19
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

است ؛ ولى نه بِدان جهت كه عدالت ، نيك است و اراده الهى همواره بر اين است كه كارهاى نيك را انجام دهد ، نه كارهاى بد را. خداوند ، ظالم نيست و ستم نمى كند ؛ ولى نه بِدان جهت كه ظلم ، زشت است و خداوند نمى خواهد كار زشتى انجام دهد. ۱
بر اين مبنا كه عقل ، حقّ ارزشيابى افعال خداوند را ندارد، فلاسفه تعريف جديدى از عدالت خداوند متعال ارائه كرده اند :
رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آنچه امكان وجود ، يا كمالِ وجود دارد ... .
عدل الهى در نظام تكوين ، طبق اين نظريّه ، يعنى : هر موجودى، هر درجه از وجود و كمال وجود [ را ] كه استحقاق و امكان آن را دارد ، دريافت مى كند. ظلم ، يعنى : منع فيض و امساك جود از وجودى كه استحقاق آن را دارد .
از نظر حكماى الهى، صفت «عدل» ـ آن چنان كه لايق ذات پروردگار است و به عنوان يك صفت كمال ، براى ذات احديّت ، اثبات مى شود ـ به اين معناست و صفت «ظلم» ـ كه نقص است و از او سلب مى گردد ـ نيز به همين معناست كه اشاره شد . ۲
بر اساس اين تعريف، عدل خداوند ، از نظر عقلى ، يك صفت ارزشى محسوب نمى شود ؛ زيرا عقل ، حقّ دخالت در كار خدا را ندارد . بدين سان ، فلاسفه حسن و قبح عقلى را در مورد خدا جارى نمى دانند و در تفسير عدل خداوند ، همسو با اشاعره هستند .
اين نظريّه به دلايل زير ، قابل قبول نيست :
الف . حسن و قبح ، يك قانون و قاعده عقلى است و قانون عقلى ،

1.عدل الهى : ص ۴۳ .

2.عدل الهى : ص ۵۰ .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
18

عقل ، ظلم باشد . مثلاً براى خدا قبيح نيست كه بر بندگان ، تكاليفى كند كه از توان آنان خارج است و يا مانعى ندارد كه همه انبيا و خوبان را به جهنّم ببرد و همه مخالفان آنها را به بهشت روانه سازد .
البتّه اگر حُسن و قُبح را ذاتى بدانيم و عقل ، قادر به تشخيص آنها باشد ، خداوند متعال ، كارى را كه عقلْ قبيح مى داند (مانند : تكليف به كارى خارج از توان و يا مجبور كردن مردم به گناه و مجازات كردن آنها به خاطر آن گناه) ، انجام نمى دهد و اين استدلال كه جهان ، ملك خداست و او مى تواند هر گونه كه بخواهد ، در آن تصرّف كند، قُبح اين گونه كارها را از بين نمى برد .
گفتنى است كه به عقيده ما، نظريّه اشاعره درباره عدل خداوند ، بيش از آن كه مبناى دينى و كلامى داشته باشد، مبناى سياسى دارد، كه توضيح اين مطلب ، در آينده خواهد آمد . ۱

هشت . عدل خداوند از نگاه فلاسفه

فلاسفه، با اين كه منكِر حسن و قبح عقلى نيستند ، معتقدند كه عقل نمى تواند ملاك ارزشيابى افعال خداوند متعال باشد . استاد بزرگوار ، شهيد مرتضى مطهّرى ، در اين باره مى گويد :
حكماى الهى ، منكِر حسن و قبح عقلى نيستند و نظر اشاعره را مردود مى شمارند ؛ امّا محدوده اين مفاهيم را حوزه زندگى بشرى مى دانند و بس. از نظر حكماى الهى ، مفاهيم «حسن» و «قبح» در ساحت كبريايى ، به عنوان مقياس و معيار ، راه ندارند و افعال ذات بارى را با اين معيارها و مقياس ها ـ كه صد در صد بشرى است ـ نمى توان تفسير كرد. از نظر حكما خداوند ، عادل

1.ر . ك : ص ۱۰۰ (اهمّيت سياسى ـ اجتماعى) .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59309
صفحه از 483
پرینت  ارسال به