213
گزیده شناخت نامه حدیث

نقل شده از اشعث، همخوانى دارد.۱

گفتنى است مى‏توان کاربرد «حائِک» را مجازى و به معناى دروغ‏باف دانست. اين معنا نزد امام صادق علیه السّلام ياد شد و ايشان، حائِکى را که به خدا و رسولش دروغ ببندد، ملعون خواند.۲

ج - همراهى حروف

عامل ديگر پديد آمدن معانى متعدّد براى يک کلمه، ترکيب آن با برخى حروف، مانند حروف تعدّى است که با همه کوچکى‏شان، نقش‏هاى بزرگى را در جمله ايفا مى‏کنند. بى‏توجّهى به اين حروف و تفاوت معنايى هر يک با ديگرى، گاه معنايى متضاد با مقصود اصلى گوينده را نتيجه مى‏دهد.۳ در موارد متعدّدى، ترکيب يک فعل يا اسم فاعل و مفعول با دو حرف، دو معناى کاملاً متفاوت پديد مى‏آورد و نديدن اين حروف، بويژه در جايى که فاعل يا مفعول جمله، ميان فعل و حرف فاصله انداخته باشد، کم نيست. اين بى‏توجّهى، موجب مى‏شود تا معناى نخست فعل (يعنى معناى آن، پيش از ترکيب با حرف)، به ذهن بيايد و از معناى جديدِ حاصل آمده از ترکيب، غفلت شود. براى نمونه، امام على علیه السّلام مى‏فرمايد:

۰.کَذَبَ العادِلُونَ بِکَ إذْ شَبَّهُوکَ بِأصنامِهم ونَحَلُوکَ حِليةَ المَخلوقينَ بِأوهامِهم.۴

همتا قراردهندگانت، دروغ گفتند آن گاه که تو را به بت‏هايشان همانند کردند و جامه آفريدگان را به گمانِ بى‏پايه خود، بر تو پوشاندند.

در اين جمله، ترکيب «عادلون» با حرف «باء»، معناى «همتا قرار دهندگان» مى‏دهد و با آنچه در آيه اوّل سوره انعام آمده، شبيه است.۵ همين مادّه، اگر با «عن» يا «إلى» متعدّى

1.. ر.ک: نهج البلاغة، ترجمه سید جعفر شهیدى: ص ۴۵۴ و ۴۵۵. تعلیقه ۳ و ۵ بر خطبه ۱۹.

2.. ر.ک: الکافى: ج ۲ ص ۳۴۰ ح ۱۰.

3.. اگر در عبارت مشهور «فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتى فَلَیسَ مِنِّى» که بخشى از سخن پیامبر است، «عن» جاى خود را به «فى» بدهد، معنایى عکس، نتیجه مى‏دهد؛ زیرا «رغب فیه»: «أراده» و «رغب عنه»، «لم یُرِده»، معنا مى‏دهد (ر.ک: الکافى: ج ۵ ص ۴۹۶ و صحیح البخارى: ج ۵ ص ۱۹۴۹ ح ۴۷۷۶).

4.. نهج البلاغة، ترجمه شهیدى: خطبه ۹۱.

5.. «الْحَمْدُ للّهِ الَّذِى خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ؛ ستایش، خدایى را که آسمان‏ها و زمین را آفرید و تاریکى‏ها و روشنایى را پدید آورد. با این همه، کسانى که کُفر ورزیده‏اند، [غیر او را] با پروردگار خود برابر مى‏کنند».


گزیده شناخت نامه حدیث
212

سوی امام می‌‌گوید: «اگر اختلاف امّت، رحمت باشد، پس اجتماع آنان، مايه عذاب است؟!».

امام صادق علیه السّلام، در پاسخ او، اختلاف را به معناى ديگرش، يعنى «آمد و شد»، تفسير مى‏کند و گفته را اشاره به «آيه نَفْر»۱ مى‏داند. بر اين پايه، منظور اين است که امّت اسلام از شهرها، به مراکز دانش بيايند و بروند تا دين را فرا گيرند، نه اين که در آن، اختلاف کنند.۲ در برخى روايات ديگر نيز واژه «اختلاف»، بدين معنا آمده است. براى مثال در زيارت جامعه کبيره، اهل بيت را «مُختلَفُ الملائکة» مى‏خوانيم. مهم‏تر آن که اين واژه در آيات متعدّدى از قرآن کريم نيز بدين معنا به کار رفته است؛۳

گفتنى است که اين حديث با معناى دودستگى نيز تبیین و توجيه شده است.۴

ب - اشتراک در هيئت

گاه چند معنایی واژه از مشابهت دو صیغه از يک مادّه پديد آمده است؛ مانند «مرتاب» و «مختار» که هم اسم فاعل و هم اسم مفعول اند. در یک نمونه تاریخی، امام علی ع اشعث بن قيس،سردسته منافقان روزگارش را«حائِک بن حائِک» خوانده است. برخی «حائِک» را از مادّه «حَوَک / بافندگى» و اشعث را «بافنده» معنا کرده‏اند؛ امّا اين معنا با تاريخ و تبار اشعث، سازگار نيست. او و پدرش از بزرگان و رؤساى قبيله بزرگ کِنْده در يمن بوده‏اند؛ حال آن که بافندگى، در آن روزگار شغل پايين فرودستان بوده است.۵ از اين رو، برخى احتمال داده‏اند «حائِک» از ريشه «حَيَک» به معناى «تبختر و تکبّر» باشد که با شخصيت و رفتار

1.. (وَمَا کانَ الْمُؤمِنُونَ لِینْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِى الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ؛ و شایسته نیست مؤمنان، همگى [براى جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى کوچ نمى‏کنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دین، آگاهى پیدا کنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان باز گشتند، بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهى] بترسند؟) (توبه: آیۀ ۱۲۲).

2.. ر.ک: ح ۳۴۸.

3.. ر.ک: بقره: آیۀ ۱۶۴، یونس: آیۀ ۶، مؤمنون: آیۀ ۸۰.

4.. ر.ک: بحار الأنوار: ج ۱ ص ۲۲۷.

5.. ر.ک: دانش‏نامه امیر المؤمنین علیه السّلام: ج ۱۲ ص ۶۱.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7771
صفحه از 439
پرینت  ارسال به