249
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۸۹۶. امام صادق عليه ‏السلام ـ درباره اين سخن خداى عز و جل : «خداوند ، آنچه را بخواهد ، محو يا اثبات مى‏كند» ـ : آيا جز آنچه ثابت بوده، محو مى‏شود ؟ و آيا جز آنچه نبوده ، اثبات مى‏شود؟

۵۸۹۷. امام باقر عليه ‏السلام : على بن الحسين عليه ‏السلام (امام زين العابدين عليه ‏السلام ) مى‏فرمود : «اگر يك آيه در كتاب خدا نبود ، همانا از آنچه تا روز قيامت رُخ مى‏داد ، به شما خبر مى‏دادم » .
به او گفتم : آن ، كدام آيه است ؟
فرمود : «اين سخن خداوند عز و جل : «خداوند ، آنچه را بخواهد ، محو يا ثبت مى‏كند ، و اصل كتاب ، نزد اوست» » .

۵۸۹۸. امام باقر عليه ‏السلام : همانا خداى ـ تبارك و تعالى ـ فوج‏هايى از فرشتگان را براى آدم عليه ‏السلام به سوى زمين فرو فرستاد . آن هنگام ، آدم عليه ‏السلام در سرزمينى بين طائف و مكّه بود كه به آن رَوحاء مى‏گويند . پس [بزرگ فرشتگان ]بر پشت آدم دستى كشيد ؛ سپس فرزندانش را كه همچون مورچه‏هاى ريزى بودند ، صدا زد . آن گاه آنان ، همچنان كه مورچه‏ها از لانه‏هايشان خارج مى‏شوند ، بيرون آمدند و در كنار آن سرزمين ، اجتماع نمودند . خداوند به آدم عليه ‏السلام فرمود : «چه مى‏بينى؟» .
آدم عليه ‏السلام گفت : مورچه‏هاى ريزِ بسيارى در كنار اين سرزمين .
خداوند فرمود : «اى آدم! آنان ، فرزندان تو هستند كه از پشتِ تو بيرونشان آوردم تا از آنان به پروردگارى خودم و پيامبرى محمّد ، پيمان بگيرم ، همچنان كه در آسمان ، اين پيمان را از آنان گرفتم» .
آدم عليه ‏السلام گفت : پروردگارا! چگونه پشتِ من ، آنان را در بر گرفت ؟
خداوند فرمود : «اى آدم! با دقّتِ ساخت من و اِعمال قدرتم» .
آدم عليه ‏السلام گفت : پروردگارا! در پيمان ، از آنان چه مى‏خواهى؟
خداوند فرمود : «اين كه چيزى را شريك من قرار ندهند» .
آدم عليه ‏السلام گفت : پروردگارا! هر كدامشان كه از تو فرمان بَرَد ، پاداشش چيست؟
فرمود : «در بهشتم ساكنش مى‏كنم» .
آدم عليه ‏السلام گفت : هر كه نافرمانى‏ات كند ، كيفرش چيست؟
فرمود : «در جهنّمم ساكنش مى‏كنم» .
آدم عليه ‏السلام گفت : پروردگارا! همانا تو درباره آنان ، عدالت ورزيدى ؛ ولى به يقين ، اگر تو آنان را حفظ نكنى ، بيشتر آنان نافرمانى‏ات مى‏كنند . سپس خداوند ، نام‏هاى پيامبران و عمرشان را بر آدم عليه ‏السلام عرضه داشت . آدم عليه ‏السلام به نام داوودِ پيامبر كه رسيد ، ديد عمرش چهل سال است . با تعجّب گفت : پروردگارا! چه قدر عمر داوود ، اندك و عمر من ، طولانى است ؟ پروردگارا! اگر من سى سال را به عمر داوود بيفزايم ، آيا تأييد مى‏شود؟
فرمود : «آرى ، اى آدم!» .
گفت : همانا من ، سى سال از عمرم را به عمر او افزودم . پس برايش حساب كن و نزد خود ، ثبت نما و آن را از عمر من بكاه.
خداوند براى عمر داوود عليه ‏السلام ، سى سال را ثبت نمود ، در حالى كه اين عمر در نزد خداوند براى او ثابت نبود ، و سى سال از عمر آدم عليه ‏السلام كاست ، در حالى كه اين عمر براى او نزد خداوند ، ثابت بود .
اين ، همان [معناى] سخن خداوند است كه : «خداوند ، آنچه را بخواهد ، محو يا ثبت مى‏كند ، و اصل كتاب ، نزد اوست» . پس خداوند ، آنچه را نزد او براى آدم عليه ‏السلام ثابت بود ، محو نمود و آنچه را نزد او براى داوود ، نبود اثبات كرد .
وقتى عمر آدم عليه ‏السلام به پايانش نزديك شد ، فرشته مرگ فرود آمد تا روحش را قبض كند . آدم عليه ‏السلام بدو گفت : اى فرشته مرگ! سى سال از عمر من ، باقى است .
فرشته مرگ بدو گفت : مگر هنگامى كه خداوند ، نام‏هاى پيامبران از فرزندانت و عمرشان را به تو عرضه داشت و تو در آن روز ، در سرزمين رَوحاء بودى ، آن را براى فرزندت داوودِ پيامبر قرار ندادى و آن را از عمرت نكاستى؟
آدم عليه ‏السلام گفت : اى فرشته مرگ! آن را به ياد نمى‏آورم .
فرشته مرگ بدو گفت : اى آدم! خود را به نادانى نزن . مگر تو از خدا نخواستى كه آن سى سال را براى داوود ، اثبات كند و از عمر تو محو نمايد و خدا آن را در زبور براى داوود عليه ‏السلام اثبات نمود و از عمر تو از لوح ، محو كرد ؟ آدم عليه ‏السلام گفت : كتاب را بياور تا از آن آگاه شوم .
آدم عليه ‏السلام راست مى‏گفت كه به ياد ندارد .
از آن روز ، به دليل فراموشى آدم عليه ‏السلام و انكار چيزى كه عليه خودش قرار داده بود ، خداوند به بندگان فرمان داد كه وقتى براى مدّتى به همديگر قرض مى‏دهند و معامله‏اى مى‏كنند ، آن را بنويسند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
248

۵۸۹۶. الإمام الصادق عليه ‏السلام ـ في قَولِ اللّه‏ِ عز و جل : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ» ـ : وهَل يُمحى إلّا ما كانَ ثابِتا؟ وهَل يُثبَتُ إلّا ما لَم يَكُن ؟ ۱

۵۸۹۷. الإمام الباقر عليه ‏السلام : كانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه ‏السلام يَقولُ : لَولا آيَةٌ في كِتابِ اللّه‏ِ لَحَدَّثتُكُم بِما يَكونُ إلى يَومِ القِيامَةِ ، فَقُلتُ لَهُ : أيَّةُ آيَةٍ ؟ قالَ : قَولُ اللّه‏ِ : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَـبِ» . ۲

۵۸۹۸. عنه عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى أهبَطَ إلَى الأَرضِ ظُلَلاً ۳ مِنَ المَلائِكَةِ عَلى آدَمَ ، وهُوَ بِوادٍ يُقالُ لَهُ الرَّوحاءُ ، وهُوَ وادٍ بَينَ الطّائِفِ ومَكَّةَ ، قالَ : فَمَسَحَ عَلى ظَهرِ آدَمَ ثُمَّ صَرَخَ بِذُرِّيَّتِهِ ۴ وهُم ذَرٌّ ۵ ، قالَ : فَخَرَجوا كَما يَخرُجُ النَّملُ مِن كورِها ، فَاجتَمَعوا عَلى شَفيرِ الوادي ، فَقالَ اللّه‏ُ لِادَمَ عليه ‏السلام : اُنظُر ماذا تَرى ؟ فَقالَ آدَمُ : ذَرّا كَثيرا عَلى شَفيرِ الوادي ، فَقالَ اللّه‏ُ : يا آدَمُ ، هؤُلاءِ ذُرِّيَّتُكَ أخرَجتُهُم مِن ظَهرِكَ لِاخُذَ عَلَيهِمُ الميثاقَ لي بِالرُّبوبِيَّةِ ، ولِمُحَمَّدٍ بِالنُّبُوَّةِ ، كَما أخَذتُ عَلَيهِم فِي السَّماءِ .
قالَ آدَمُ : يا رَبِّ ، وكَيفَ وَسِعَتهُم ظَهري ؟ قالَ اللّه‏ُ : يا آدَمُ بِلُطفِ صُنعي ، ونافِذِ قُدرَتي ، قالَ آدَمُ : يا رَبِّ ، فَما تُريدُ مِنهُم فِي الميثاقِ ؟ قالَ اللّه‏ُ : ألّا يُشرِكوا بي شَيئاً ، قالَ آدَمُ : فَمَن أطاعَكَ مِنهُم ـ يا رَبِّ ـ فَما جَزاؤُهُ ؟ قالَ اللّه‏ُ : اُسكِنُهُ جَنَّتي ، قالَ آدَمُ : فَمَن عَصاكَ فَما جَزاؤُهُ ؟ قالَ : اُسكِنُهُ ناري ، قالَ آدَمُ : يا رَبِّ ، لَقَد عَدَلتَ فيهِم ، ولَيَعصِيَنَّكَ أكثَرُهُم إن لَم تَعصِمهُم .
قالَ أبو جَعفَرٍ : ثُمَّ عَرَضَ اللّه‏ُ عَلى آدَمَ أسماءَ الأَنبِياءِ وأعمارَهُم ، قالَ : فَمَرَّ آدَمُ بِاسمِ‏داوُودَ النَّبِيِّ عليه ‏السلام ،فَإِذا عُمُرُهُ أربَعونَ سَنَةً ، فَقالَ : يا رَبِّ ، ما أقَلَّ عُمُرَ داوُودَ وأكثَرَ عُمُري!! يا رَبِّ ، إن أنَا زِدتُ داوُودَ مِن عُمُري ثَلاثينَ سَنَةً ، أيُنفَذُ ذلِكَ لَهُ ؟ قالَ : نَعَم يا آدَمُ ، قالَ : فَإِنّي قَد زِدتُهُ مِن عُمُري ثَلاثينَ سَنَةً ، فَأَنفِذ ذلِكَ لَهُ ، وأثبِتها لَهُ عِندَكَ ، وَاطَّرِحها مِن عُمُري ! قالَ : فَأَثبَتَ اللّه‏ُ لِداوُودَ مِن عُمُرِهِ ثَلاثينَ سَنَةً ، ولَم يَكُن لَهُ عِندَ اللّه‏ِ مُثبَتاً ، ومَحا مِن عُمُرِ آدَمَ ثَلاثينَ سَنَةً وكانَت لَهُ عِندَ اللّه‏ِ مُثبَتا .
فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه ‏السلام : فَذلِكَ قَولُ اللّه‏ِ «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَـبِ» قالَ : فَمَحَا اللّه‏ُ ما كانَ عِندَهُ مُثبَتاً لِادَمَ ، وأثبَتَ لِداوُودَ ما لَم يَكُن عِندَهُ مُثبَتاً .
قالَ : فَلَمّا دَنا عُمُرُ آدَمَ ، هَبَطَ عَلَيهِ مَلَكُ المَوتِ عليه ‏السلام لِيَقبِضَ روحَهُ ، فَقالَ لَهُ آدَمُ عليه ‏السلام : يا مَلَكَ المَوتِ قَد بَقِيَ مِن عُمُري ثَلاثونَ! فَقالَ لَهُ مَلَكُ المَوتِ : ألَم تَجعَلها لِابنِكَ داوُودَ النَّبِيِّ ، وَاطَّرَحتَها مِن عُمُرِكَ حَيثُ عَرَضَ اللّه‏ُ عَلَيكَ أسماءَ الأَنبِياءِ مِن ذُرِّيَّتِكَ ، وعَرَضَ عَلَيكَ أعمارَهُم ، وأنتَ يَومَئِذٍ بِوادِي الرَّوحاءِ ؟ فَقالَ آدَمُ : يا مَلَكَ المَوتِ ، ما أذكُرُ هذا ، فَقالَ لَهُ مَلَكُ المَوتِ : يا آدَمُ ، لا تَجهَل ! ألَم تَسأَلِ اللّه‏َ أن يُثبِتَها لِداوُودَ ويَمحُوَها مِن عُمُرِكَ فَأَثبَتَها لِداوُودَ فِي الزَّبورِ ومَحاها مِن عُمُرِكَ مِنَ الذِّكرِ ؟ قالَ : فَقالَ آدَمُ : فَأَحضِرِ الكِتابَ حَتّى أعلَمَ ذلِكَ .
قالَ أبو جَعفَرٍ عليه ‏السلام : وكانَ آدَمُ صادِقاً لَم يَذكُر ، قالَ أبو جَعفَرٍ عليه ‏السلام : فَمِن ذلِكَ اليَومِ أمَرَ اللّه‏ُ العِبادَ أن يَكتُبوا بَينَهُم إذا تَدايَنوا وتَعامَلوا إلى أجَلٍ مُسَمّىً ، لِنِسيانِ آدَمَ وجُحودِهِ ما جَعَلَ عَلى نَفسِهِ . ۶

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۲ ، التوحيد : ص ۳۳۳ ح ۴ كلاهما عن هشام بن سالم وحفص بن البختري ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۱۵ ح ۶۰ عن جميل بن درّاج ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۶۸۷ ح ۱۰ عن أبي هاشم ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۸ ح ۲۲ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۱۵ ح ۵۹ عن زرارة ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۸ ح ۵۲ .

3.في الحديث : «فتنا كأنّها الظُّلل» هي كلّ ما أظلَّكَ ، واحدتها ظُلَّة . أرادَ : كأنَّها الجبالُ والسُّحُبُ (النهاية : ج ۳ ص ۱۶۰ «ظلل») .

4.. ضمير «هو» في قوله: «فمسح» و«صَرخ» لا يرجع إلى «اللّه‏» سبحانه، لأنـّه تعالى أجلّ من أن يكون له يد أو جسم يمسح بشي منهما؛ بل هو راجع إلى معنى «كبيرِ الملائكة» الّذي تنتزعه فطنة المخاطب من قوله: «أهبط ... ظُلَلاً من الملائكة»، وإلّا لكان ذِكر إهباط الملائكة في الكلام لغوا . مضافا إلى أنّ وضوح مرجع الضمير يغني عن تقديم ذكره . نظير : «اِعدلوا هو أقرب للتقوى» أي العدل أقرب ؛ أو نظير : «حتّى توارت بالحجاب» يعني توارت الشمس .

5.الذرُّ : النمل الأحمر الصغير ، واحدتها ذرَّةٌ ، وسئل ثعلب عنها فقال : إنّ مئة نملة وزن حبّةٍ ، والذرّة واحدة (النهاية : ج ۲ ص ۱۵۷ «ذرر») .

6.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۱۸ ح ۷۳ عن أبي حمزة الثمالي ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۵۹ ح ۶۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59646
صفحه از 483
پرینت  ارسال به