205
گزیده شناخت نامه حدیث

د - دشواری حدیث

۲۹۰.امام على علیه السّلام: حديث ما، سخت و دشوارياب و زمخت به سان شترى چوب در بينى نهاده است. بخشى از آن را به مردم عرضه کنيد. هر کس فهميد، برايش بفزاييد و هر کس انکار کرد، دست بکشيد. جز سه تن، آن را تحمّل نمى‏کنند: فرشته‏اى مقرّب، پيامبرى فرستاده شده يا بنده باايمانى که خداوند، قلبش را به ايمان، آزموده باشد.

۲۹۱.امام على علیه السّلام: امر ما، سخت و دشوارياب است. آن را جز بنده باايمانى که خداوند، قلبش را به ايمان آزموده است، تحمّل نمى‏کند و حديث ما را جز سينه‏هاى امين و خِردهاى وزين، حفظ نمى‏کنند.

۲۹۲.بصائر الدرجات- به نقل از عمرو بن شمر از جابر جُعفى: امام باقر علیه السّلام فرمود: حديث ما سخت و دشوارياب [وچون اسبى سرکش] رام نشده و بى پوشش و پر جنب و جوش، اما نژاده و با اصل و نسب است. هر گاه چيزى از آن را شنيديد و دل‏هايتان در برابرش نرم شد، آن را بپذيريد و خدا را بر آن بستاييد و اگر نتوانستيد تحمل کنيد و تاب بياوريد، آن را به امامى دانا از خاندان محمّد صلی الله علیه و آله، بازگردانيد که بدبختِ تباه شده آن کسى است که مى‏گويد: به خدا سوگند اين [حديث، صحيح] نيست. سپس امام فرمود: اى جابر، انکار کردن [حديث ما]، کفر ورزيدن به خداى بزرگ است.


گزیده شناخت نامه حدیث
204

د - حَديثُنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ

۲۹۰.الإمام عليّ علیه السّلام: إنَّ حَديثَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ، خَشِنٌ مَخشوشٌ۱، فَانبِذوا إلَى النّاسِ نَبذا، فَمَن عَرَفَ فَزيدوهُ، ومَن أنكَرَ فَأَمسِكوا، لا يَحتَمِلُهُ إلّا ثَلاثٌ: مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، أو نَبِيٌّ مُرسَلٌ، أو عَبدٌ مُؤمِنٌ امتَحَنَ اللّهُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ.۲

۲۹۱.عنه علیه السّلام: إنَّ أمرَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ، لا يَحمِلُهُ إلّا عَبدٌ مُؤمِنٌ امتَحَنَ اللّهُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ، ولا يَعي حَديثَنا إلّا صُدورٌ أمينَةٌ وأَحلامٌ رَزينَةٌ.۳

۲۹۲.بصائر الدرجات عن عمرو بن شمر عن جابر الجعفي۴ عن الإمام الباقر علیه السّلام: إنَّ حَدِيثَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ أجرَدُ ذَكوَانٌ وَعرٌ شَريفٌ كَريمٌ فَإذا سَمِعتُم مِنهُ شَيئا ولانَت لَهُ قُلوبُكُم فاحتَمِلوهُ واحمَدوا اللّهَ عَلَيهِ وإن لَم يَحتَمِلوهُ وَلَم تُطيقوهُ فَرُدُّوهُ إلَى الإمامِ العَالِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فَإنَّما الشَّقِيُّ الهَالِكُ الَّذي يَقولُ: وَاللّهِ ما كانَ هذا. ثمَّ قالَ: يا جَابِرُ إنَّ الإنكارَ هوَ الكُفرُ بِاللّهِ العَظيمِ.۵

1.. قال المجلسي: الخِشاش ما يُدخل في عظم أنف البعير من خشب، فالبعير الذي فُعل به ذلك مخشوش، وهذا الوصف أيضا لبيان صعوبته بأنّه يحتاج في انقياده إلى الخشاش (بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۹۳).

2.. بصائر الدرجات: ص ۲۱ ح ۵، مختصر بصائر الدرجات: ص ۱۲۴ كلاهما عن الأصبغ بن نباتة.

3.. نهج البلاغة: الخطبة ۱۸۹، مختصر بصائر الدرجات: ص ۱۹۸ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق.

4.. وليس في النسخة التي بأيدينا وما أثبتناه من بحار الأنوار.

5.. بصائر الدرجات: ص ۲۲ ح ۹، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۹۲ ح ۳۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5128
صفحه از 439
پرینت  ارسال به