357
گزیده شناخت نامه حدیث

۱۱ / ۱۰

حديث‏سازى در نکوهش اهل بيت علیهم السّلام

۴۵۴.شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد - به نقل از ابو جعفر اِسکافى -: معاويه، گروهى از صحابيان و گروهى از تابعيان را به نقل اخبار ناشايست در باره على علیه السّلام گمارد تا موجب طعن على و بيزارى جستن از وى گردد و براى آنان در اين کار، دست‏مزدى قرار داد که موجب تشويق آنان به چنين کارهايى مى‏شد. آنان، آنچه را موجب خشنودى معاويه مى‏گشت، ساختند. از جمله آنان [از صحابيان]: ابو هُرَيره، عمرو بن عاص و مُغَيرة بن شُعبه و از تابعيان، عُروة بن زبير بودند.
زُهْرى روايت کرده است که عروة بن زبير، براى وى نقل کرد که: عايشه به من گفت: من پيش پيامبر خدا بودم که عبّاس و على آمدند. پيامبر فرمود: «اى عايشه! اين دو بر غير ملّت من - يا فرمود: بر غير دين من - خواهند مُرد...».
عبد الرزّاق، از معمّر نقل مى‏کند که نزد زُهْرى، دو حديث از عروه از عايشه در باره على علیه السّلام بود که روزى در باره آنها از او پرسيدم.
گفت: با اين دو و حديثشان، چه‏کار دارى؟ خداوند، بهتر مى‏داند که من، آن دو را در باره بنى هاشم، متّهم [به حديث‏سازى] مى‏کنم.
امّا حديث نخست را که ذکر کرديم. حديث دوم را نيز عروه ادّعا مى‏کند که عايشه برايش نقل کرده است. او مى‏گويد: نزد پيامبر صلی الله علیه و آله بودم که عبّاس و على پيش آمدند. پيامبر صلی الله علیه و آله گفت: «اى عايشه! اگر خوش دارى که به دو مرد دوزخى بنگرى، به اين دو که از راه مى‏رسند، بنگر». من نگريستم. عبّاس و على بن ابى طالب را ديدم.
امّا عمرو بن عاص نيز روايتى دارد که بخارى و مسلم، آن را به طور مُسنَد و متّصلِ به وى آورده‏اند که گفت: از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله شنيدم که مى‏فرمود: «خاندان ابو طالب، اولياى من نيستند. ولىّ من، تنها خدا و مؤمنان صالح‏اند».
همچنين، از ابو هُرَيره، روايتى نقل شده که معنايش اين است که على علیه السّلام در زمان حيات پيامبر خدا صلی الله علیه و آله از دختر ابو جهل، خواستگارى کرده است.
اين کار على علیه السّلام، پيامبر صلی الله علیه و آله را خشمگين ساخت تا آن‏جا که به منبر رفت و فرمود: «نه به خدا! هرگز! دختر ولىّ خدا و دختر دشمن خدا (ابو جهل)، در يک جا (خانه) جمع نخواهند شد. فاطمه، پاره تن من است. آنچه او را آزار دهد، مرا نيز آزار مى‏دهد. اگر على، دختر ابو جهل را مى‏خواهد، بايد نخست از دختر من جدا شود و سپس، هر چه مى‏خواهد، انجام دهد» و يا سخنى نزديک به اين مضمون.


گزیده شناخت نامه حدیث
356

۱۱ / ۱۰

وَضعُ الحَديثِ في ذَمِّ أهلِ البَيتِ علیهم السّلام

۴۵۴.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد عن أبي جعفر الإسكافي: إنَّ مُعاوِيَةَ وَضَعَ قَوما مِنَ الصَّحابَةِ وقَوما مِنَ التّابِعينَ عَلى رِوايَةِ أخبارٍ قَبيحَةٍ في عَلِيٍّ علیه السّلام، تَقتَضِي الطَّعنَ فيهِ وَالبَراءَةَ مِنهُ، وجَعَلَ لَهُم عَلى ذلِكَ جُعلاً يُرغَبُ في مِثلِهِ، فَاختَلَقوا ما أرضاهُ، مِنهُم: أبو هُرَيرَةَ، وعَمرُو بنُ العاصِ، وَالمُغيرَةُ بنُ شُعبَةَ، ومِنَ التّابِعينَ: عُروَةُ بنُ الزُّبَيرِ.
رَوَى الزُّهرِيُّ أنَّ عُروَةَ بنَ الزُّبَيرِ حَدَّثَهُ، قالَ: حَدَّثَتني عائِشَةُ قالَت: كُنتُ عِندَ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله إذ أقبَلَ العَبّاسُ وعَلِيٌّ، فَقالَ: «يا عائِشَةُ! إنَّ هذَينِ يَموتانِ عَلى غَيرِ مِلَّتي - أو قالَ: ديني - ».
ورَوى عَبدُ الرَّزّاقِ، عَن مَعمَرٍ قالَ: كانَ عِندَ الزُّهرِيِّ حَديثانِ عَن عُروَةَ عَن عائِشَةَ في عَلِيٍّ علیه السّلام، فَسَأَلتُهُ عَنهُما يَوما.
فَقالَ: ما تَصنَعُ بِهِما وبِحَديثِهِما! اللّهُ أعلَمُ بِهِما، إنّي لَأَتَّهِمُهُما في بَني هاشِمٍ.
قالَ: فَأَمَّا الحَديثُ الأَوَّلُ فَقَد ذَكَرناهُ، وأَمَّا الحَديثُ الثّاني فَهُوَ أنَّ عُروَةَ زَعَمَ أنَّ عائِشَةَ حَدَّثَتهُ قالَت: كُنتُ عِندَ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله، إذ أقبَلَ العَبّاسُ وعَلِيٌّ، فَقالَ: «يا عائِشَةُ! إن سَرَّكِ أن تَنظُري إلى رَجُلَينِ مِن أهلِ النّارِ فَانظُري إلى هذَينِ قَد طَلَعا»، فَنَظَرتُ فَإِذَا العَبّاسُ وعَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ.
وأَمّا عَمرُو بنُ العاصِ، فَرُوِيَ عَنهُ الحَديثُ الَّذي أخرَجَهُ البُخارِيُّ ومُسلِمٌ في صَحيحَيهِما مُسنَدا مُتَّصِلاً بِعَمرِو بنِ العاصِ، قالَ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله يَقولُ: «إنَّ آلَ أبي طالَبٍ لَيسوا لي بِأَولِياءَ، إنَّما وَلِيِّيَ اللّهُ وصالِحُ المُؤمِنينَ».
وأَمّا أبو هُرَيرَةَ، فَرُوِيَ عَنهُ الحَديثُ الَّذي مَعناهُ أنَّ عَلِيّا علیه السّلام خَطَبَ ابنَةَ أبي جَهلٍ في حَياةِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله، فَأَسخَطَهُ، فَخَطَبَ عَلَى المِنبَرِ، وقالَ: «لا هَا اللّهِ! لا تَجتَمِعُ ابنَةُ وَلِيِّ اللّهِ وَابنَةُ عَدُوِّ اللّه أبي جَهلٍ! إنَّ فاطِمَةَ بَضعَةٌ مِنّي، يُؤذيني ما يُؤذيها؛ فَإِن كانَ عَلِيٌّ يُريدُ ابنَةَ أبي جَهلٍ فَليُفارِقِ ابنَتي، وَليَفعَل ما يُريدُ» أو كَلاما هذا مَعناهُ.۱

1.. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج ۴ ص ۶۳؛ بحار الأنوار: ج ۳۰ ص ۴۰۱ ذيل ح ۱۷۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4943
صفحه از 439
پرینت  ارسال به