219
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۴ / ۲

اَجَل مُعلّق و اَجَل حَتمى

قرآن

«اوست كسى كه شما را از گِل آفريد . آن گاه ، مدّتى را [براى شما عمر] مقرّر داشت ، و اَجَل حتمى ، نزد اوست . با اين همه ، [بعضى از ]شما [در قدرت او] ترديد مى كنيد» .

«او همان كسى است كه شما را از خاكى آفريد، سپس از نطفه اى ، آن گاه از عَلَقه اى ، و بعد ، شما را [به صورت ]كودكى بر مى آورَد ، تا به كمال قوّت خود برسيد و سالمند شويد ـ و از ميان شما كسى است كه مرگِ پيش رس مى يابد ـ و تا [در نهايت ، ]به مدّتى كه مقرّر است ، برسيد . اميد كه در انديشه فرو رويد» .

حديث

۵۸۳۸.الكافىـ به نقل از حمران ـ: از او (امام باقر عليه السلام ) درباره اين سخن خداوند عز و جلپرسيدم : «مدّتى را [براى شما عمر ]مقرّر داشت ، و اَجَل حتمى . نزد اوست» .
فرمود : «آن ، دو اَجَل است : يكى اَجَل حتمى و ديگرى ، اَجَل معلّق» .

۵۸۳۹.امام صادق عليه السلامـ درباره اين سخن خداى متعال : «مدّتى را [براى شما عمر ]مقرّر داشت ، و اَجَل حتمى ، نزد اوست» ـ: آن ، دو اَجَل است ؛ يكى اَجَل معلّق ، كه اگر خدا بخواهد ، انجام مى دهد و ديگرى ، اَجَل حتمى .

۵۸۴۰.امام صادق عليه السلام :آن اَجَلى كه نزد او حتمى نيست ، اَجَل معلّق است كه هر گاه بخواهد ، مقدّم مى دارد و هر گاه بخواهد ، مؤخّر مى سازد . اَجَل حتمى ، اجلى است كه در شب قدر ، مقدّر مى شود .

۵۸۴۱.امام صادق عليه السلام :اَجَل حتمى ، اَجَلى است كه در آن شب (شب قدر) براى فرشته مرگ ، قطعى شده است و همان اَجَلى است كه خداوند فرموده است : «چون اَجَلشان فرا رسد ، نه [مى توانند] ساعتى آن را پس بيندازند و نه پيش» . اين ، همان اَجَلى است كه در شب قدر ، براى فرشته مرگ ، حتمى شده است . در اَجَل ديگر ، براى خداوند ، مشيّت است . اگر بخواهد ، آن را مقدّم مى كند و هر يك را بخواهد ، مؤخّر مى كند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
218

۴ / ۲

الأَجَلُ المَوقوفُ وَالمُسَمّى

الكتاب

«هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ» . ۱

«هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُواْ أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُواْ شُيُوخًا وَ مِنكُم مَّن يُتَوَفَّى مِن قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُواْ أَجَلاً مُّسَمًّى وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» . ۲

الحديث

۵۸۳۸.الكافي عن حمران عن الإمام الباقر عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ» ، قالَ : هُما أجَلانِ : أجَلٌ مَحتومٌ وأجَلٌ مَوقوفٌ . ۳

۵۸۳۹.الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ» ـ: هُما أجَلانِ : أجَلٌ مَوقوفٌ يَصنَعُ اللّهُ ما يَشاءُ ، وأجَلٌ مَحتومٌ . ۴

۵۸۴۰.عنه عليه السلامـ أيضا ـ: أمَّا الأَجَلُ الَّذي غَيرُ مُسَمّىً عِندَهُ فَهُوَ أجَلٌ مَوقوفٌ ، يُقَدِّمُ فيهِ ما يَشاءُ ، ويُؤَخِّرُ فيهِ ما يَشاءُ ، وأمَّا الأَجَلُ المُسمّى فَهُوَ الَّذي يُسَمّى في لَيلَةِ القَدرِ . ۵

۵۸۴۱.عنه عليه السلامـ أيضا ـ: المُسَمّى ما سُمِّيَ لِمَلَكِ المَوتِ في تِلكَ اللَّيلَةِ ، وهُوَ الَّذي قالَ اللّهُ : «إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ» ۶ وهُوَ الَّذي سُمِّيَ لِمَلَكِ المَوتِ في لَيلَةِ القَدرِ ، وَالآخَرُ لَهُ فيهِ المَشِيَّةُ إن شاءَ قَدَّمَهُ وإن شاءَ أخَّرَهُ . ۷

1.الأنعام : ۱۴۰ .

2.الممتحنة : ۱۲ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۴ ، الغيبة للنعماني : ص ۳۰۱ ح ۵ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۶ ح ۴۶ .

4.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۵۵ ح ۷ عن حمران ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۴۰ ح ۹ .

5.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۵۵ ح ۸ عن حمران ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۶ ح ۴۶ .

6.الأعراف : ۳۴ والنحل : ۶۱ .

7.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۵۴ ح ۶ عن حمران ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۶ ح ۴۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59490
صفحه از 483
پرینت  ارسال به