123
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۷۵۰.امام صادق عليه السلامـ وقتى كه درباره نيت هاى روا و ناروا مورد پرسش قرار گرفت ـ: همانا نيّت، در مواردى روا و در مواردى ديگر نارواست . امّا مواردى كه رواست : اگر طرف دعوا ستم ديده بود و براى اثبات ادّعاى خود، سوگند خورد، و مفاد سوگند را قصد كرد ، بر اساس نيّت او [تصميم] گرفته مى شود ، و امّا اگر طرف دعوا ستمگر باشد، در اين صورت بايد سوگند بر اساس نيّت ستم ديده باشد... .
سپس [درباره حكم نيت در ساير موارد ]فرمود : اهل فسق به نيت هايشان مؤاخذه مى شدند ، در اين صورت ، هر كس نيّت زنا كند، به زنا ، و هر كس نيّت دزدى مى كرد، به دزدى ، و هر كس نيّت كشتن مى كرد، به كشتن مؤاخذه مى شد ؛ ليكن خداوند، دادگر حكيم است و ستم ، از شأن او به دور است ؛ امّا نيكوكاران را بر پايه نيّت هاى خوبشان و بر پايه نيّت هاى خوبى كه پنهان داشته اند، پاداش مى دهد ، و بدكاران را مادام كه كار بد انجام نداده اند، بازخواست نمى كند .

۵ / ۴

تشويق به يادآورى لحظه ايستادن در پيشگاه دادگرترينِ داوران

۵۷۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره ترس از رستاخيز و حسابرسى ـ: لحظه ايستادنتان در پيشگاه خداوند جل جلاله را به ياد آوريد ؛ چرا كه او داور دادگر است ، و خودتان را براى پاسخگويى آماده سازيد، آن گاه كه از شما مى پرسد .

۵۷۵۲.امام على عليه السلام :هنگام ستمگرى ، دادگرى خدا را ، و هنگام توانايى ، قدرت خدا را بر خودت به ياد آر .

۵۷۵۳.امام على عليه السلام :همه قدرتمندان، تحت قدرت خدايند و هيچ ستمگرى راه گريز از دادگرى خدا ندارد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
122

۵۷۵۰.الإمام الصادق عليه السلامـ وقَد سُئِلَ عَمّا يَجوزُ وعَمّا لا يَجوزُ مِنَ النِّيَّةِ ـ: إنَّ النِّيّاتِ قَد تَجوزُ في مَوضِعٍ ولا تَجوزُ في آخَرَ ، فَأَمّا ما تَجوزُ فيهِ : فَإِذا كانَ مَظلوما فَما حَلَفَ بِهِ ونَوَى اليَمينَ فَعَلى نِيَّتِهِ ، وأمّا إذا كانَ ظالِما فَاليَمينُ عَلى نِيَّةِ المَظلومِ . ثُمَّ قالَ : ولَو كانَتِ النِّيّاتُ مِن أهلِ الفِسقِ يُؤخَذُ بِها أهلُها ، إذا لَاُخِذَ كلُّ مَن نَوَى الزِّنا بِالزِّنا ، وكُلُّ مَن نَوَى السَّرِقَةَ بِالسَّرِقَةِ ، وكُلُّ مَن نَوَى القَتلَ بِالقَتلِ ، ولكِنَّ اللّهَ عَدلٌ حَكيمٌ ، لَيسَ الجَورُ مِن شَأنِهِ ، ولكِنَّهُ يُثيبُ عَلى نِيّاتِ الخَيرِ أهلَها ، وإضمارهِم عَلَيها ، ولا يُؤاخِذُ أهلَ الفُسوقِ حَتّى يَفعَلوا . ۱

۵ / ۴

الحَثُّ عَلى ذِكرِ الوُقوفِ بَينَ يَدَي أعدَلِ الحاكِمينَ

۵۷۵۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ فِي التَّخويفِ مِنَ القِيامَةِ وَالحِسابِ ـ: اُذكُروا وُقوفَكُم بَينَ يَدَيِ اللّهِ جَلَّ جَلالُهُ ؛ فَإِنَّهُ الحَكَمُ العَدلُ ، وَاستَعِدُّوا لِجَوابِهِ إذا سَأَلَكُم . ۲

۵۷۵۲.الإمام عليّ عليه السلام :اُذكُر عِندَ الظُّلمِ عَدلَ اللّهِ فيكَ ، وعِندَ القُدرَةِ قُدرَةَ اللّهِ عَلَيكَ . ۳

۵۷۵۳.عنه عليه السلام :كُلُّ ذي قُدرَةٍ فَمَقدورٌ للّهِِ ، وكُلُّ ظالِمٍ فَلا مَحيصَ لَهُ مِن عَدلِ اللّهِ . ۴

1.قُرب الإسناد : ص۹ ح۲۸ و ص۴۸ ح۱۵۸ كلاهما عن مسعدة بن صدقة ، بحار الأنوار : ج۷۰ ص ۲۰۶ ح۲۰.

2.الأمالي للصدوق : ص ۳۵۴ ح ۴۳۲ عن المفضّل بن عمر عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۳۸ ص ۹۹ ح ۱۸ .

3.كنز الفوائد : ج ۱ ص ۱۳۶ ، غرر الحكم : ح ۲۳۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۳۲۲ ح ۵۰ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۱۹ ص ۷۴ و ج ۲۰ ص ۳۲۸ ح ۷۵۷ .

4.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۲۹۴ ح ۲۶۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۹۵ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59267
صفحه از 483
پرینت  ارسال به