143
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

مسلمان بايد پس از تلاش براى رسيدن به زندگى مطلوب ، به آنچه پيش مى آيد و در اختيار او نيست ، خشنود باشد . احاديث فراوانى ، مسلمانان را به تحصيل اين خصلت تشويق كرده اند تا از طريق تقويت عوامل و برطرف كردن موانع آن، از آثار و بركات اين خصلت پُرفضيلت ، بهره مند شوند .
خشنودى به قضا و قدر الهى ، بركات فراوانى براى زندگى فردى، اجتماعى، دنيوى و اخروى انسان دارد .
خشنودى به قضا، انسان را از بيمارى آزمندى و حسدورزى ، رهايى مى بخشد و بى نيازى روحى را براى او به ارمغان مى آورد .
خشنودى به قضا، سبب مى شود كه انسان ، جز از خداوند متعال نترسد و مسئوليت هاى اجتماعى خود را با شجاعت و شهامت ، انجام دهد .
خشنودى به قضا، به انسان در برابر انواع بلاهاى دنيوى، قدرت مقاومت مى دهد و موجب پيشگيرى از گرفتارى هاى اُخروى مى گردد .
خشنودى به قضا، اندوه را از دل مى برد، شادى مى آفريند، آسايش و آرامش پديد مى آورد، و بهترين و شيرين ترين زندگى را براى انسان ايجاد مى نمايد، چنان كه در حديثى از امام على عليه السلام آمده است :
إِنَّ أَهنأَ النَّاسِ عَيشا ، مَن كان بِما قَسَمَ اللّهُ لَهُ راضيا . ۱ كام رواترينِ مردم ، كسى است كه به تقسيم خداوند ، راضى باشد .
و در يك جمله ، خشنودى به قضا، مهم ترين عامل تكامل انسان و بالاترين مرتبه در كمالات انسانى و در واقع، همان مقام انسانِ كامل است . ۲

1.. ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۹ ص ۱۵۲ ح ۶۳۴۷ .

2.ر.ك : ميزان الحكمة: ذيل «الرضا» و«اليقين» : «الرضا أعلى درجات اليقين» و«غاية الإيمان الإيقان» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
142

قوام توحيد ، ايمان به قدر است .
در احاديث فراوانى ، تأكيد شده است كه انسان ، تا وقتى به تقدير الهى ايمان نداشته باشد، از بركات ايمان حقيقى، بى بهره خواهد بود. همچنين كسى كه مدّعى اسلام باشد و قَدَر را انكار كند ، «كافر» ، «مجوسى» و «ملعون» ناميده شده است . ۱
البتّه به اين نكته مهم بايد توجّه داشت كه ايمان به تقدير ، با تدبير و برنامه ريزى و تلاش براى زندگىِ برتر، نه تنها منافات ندارد ، بلكه تدبير و تلاش، نوعى تقديرند ، چنان كه قرآن تصريح مى كند :
«وَ أَنْ لَّيْسَ لِلْاءِنسَـنِ إِلَا مَا سَعَى. ۲ براى انسان ، جز حاصل تلاش او نيست» .
آيه بدين معناست كه در نظام آفرينش، بر اساس تقدير الهى، انسان، تنها از تدبير و تلاش خود ، سود مى برد . بر همين پايه نيز بهره بردن از دارو و دعا و ساير اسباب ، براى انسان مفيد است، چنان كه در حديث پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است :
الدَّواءُ مِنَ القَدَرِ ، وَقَد يَنفَعُ بِإِذنِ اللّه . ۳ درمان ، جزيى از قَدَر است و گاهى به اذن خداوند ، سودمند است .
بر اين اساس ، اگر احاديثى به ظاهر ، بر تنافى تدبير و تقدير ، دلالت داشته باشند ، قطعا مقصود از آنها چيزى ديگر است . ۴

هشت . آثار خشنودى به قضا و قدر

يكى از آموزه هاى مهمّ اسلامى، خشنودى به قضاى الهى است ، بدين معنا كه

1.. ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۹ ص ۹۸ ح ۶۲۲۷ .

2.نجم : آيه ۳۹ .

3.ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۹ ص ۱۰۳ (آنچه با ايمان به تقدير ، منافات ندارد) .

4.ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۹ ص ۱۰۹ (توضيحى درباره آنچه به ظاهر بر تنافى تقدير و تدبير دلالت دارد) .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59136
صفحه از 483
پرینت  ارسال به