385
گزیده شناخت نامه حدیث

آنها حکومت را نه به عيسى علیه السّلام که به مغولان سپردند. نمونه ديگر، گزارشى است که حکومت عبّاسيان را دو برابر زمان حکومت بنى اميّه مى‏شمرد؛۱ امرى که آن نيز قابل تأييد و انکار نبوده، امّا در روزگار درگيرى و در عرصه سياست، فرصت‏طلبان را جذب مى‏کرده است. اکنون مى‏دانيم که حکومت عبّاسيان (۱۳۲ - ۶۵۶ ق)، حدود پانصد سال و بيش از پنج برابر حکومت نود ساله اُمَويان (۴۱ - ۱۳۲ ق) به طول انجاميد.

در اين دوران، شاهد جعل غاليان رخنه کرده به درون شيعه نيز هستيم. آنان، از فضاى ضدّ اُمَوى و گرايش اوّليه و عوام‏فريبانه عبّاسيان به اهل بيت علیهم السّلام و علويان، بهره‏بردارى کردند و احاديثى را در باره امامان ساختند که آنان را خدا و پيامبر مى‏نمود و رهبران غاليان را رسول و وصى و سفير ايشان. اينان، به زودى و تندى به وسيله امامان و راويان صادقشان، طرد و افشا شدند. در اين عصر، شاهد پيدايش زنديقان و ورود خوارج به عرصه حديث‏پردازى نيز هستيم، هر چند شمار احاديث ساختگى که ردّ پاى عقايد اين دو گروه در آن هويدا باشد، فراوان نيست.۲

۲. انگيزه‏هاى حديث‏سازى

چرايىِ کلّى حديث‏سازى، چيزى جز مطامع دنيوى نيست، امّا چهره‏هاى گوناگون دنياطلبى، سبب تنوّع احاديث ساختگى مى‏شود؛ امرى که شناخت آن، مى‏تواند ما را در پى‏جويىِ خاستگاه احاديث ساختگى يارى دهد و در کنار کاربرد معيارهاى نقد، به کشف احاديث ساختگى برساند. انگيزه‏هاى جعل را مى‏توان به انگيزه‏هاى سياسى، اجتماعى و سودجويى‏هاى فردى تقسيم کرد. اين انگيزه‏ها، گاه در هم تنيده‏اند و گاه هدف مسبّبان اصلى، مانند حاکمان جور، با انگيزه حديث‏سازان مباشر و دست اندر کار جعل، متفاوت است. در اين ميان، انگيزه‏هاى سياسى، فراوانىِ بيشترى دارند.

1.. ر.ک: الموضوعات: ج ۲ ص ۳۷، الضعفاء الکبیر: ج ۳ ص ۵ ش ۹۶۱.

2.. ر.ک: وضع و نقد حدیث: ص ۴۶ ـ ۵۱.


گزیده شناخت نامه حدیث
384

اُمويان، بازار حديث‏سازى رونق گرفت و احاديث نادرستى درباره فضائل صحابيان و نکوهش علويان و اهل بيت علیهم السّلام و باورهايى مانند جبر و تقدير و... جعل و نشر شدند.۱ نجاشى نيز از کتابى با عنوان «توليدات بَنى اُميّة فى الحديث»، نوشته ثبيت بن محمّد نام بُرده است که اين نکته را تأييد مى‏کند.۲حديث‏سازى، پس از معاويه نيز ادامه يافت و مبارک خواندن روز عاشورا به دوره یزید بن معاویه باز می‌‌گردد.۳

با وجود اين اسناد، برخى حديث‏پژوهان معاصر، مانند ابو شهبه، ابو زهره و عمر فلاته، روزگار اوج، يا آغاز پيدايش جعل را زمان‏هاى ديگرى دانسته‏اند، امّا کمتر اسناد مقبولى به دست داده‏اند و بيشتر به تحليل‏هاى تاريخى و اصل نامقبول «عدالت همگانى صحابيان»، تمسّک کرده‏اند.۴

پس از بنى اميّه و در روزگار شورش عبّاسيان، شاهد جعل احاديثى هستيم که به صراحت يا با ارائه علامت، آنها را پيروز ميدان درگيرى با اُمويان معرّفى مى‏نمود، يا بر منزلت عبّاس، عموى پيامبر اکرم و نياى عبّاسيان، فراتر از واقعيت مى‏افزود، يا خراسان، جايگاه طرفداران عبّاسيان، و سياه‏جامگان، نيروى نظامى آنان را مى‏ستود؛ احاديثى که تنها به سود عبّاسيان بود، نه ديگران.۵ براى نمونه به پيامبر نسبت دادند که به عبّاس فرموده است:«هنگامى که فرزندانت در عراق و ايران سُکنا گزيدند و جامه سياه پوشيدند و خراسانيان، ياور آنان گشتند، پيوسته حکومت در دست آنان است تا آن را به عيسى بن مريم علیهما السّلام بسپارند».۶

تشخيص اين پيش‏بينى تاريخى در آن روزگار، ممکن نبوده است؛ امّا اکنون مى‏دانيم که

1.. ر.ک: شناخت‌نامۀ حدیث: ح ۷۷۶.

2.. ر.ک: رجال النجاشى: ج ۱ ص ۲۹۳ ش ۲۹۸.

3.. ر.ک: شناخت‌نامۀ حدیث: ح ۸۲۸.

4.. . آراى این افراد، در قالب سه نظریه، بیان و نقد شده است (ر.ک: وضع و نقد حدیث: ص ۵۱ ـ ۶۲).

5.. ر.ک: الحدیث و المحدّثون، محمد أبو زهو: ص ۲۶۲.

6.. ر.ک: شناخت‌نامۀ حدیث: ح ۸۱۶.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5238
صفحه از 439
پرینت  ارسال به