نقل شده از اشعث، همخوانى دارد.۱
گفتنى است مىتوان کاربرد «حائِک» را مجازى و به معناى دروغباف دانست. اين معنا نزد امام صادق علیه السّلام ياد شد و ايشان، حائِکى را که به خدا و رسولش دروغ ببندد، ملعون خواند.۲
ج - همراهى حروف
عامل ديگر پديد آمدن معانى متعدّد براى يک کلمه، ترکيب آن با برخى حروف، مانند حروف تعدّى است که با همه کوچکىشان، نقشهاى بزرگى را در جمله ايفا مىکنند. بىتوجّهى به اين حروف و تفاوت معنايى هر يک با ديگرى، گاه معنايى متضاد با مقصود اصلى گوينده را نتيجه مىدهد.۳ در موارد متعدّدى، ترکيب يک فعل يا اسم فاعل و مفعول با دو حرف، دو معناى کاملاً متفاوت پديد مىآورد و نديدن اين حروف، بويژه در جايى که فاعل يا مفعول جمله، ميان فعل و حرف فاصله انداخته باشد، کم نيست. اين بىتوجّهى، موجب مىشود تا معناى نخست فعل (يعنى معناى آن، پيش از ترکيب با حرف)، به ذهن بيايد و از معناى جديدِ حاصل آمده از ترکيب، غفلت شود. براى نمونه، امام على علیه السّلام مىفرمايد:
۰.کَذَبَ العادِلُونَ بِکَ إذْ شَبَّهُوکَ بِأصنامِهم ونَحَلُوکَ حِليةَ المَخلوقينَ بِأوهامِهم.۴
همتا قراردهندگانت، دروغ گفتند آن گاه که تو را به بتهايشان همانند کردند و جامه آفريدگان را به گمانِ بىپايه خود، بر تو پوشاندند.
در اين جمله، ترکيب «عادلون» با حرف «باء»، معناى «همتا قرار دهندگان» مىدهد و با آنچه در آيه اوّل سوره انعام آمده، شبيه است.۵ همين مادّه، اگر با «عن» يا «إلى» متعدّى
1.. ر.ک: نهج البلاغة، ترجمه سید جعفر شهیدى: ص ۴۵۴ و ۴۵۵. تعلیقه ۳ و ۵ بر خطبه ۱۹.
2.. ر.ک: الکافى: ج ۲ ص ۳۴۰ ح ۱۰.
3.. اگر در عبارت مشهور «فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتى فَلَیسَ مِنِّى» که بخشى از سخن پیامبر است، «عن» جاى خود را به «فى» بدهد، معنایى عکس، نتیجه مىدهد؛ زیرا «رغب فیه»: «أراده» و «رغب عنه»، «لم یُرِده»، معنا مىدهد (ر.ک: الکافى: ج ۵ ص ۴۹۶ و صحیح البخارى: ج ۵ ص ۱۹۴۹ ح ۴۷۷۶).
4.. نهج البلاغة، ترجمه شهیدى: خطبه ۹۱.
5.. «الْحَمْدُ للّهِ الَّذِى خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ؛ ستایش، خدایى را که آسمانها و زمین را آفرید و تاریکىها و روشنایى را پدید آورد. با این همه، کسانى که کُفر ورزیدهاند، [غیر او را] با پروردگار خود برابر مىکنند».