193
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۸۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن در هر حال، همراه خير است . او در حالى كه جان از تنش كنده مى شود ، خدا را مى ستايد .

۵۸۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا بنده مؤمن، در تكاپوى رياسَت و تجارت مى افتد، تا اين كه در شُرف رسيدن به خواسته هاى خود قرار مى گيرد. خداوند، فرشته اى را مى فرستد و به او مى گويد : «بنده ام را از كارى كه اگر به آن دست يابد، او را به جهنّم مى افكند، باز دار و جلوى او را بگير».
آن گاه، فرشته مى رود و او را به لطف خداوند، [از آن كار ]باز مى دارد . اينجا است كه مى گويد : در حقّ من خدعه [و خيانت] شده است ؛ هر كه به من نيرنگ زده ، خداوند با او همان كند . و فرمود : نمى داند كه خداوند برايش بدان گونه نظر داشت . و چنانچه آن را به چنگ مى آورد ، داخل جهنّمش مى كرد .

۵۸۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عز و جل فرمود : «همانا برخى از بندگان مؤمن من، بندگانى هستند كه كار دينشان جز با ثروت و رفاه و سلامت بدن، سامان نمى گيرد. بدين خاطر، آنان را با [دادنِ ]ثروت و رفاه و سلامتى مى آزمايم. اين چنين است كه دينشان درست مى شود .
و برخى از بندگان مؤمن من، بندگانى هستند كه كار دينشان، جز به فقر و تنگ دستى و بيمارى، سامان نمى گيرد. بدين خاطر، آنان را با فقر و تنگ دستى و بيمارى مى آزمايم. اين چنين است كه دينشان سامان مى يابد» .

۵۸۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به نقل از جبرئيل ـ: خداوند ـ تبارك وتعالى ـ فرمود : «هر كس دوست مرا خوار كند ، همانا ، با من به جنگ برخاسته است ، و در چيزى كه من انجام دهنده آن باشم، ترديد نمى كنم ، همانند گرفتن جان مؤمن كه در آن ترديد مى كنم . او مرگ را نمى پسندد و من بدىِ او را نمى پسندم ؛ ولى براى او از آن چاره اى نيست (مرگ او حتمى است) .
و بنده من، به مانند اداى فريضه اى كه بر عهده اش گذاشته ام، به من نزديك نمى گردد . بنده من، پيوسته نافله انجام مى دهد تا او را دوست بدارم ، و هر گاه او را دوست داشتم ، من براى او گوش و چشم و دست و تأييد كننده ام . اگر مرا بخواند، اجابتش مى كنم و اگر از من چيزى بخواهد، عطايش مى نمايم .
برخى از بندگان مؤمن من، كسانى اند كه مى خواهند از راه عبادت، به درگاه من وارد شوند؛ ولى من مانع مى شوم ، به خاطر اين كه خودپسندى در آنان به وجود نيايد تا فاسدشان كند . برخى از بندگان مؤمن من، كسانى اند كه ايمانشان جز با فقر، درست نمى شود، كه اگر بى نيازشان كنم، هر آينه فاسدشان مى كند . برخى از بندگان مؤمن من، كسانى اند كه ايمانشان جز با ثروتمندى درست نمى شود كه اگر نيازمندشان كنم، فاسدشان مى كند . برخى از بندگان مؤمن من، كسانى اند كه ايمانشان جز به بيمارى، سامان نمى گيرد، كه اگر جسمشان را سالم كنم، فاسدشان مى كند . و برخى از بندگان مؤمن من، كسانى اند كه ايمانشان جز با تن درستى، سامان نمى گيرد كه اگر بيمارشان كنم، فاسدشان مى كند . همانا من، بندگانم را از روى آگاهى ام به دل هايشان اداره مى نمايم ؛ چرا كه من داناى آگاهم» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
192

۵۸۱۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنُ بِخَيرٍ عَلى كُلِّ حالٍ ، تُنزَعُ نَفسُهُ مِن بَينِ جَنبَيهِ وهُوَ يَحمَدُ اللّهَ . ۱

۵۸۱۶.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ العَبدَ المُؤمِنَ لَيَطلُبُ الإِمارَةَ وَالتِّجارَةَ ، حَتّى إذا أشرَفَ مِن ذلِكَ عَلى ما كانَ يَهوى ، بَعَثَ اللّهُ مَلَكا وقالَ لَهُ : عُق ۲ عَبدي وصُدَّهُ عَن أمرٍ لَوِ استَمكَنَ مِنهُ أدخَلَهُ النّارَ . فَيُقبِلُ المَلَكُ فَيَصُدُّهُ بِلُطفِ اللّهِ فَيُصبِحُ وهُوَ يَقولُ : لَقَد دُهيتُ ومَن دَهاني فَعَلَ اللّهُ بِهِ .
وقالَ: ما يَدري أنَّ اللّهَ النّاظِرُ لَهُ في ذلِكَ ، ولَو ظَفِرَ بِهِ أدخَلَهُ النّارَ . ۳

۵۸۱۷.عنه صلى الله عليه و آله :قالَ اللّهُ عز و جل : إنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ عِبادا لا يَصلُحُ لَهُم أمرُ دينِهِم إلّا بِالغِنى وَالسَّعَةِ وَالصِّحَّةِ فِي البَدَنِ ، فَأَبلوهُم ۴ بِالغِنى وَالسَّعَةِ وصِحَّةِ البَدَنِ ، فَيَصلُحُ عَلَيهِم أمرُ دينِهِم .
وإنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ لَعِبادا لا يَصلُحُ لَهُم أمرُ دينِهِم ، إلّا بِالفاقَةِ وَالمَسكَنَةِ وَالسُّقمِ في أبدانِهِم ، فَأَبلوهُم بِالفاقَةِ وَالمَسكَنَةِ وَالسُّقمِ ، فَيَصلُحُ عَلَيهِم أمرُ دينِهِم . ۵

۵۸۱۸.عنه صلى الله عليه و آله عن جبرئيل عليه السلام :قالَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى : مَن أهانَ وَلِيّا لي فَقَد بارَزَني بِالمُحارَبَةِ ، وما تَرَدَّدتُ في شَيءٍ أنَا فاعِلُهُ ، مِثلِ ما تَرَدَّدتُ في قَبضِ نَفس المُؤمِنِ ، يَكرَهُ المَوتَ وأكرَهُ مَساءَتَهُ ، ولابُدَّ لَهُ مِنهُ .
وما تَقَرَّبَ إلَيَّ عَبدي بِمِثلِ أداءِ مَا افتَرَضتُ عَلَيهِ ، ولا يَزالُ عَبدي يَتَنَفَّلُ ۶ لي حَتّى اُحِبَّهُ ، ومَتى أحبَبتُهُ كُنتُ لَهُ سَمعا وبَصَرا ويَدا ومُؤَيِّدا ، إن دَعاني أجَبتُهُ ، وإن سَأَلَني أعطَيتُهُ .
وإنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ لَمَن يُريدُ البابَ مِنَ العِبادَةِ فَأَكُفُّهُ عَنهُ ، لِئَلّا يَدخُلَهُ عُجبٌ فَيُفسِدَهُ ذلِكَ ، وإنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ إيمانُهُ إلّا بِالفَقرِ ولَو أغنَيتُهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ ، وإنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ إيمانُهُ إلّا بِالغَناءِ ولَو أفقَرتُهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ ، وإنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ إيمانُهُ إلّا بِالسُّقمِ ولَو صَحَّحتُ جِسمَهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ ، وإنَّ مِن عِبادِيَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ إيمانُهُ إلّا بِالصِّحَّةِ ولَو أسقَمتُهُ لَأَفسَدَهُ ذلِكَ ، إنّي اُدَبِّرُ عِبادي لِعِلمي بِقُلوبِهِم ، فَإِنّي عَليمٌ خَبيرٌ . ۷

1.سنن النسائي : ج ۴ ص ۱۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۶۳۶ ح ۲۷۰۴ وليس فيه «على كلِّ حال» ، المنتخب من مسند عبد بن حميد : ص ۲۰۴ ح ۵۹۳ كلّها عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۴۲ ح ۶۸۲ .

2.عاقَهُ عن الشيء عَوقاً وعَيقاً : مَنَعَهُ منه وشَغَلَهُ وعنه (المعجم الوسيط : ج ۲ ص ۶۳۷ و ۶۴۰ «عوق و عيق») .

3.التمحيص : ص ۵۶ ح ۱۱۳ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، مشكاة الأنوار : ص ۵۱۴ ح ۱۷۲۳ عن الإمام الباقر عن أبيه عليهماالسلامعنه صلى الله عليه و آله نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۲۴۳ ح ۸۱ .

4.الابتلاء : الاختبار والامتحان ، ويكون في الخير والشرِّ معا ، ومنه قوله تعالى : «وَ نَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ» (النهاية : ج ۱ ص ۱۵۵ «بلا») .

5.الكافي : ج ۲ ص ۶۰ ح ۴ ، التمحيص : ص ۵۷ ح ۱۱۵ كلاهما عن أبي عبيدة الحذّاء عن الإمام الباقر عليه السلام ، المؤمن : ص ۲۴ ح ۳۷ عن الإمام الصادق عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ، مشكاة الأنوار : ص ۵۳۸ ح ۱۸۰۵ عن الإمام الباقر عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۳۲۷ ح ۱۲ .

6.النّافِلَةُ : ما تفعله ممّا لم يجب عليك ، ومنهُ نافلة الصلاة (تاج العروس : ج ۱۵ ص ۷۴۷ «نفل») .

7.التوحيد : ص ۳۹۹ ح ۱ ، علل الشرايع : ص ۱۲ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۸۳ ح ۳ ؛ نوادر الاُصول : ج ۱ ص ۴۲۹ ، تاريخ دمشق : ج ۷ ص ۹۶ ح ۱۸۸۳ كلّها عن أنس نحوه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۲۳۰ ح ۱۱۶۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59713
صفحه از 483
پرینت  ارسال به