353
گزیده شناخت نامه حدیث

۱۱ / ۸

حديث‏سازى در فضيلت اهل بيت علیهم السّلام

۴۵۲.رجال الكشّى- به نقل از يحيى بن عبد الحميد حمانى، در کتابش در باره اثبات امامت امير مؤمنان علیه السّلام -: به شریک۱ گفتم: برخى افراد، ادّعا مى کنند که جعفر بن محمّد، در حديث، ضعيف است. او گفت: ماجرا را برايت مى‏گويم:
جعفر بن محمّد، مردى شايسته، مسلمان و پارسا بود. افراد نابخرد، گِرد او را گرفتند و بر او وارد مى‏شدند. چون از نزدش بيرون مى‏آمدند، مى‏گفتند: جعفر بن محمّد، برايمان حديث گفت و سخنانى مى‏گفتند که سراسر، منکر و دروغ و بربسته به [امام] جعفر [صادق علیه السّلام] بود. آنان، با اين کار، نان مى‏خوردند و از مردم، پول مى‏گرفتند و از اين راه، هر کار زشتى را مى‏کردند. مردم هم اينها را از آنان شنيدند. برخى، [آنها را باور کردند و] هلاک شدند و برخى، انکار کردند. از اين دسته‏اند: مفضّل بن عمر،۲ بنان، عمرو نَبطى و غير ايشان. اينها گفتند که [امام] جعفر [صادق علیه السّلام] به آنها گفته: «معرفت امام، از نماز و روزه، کفايت مى‏کند» و براى ايشان، از پدرش از جدّش و او از وقايع پيش از قيامت [مانند رجعت]، برايشان سخن گفته است و اين که على، همراه باد در ابرها پرواز مى‏کند و او پس از مرگ، سخن مى‏گويد و او در جايگاه غسلش، حرکت مى‏کند و اين که امام، خداى آسمان و خداى زمين است. اينان براى خداوند، شريک قرار دادند و نابخرد و گم‏راه‏اند.
به خدا سوگند، [امام] جعفر [صادق علیه السّلام] هيچ يک از اينها را نگفت. او با تقواتر و پارساتر از اين بود که چنين بگويد. مردم، اين گفته‏ها را شنيدند و او را ضعيف دانستند و اگر [امام] جعفر [صادق علیه السّلام] را مى‏ديدى، مى‏دانستى که او ميان مردم، يگانه [و بى‏نظير] است.

1.. شریک بن عبد اللّه‏ بن سنان بن انس، از محدّثان اهل سنّت و از نسل سنان بن انس، قاتل سید الشهدا علیه السّلام است؛ (میزان الاعتدال: ج ۲ص ۲۷۰). او با برخى شیعیان، ارتباط داشت و گاه علاقه خویش را به امیر مؤمنان و امام صادق اظهار مى‏کرد، ولى در ایام قضاوتش از سوی عباسیان در کوفه، سر به ناسازگارى با شیعیان گذاشت و شهادت‏شان را در دادگاه نپذیرفت. دستاویز او رفتار برخى غالیان، مانند بنان بود؛ ولى وی افراد دیگر متّهم به غلو، همچون مفضّل بن عمر را نیز به این گونه غالیان، ملحق کرد.

2.. برخى رجال‌‌شناسان مانند ابن غضائرى و نجاشى، مفضّل بن عمر را تضعیف و برخى مانند شیخ مفید، او را توثیق نموده‌‌اند؛ (رجال الکشّى: ج ۲ ص ۶۱۲، معجم رجال الحدیث: ج ۱۹ ص ۳۱۷). گویی گرایش ابتدایی او به ابوالخطّاب و غالیان یا ارتباط‌‌های لازم اجتماعی، سبب پدید آمدن این گزارش‏ها شده است.


گزیده شناخت نامه حدیث
352

۱۱ / ۸

وَضعُ الحَديثِ في فَضائِلِ أهلِ البَيتِ علیهم السّلام

۴۵۲.رجال الكشّي عن يحيى بن عبد الحميد الحماني - في كِتابِهِ في إثباتِ إمامَةِ أميرِ المُؤمِنينَ علیه السّلام -: قُلتُ لِشَريكٍ: إنَّ أقواما يَزعُمونَ أنَّ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ ضَعيفٌ فِي الحَديثِ، فَقالَ: اُخبِرُكَ القِصَّةَ:
كانَ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ رَجُلاً صالِحا مُسلِما وَرِعا، فَاكتَنَفَهُ قَومٌ جُهّالٌ يَدخُلونَ عَلَيهِ ويَخرُجونَ مِن عِندِهِ، ويَقولونَ: حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ، ويُحَدِّثونَ بِأَحاديثَ كُلُّها مُنكَراتٌ كَذِبٌ مَوضوعَةٌ عَلى جَعفَرٍ، يَستَأكِلونَ النّاسَ بِذلِكَ، ويَأخُذونَ مِنهُمُ الدَّراهِمَ، فَكانوا يَأتونَ مِن ذلِكَ بِكُلِّ مُنكَرٍ، فَسَمِعَتِ العَوامُّ بِذلِكَ مِنهُم، فَمِنهُم مَن هَلَكَ ومِنهُم مَن أنكَرَ.
وهؤُلاءِ مِثلُ المُفَضَّلِ بنِ عُمَرَ، وبُنانٍ، وعَمرٍو النَّبطِيِّ، وغَيرِهِم، ذَكَروا أنَّ جَعفَرا حَدَّثَهُم أنَّ مَعرِفَةَ الإِمامِ تَكفي مِنَ الصَّومِ وَالصَّلاةِ، وحَدَّثَهُم عَن أبيهِ، عَن جَدِّهِ، وأَنَّهُ حَدَّثَهُم عه۱ قَبلَ القِيامَةِ، وأَنَّ عَلِيّا علیه السّلام فِي السَّحابِ يَطيرُ مَعَ الرّيحِ، وأَنَّهُ كانَ يَتَكَلَّمُ بَعدَ المَوتِ، وأَنَّهُ كانَ يَتَحَرَّكُ عَلَى المُغتَسَلِ، وأَنَّ إلهَ السَّماءِ وإلهَ الأَرضِ الإِمامُ، فَجَعَلوا لِلهِ شَريكا، جُهّالٌ ضُلاّلٌ.
وَاللّهِ، ما قالَ جَعفَرٌ شَيئا مِن هذا قَطُّ، كانَ جَعفَرٌ أتقى لِلهِ وأَورَعَ مِن ذلِكَ، فَسَمِعَ النّاسُ ذلِكَ فَضَعَّفوهُ، ولَو رَأَيتَ جَعفَرا لَعَلِمتَ أنَّهُ واحِدُ النّاسِ.۲

1.. قال المجلسي: «ع ه» رمز عن الرجعة، أي أنّه حدّثهم عن أبيه عن جدّه بالرجعة عند ظهور القائم قبل يوم القيامة. وفي بعض النسخ: «عن قبل»، أي حدّثهم بما يكون إلى يوم القيامة؛ (بحار الأنوار: ج ۲۵ ص ۳۰۳).

2.. رجال الكشّي: ج ۲ ص ۶۱۶ ح ۵۸۸، بحار الأنوار: ج ۲۵ ص ۳۰۲ ح .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5752
صفحه از 439
پرینت  ارسال به