اين گمان بوده‏اند كه بَدا با معناى نخست آن ، در مورد خدا به كار رفته است . در نتيجه ، به توجيه يا ردّ آن در مورد خداوند پرداخته‏اند ؛ امّا بايد توجّه داشت كه در قرآن و احاديث ، «بَداء» در مورد خداوند متعال ، به دو معناى اخير به كار رفته است . معناى سوم ، مورد نزاع نيست و تنها معناى دوم ، مورد بحث و اختلاف نظر است .
در بحث قضا و قدر ديديم كه خداوند ، امكانات و دارايى‏هايى همچون : توان ، روزى و بقا را به طور محدود ، در اختيار انسان‏ها قرار داده است . اين محدوديت ، تقدير الهى است . از سوى ديگر ، تقدير الهى به دو گونه محتوم (تغييرناپذير) و غير محتوم (تغييرپذير) تقسيم مى‏شود . امام باقر عليه ‏السلام مى‏فرمايد :
مِنَ الاُمُورِ اُمُورٌ مَحتُومَةٌ كائِنَةٌ لا مَحالَةَ ، وَمِنَ الاُمُورِ اُمُورٌ مُوقُوفَةٌ عِندَ اللّه‏ِ ، يُقَدِّمُ فِيها مَا يَشاءُ وَيَمحُو مَا يَشاءُ وَيُثبِت مِنها ما يَشاءُ . ۱ برخى كارها ، كارهاى حتمىِ گريزناپذيرند و برخى كارها ، موقوف در پيشگاه خداوندند كه در آنها هر چه را بخواهد ، پيش مى‏اندازد و هر چه را بخواهد ، محو مى‏كند و هر چه را بخواهد ، اثبات مى‏نمايد .
بَدا ، عبارت است از : تغيير در تقدير غير حتمى از طريق تقديم و تأخير تقديرات و يا محو يك تقدير و اثبات تقديرى ديگر ، چنان كه قرآن كريم مى‏فرمايد :
«يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ. ۲ خدا آنچه را بخواهد ، محو يا اثبات مى‏كند ، و اصل كتاب ، نزد اوست» .

1.. راجع : ص ۲۰۴ ح ۵۸۳۴ .

2.. الرعد : آيه ۳۹ .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
260

بَداء، در لغت

واژه «بَداء» از ريشه «بدو» ، به معناى «ظهور» است . ظهور ، خود در دو معناى : «ظهور پس از خفا» و «پيدايش رأى جديد» ، به كار مى‏رود . فيروزآبادى ، جوهرى و ابن فارس ، به ترتيب مى‏نويسند :
بدا بدواً و بدوّاً ، يعنى: هويدا شد . و در كار ، براى او ، بدا حاصل شد ، يعنى: در آن ، برايش نظرى تازه پيدا شد . ۱
براى او در اين كار ، بدايى محدود حاصل شد ، يعنى: برايش نظرى تازه پيدا شد . ۲
مى‏گويى: برايم در اين كار ، بدايى حاصل شد ، يعنى: نظرم درباره آن ، عوض شد . ۳
معناى دوم بَدا (پيدايش رأى جديد) ، خود ، دو صورت دارد : پيدايش رأيى بر خلاف رأى قبلى (تغيير در رأى) ، و پيدايش رأيى بدون سابقه قبلى. ۴
بدين سان ، «بداء» در لغت عرب ، در سه مورد به كار مى‏رود :
۱ . آشكار شدن چيزى پس از مخفى بودنش
۲ . پيدايش رأيى بر خلاف رأى قبلى (تغيير رأى)
۳ . پيدايش رأيى بدون سابقه قبلى .
حال بايد ديد كه بَدا در قرآن و احاديث ، به كدام معنا در مورد خداى متعال به كار رفته است .

1.. القاموس المحيط: ج ۴ ص ۳۰۲ .

2.. الصحاح: ج ۶ ص ۲۲۷۸ .

3.. معجم مقاييس اللغة: ج ۱ ص ۲۱۲ .

4.در اين صورتِ دوم ، «بَدا» با «بَدَأَ» ، هم‏معنا هستند .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59094
صفحه از 483
پرینت  ارسال به