235
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۸۶۹.امام على عليه السلام :هر گاه قَدَر يكى از شما فرا رسد ، تدبير ، بيهوده مى گردد .

۵۸۷۰.امام على عليه السلام :هان! همانا قَدَر پيشى گرفته ، رُخ داد و قضاى تأييد شده ، وارد گرديد .

۵۸۷۱.امام على عليه السلام :تقدير بر حسابگرى [ ، چنان ]چيره مى گردد كه تدبير ، آسيب مى رساند!

۵۸۷۲.امام على عليه السلام :كارها براى قَدَرها سر مى سايند تا آن جا كه مرگ در تدبير خواهد بود!

۵۸۷۳.امام على عليه السلام :قَدَر [ ، چنان] بر حسابگرى چيره مى گردد كه تدبير ، موجب مرگ مى گردد!

۵۸۷۴.امام على عليه السلام :كارها براى قَدَر سر مى سايند تا آن جا كه تدبير ، آسيب مى رساند!

۵۸۷۵.امام على عليه السلام :قضا بر پايه قَدَرها ، برخلاف اختيار و تدبير ، جريان مى يابد .

۵۸۷۶.امام على عليه السلام :هر چيزى چاره اى دارد ، جز قضا .

۵۸۷۷.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به او ـ: وقتى قَدَرها به چيزهاى ناپسند تعلّق گيرند ، آفت در خِرد راه مى يابد و سرگردانش مى كند و زبان ها به چيزى گشوده مى شوند كه نابودى جان ها را در پى دارد .

۵۸۷۸.امام على عليه السلام :سوگند به آن كه دانه را شكافت و مخلوقات را آفريد ، همانا جابه جا كردن كوه ها آسان تر از جابه جا كردن فرمان روايىِ داراى اجل است ؛ [ولى] وقت ميان فرمان روايانْ (بنى اُميّه) اختلاف افتاد ، سوگند به آن كه جانم در اختيار اوست ، [حتّى ]اگر كفتارها بر ضدّ آنها (بنى اُميّه) مكر كنند ، برآنان چيره مى گردند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
234

۵۸۶۹.عنه عليه السلام :إذا حَلَّ بِأَحَدِكُمُ المَقدورُ ، بَطَلَ التَّدبيرُ . ۱

۵۸۷۰.عنه عليه السلام :ألا وإنَّ القَدَرَ السّابِقَ قَد وَقَعَ ، وَالقَضاءَ الماضِيَ قَد تَوَرَّدَ ۲ . ۳

۵۸۷۱.عنه عليه السلام :يَغلِبُ المِقدارُ عَلَى التَّقديرِ ، حَتّى تَكونَ الآفَةُ فِي التَّدبيرِ! ۴

۵۸۷۲.عنه عليه السلام :تَذِلُّ الاُمورُ لِلمَقاديرِ ، حَتّى يَكونَ الحَتفُ فِي التَّدبيرِ! ۵

۵۸۷۳.عنه عليه السلام :يَغلِبُ المِقدارُ عَلَى التَّقديرِ ، حَتّى يَكونَ الحَتفُ فِي التَّدبيرِ! ۶

۵۸۷۴.عنه عليه السلام :تَذِلُّ الاُمورُ لِلمَقدورِ ، حَتّى تَصيرَ الآفَةُ فِي التَّدبيرِ! ۷

۵۸۷۵.عنه عليه السلام :يَجرِي القَضاءُ بِالمَقاديرِ ، عَلى خِلافِ الاِختِيارِ وَالتَّدبيرِ . ۸

۵۸۷۶.عنه عليه السلام :كُلُّ شَيءٍ فيهِ حيلَةٌ إلَا القَضاءَ . ۹

۵۸۷۷.عنه عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: إذا جَرَتِ المَقاديرُ بِالمَكارِهِ ، سَبَقَتِ الآفَةُ إلَى العَقلِ فَحَيَّرَتهُ ، واُطلِقَتِ الأَلسُنُ بِما فيهِ تَلَفُ الأَنفُسِ . ۱۰

۵۸۷۸.عنه عليه السلام :وَالَّذي فَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأَ النَّسَمَةَ ، لَاءِزالَةُ الجِبالِ مِن مَكانِها أهوَنُ مِن إزالَةِ مُلك مُؤَجَّلٍ ، فَإِذَا اختَلَفوا [أي بَني اُمَيَّةَ ]بَينَهُم ، فَوَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، لَو كادَتهُمُ ۱۱ الضِّباعُ لَغَلَبَتهُم . ۱۲

1.عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۳۹ ح ۳۱۴۶ ، المناقب للخوارزمي : ص ۳۷۶ ح ۳۹۵ عن الجاحظ .

2.تورّدتِ الخيلُ البلدةَ : إذا دخلتها قليلاً قليلاً ، وتورَّدني أي تقدّمَ عليَّ (لسان العرب : ج ۳ ص ۴۵۷ ـ ۴۵۸ «ورد») .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۹۰ ح ۵۶ .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۴۵۹ ، تحف العقول : ص ۲۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۲۶ ح ۷۷ .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۱۶ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۳۰۲ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۱۲ ح ۲۲ ؛ دستور معالم الحكم : ص ۲۲ .

6.غرر الحكم : ح ۱۱۰۳۲ .

7.تحف العقول : ص ۲۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۶۳ ح ۱۴۷ .

8.غرر الحكم : ح ۱۱۰۳۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۴ ح ۱۰۲۰۷ .

9.غرر الحكم : ح ۶۸۷۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۷۵ ح ۶۳۲۲ .

10.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۲۶۷ ح ۱۰۰ .

11.كادَهُ : خَدَعَهُ ومكَرَ به (المصباح المنير : ص ۵۴۵ «كيد») .

12.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۶۱۲ ح ۱۳۷ عن محمّد بن عمرو بن عليّ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۲۵۹ ح ۳۱۴۵۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59692
صفحه از 483
پرینت  ارسال به