115
دانش نامه عقايد اسلامي ج8

۵۷۳۷.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعاى آن حضرت در ستايش خداوند عز و جلـ: . . . تا آن گاه كه به قدم نهايى مى رسد و عمرش را به پايان مى برد ، خداوند با گرفتن جانش او را به سوى آنچه از پيش بِدان خوانده بود(يعنى پاداش فراوان يا كيفر ترسناك) ، ره سپار مى سازد «تا كسانى را كه بد كرده اند ، به موجب آنچه انجام داده اند، كيفر دهد و آنان را كه نيكى كرده اند ، به نيكى پاداش دهد» با دادگرى اش . اسماى خدا پاك اند و نعمت هايش آشكار . «در آنچه انجام مى دهد، چون و چرا راه ندارد ؛ ولى آنان (انسان ها) سؤال خواهند شد» .

۵۷۳۸.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعايش در پناه بردن به خداى متعال ـ: خدايا! اگر بخواهى، به كَرَمت از ما گذشت مى كنى و اگر بخواهى، به دادگرى ات ما را كيفر مى دهى . پس با منّت نهادن بر ما، گذشتت را براى ما آسان گردان و با گذشتت ما را از كيفرت رهايى بخش ؛ زيرا توان تحمّل دادگرى تو را نداريم و براى هيچ يك از ما بدون گذشت تو، راه نجاتى نيست .

۵۷۳۹.امام صادق عليه السلام :ستايش، از آنِ خدايى است كه دوره ها را يكى از پس ديگرى و اصناف [موجودات] را صنفى در پى صنفى مى آورد، لايه اى بر لايه اى ۱ و جهانى در پى جهانى، تا با دادگرى اش، «كسانى را كه بد كرده اند ، به موجب آنچه انجام داده اند، كيفر دهد و آنان را كه نيكى كرده اند ، به نيكى پاداش دهد» . اسماى خدا پاك و نعمت هايش بزرگ اند . [خدا] به هيچ وجه به مردم ستم نمى كند ؛ ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مى كنند. اين را سخن خداى جليل و پاك، گواهى مى دهد : «پس، هر كه هموزن ذرّه اى نيكى كند، [نتيجه ]آن را خواهيد ديد و هر كه هموزن ذرّه اى بدى كند، [نتيجه ]آن را خواهد ديد» ، و نيز آيات نظير اين در كتاب او ـ كه بيان آشكارِ هر چيزى است و به هيچ وجه باطل در آن راه ندارد و از جانب دانايى ستوده نازل گشته است ـ و بدين خاطر، سَرور ما محمّد ـ كه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ فرمود : «همانا بازتاب عملكرد شماست كه به سوى خودتان بر مى گردد» .

1.علّامه مجلسى مى گويد: مدير الأدوار [كه در اصل عربى حديث، در اين جا آمده است] ، يا مضاف محذوف دارد (يعنى «مدير ذوى الأدوار» است) و يا اِسناد مجازى است . در برخى نسخه ها به جاى «مدير»، «مدبّر» آمده است و اين ، روشن تر است. اكوار جمع كور (با فتحه) ، به جمعيّت زياد شتر و گله گوسفند گفته مى شود و به «دور» هم «كور» مى گويند. منظور ، يا در پى هم آمدن قرن و زمانى در پى قرن و زمانى است و يا باز گرداندن اهل قرن ها و دوره ها در قيامت است و اوّلى، معناى روشن ترى دارد . جزرى هم گفته است : قرن ، به معناى لايه (طبقه) است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج8
114

۵۷۳۷.الإمام زين العابدين عليه السلامـ مِن دُعاءٍ لَهُ في تَحميدِ اللّهِ عز و جل ـ: ... حَتّى إذا بَلَغَ أقصى أثَرِهِ ، وَاستَوعَبَ حِسابَ عُمُرِهِ ، قَبَضَهُ إلى ما نَدَبَهُ إلَيهِ مِن مَوفورِ ثَوابِهِ ، أو مَحذورِ عِقابِهِ «لِيَجْزِىَ الَّذِينَ أَسَــاؤواْ بِمَا عَمِلُواْ وَ يَجْزِىَ الَّذِينَ أَحْسَنُواْ بِالْحُسْنَى» عَدلاً مِنهُ ، تَقَدَّسَت أسماؤُهُ ، وتَظاهَرَت آلاؤُهُ ۱ ، «لَا يُسْـالُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْـالُونَ» ۲ . ۳

۵۷۳۸.عنه عليه السلامـ مِن دُعاءٍ لَهُ فِي اللُّجوءِ إلَى اللّهِ تَعالى ـ: اللّهُمَّ إن تَشَأ تَعفُ عَنّا فَبِفَضلِكَ ، وإن تَشَأ تُعَذِّبنا فَبِعَدلِكَ ، فَسَهِّل لَنا عَفوَكَ بِمَنِّكَ ، وأجِرنا مِن عَذابِكَ بِتَجاوُزِكَ ؛ فَإِنَّهُ لا طاقَةَ لَنا بِعَدلِكَ ، ولا نَجاةَ لِأَحَدٍ مِنّا دونَ عَفوِكَ . ۴

۵۷۳۹.الإمام الصادق عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ مُديرِ الأَدوارِ ومُعيدِ الأَكوارِ ، طَبَقا عَن طَبَقٍ ۵ ، وعالَما بَعد عالَمٍ «لِيَجْزِىَ الَّذِينَ أَسَــاؤواْ بِمَا عَمِلُواْ وَ يَجْزِىَ الَّذِينَ أَحْسَنُواْ بِالْحُسْنَى» عَدلاً مِنهُ تَقَدَّسَت أسماؤُهُ وجَلَّت آلاؤُهُ ، لَا يَظْـلِمُ النَّاسَ شَيْـئا وَ لكِنَّ النّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْـلِمُونَ ، يَشهَدُ بِذلِكَ قَولُهُ جَلَّ قُدسُهُ : «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» ۶ في نَظائِرَ لَها في كِتابِهِ الَّذي فيهِ تِبيانُ كُلِّ شَيءٍ ، و «لَا يَأْتِيهِ الْبَـطِـلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» ۷ ، ولِذلِكَ قالَ سَيِّدُنا مُحَمَّدٌ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ وآلِهِ : إنَّما هِيَ أعمالُكُم تُرَدُّ إلَيكُم . ۸

1.الآلاء : النِّعَمْ (النهاية : ج ۱ ص ۶۳ «إلى») .

2.الأنبياء : ۲۳ .

3.الصحيفة السجّادية : ص ۲۰ الدعاء ۱ ، .

4.الصحيفة السجّادية : ص ۴۹ الدعاء ۱۰ .

5.قال العلامة المجلسي : مدير الأدوار؛ لعلّ فيه مضافاً محذوفاً أي ذوي الأدوار ، أو الإسناد مجازي . وفي بعض النسخ بالباء الموحّدة [أي مُدَبِّرِ الأدوارِ] وهو أظهر . والأكوار : جمع كور بالفتح وهو الجماعة الكثيرة من الابل والقطيع من الغنم ويقال كلّ دور كور . والمراد إمّا استئناف قرن بعد قرن وزمان بعد زمان أو إعادة أهل الأكوار والأدوار جميعا في القيامة والأوّل أظهر . وقال الجزري : قيل للقرن طبق (بحار الأنوار : ج ۳ ص ۹۱) .

6.الزلزلة : ۷ و ۸ .

7.. فصلت: ۴۲ .

8.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۹۰ نقلاً عن الخبر المشتهر بتوحيد المفضل بن عمر .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59680
صفحه از 483
پرینت  ارسال به