131
گزیده شناخت نامه حدیث

۲۲۵.امام رضا علیه السّلام -به يونس بن عبدالرحمان -: اى يونس! براى مردم، سخنى [و حديثى] بگو که مى‏شناسند و از آنچه نمى‏شناسند، رهايشان کن!

ر. ک: ص ۲۹۳ (رعايت ظرفيت مخاطب).

و - افشاى اسرار اهل بيت

۲۲۶.امام رضا علیه السّلام: اگر علما (ائمه) کسانى را مى‏يافتند که [اسرار را] برايشان بگويند و آنها رازدارى کنند، قطعا مى‏گفتند و حکمت را بيان مى‏کردند؛ امّا خداى عز و جل شما را به فاش ساختن آزمايش کرده است [و رازدار نيستيد]. شما مردمى هستيد که در دل‏هايتان، دوستمان داريد؛ ولى کردارتان خلاف آن است.

۲۲۷.امام صادق علیه السّلام: خداوند عز و جل، افرادى را به دليل افشاگرى، ملامت کرده است، آن‏جا که مى‏فرمايد: «و چون خبرى، چه ايمنى و چه ترس به آنها رسد، آن را افشا مى‏کند». پس بپرهيزيد از افشاگرى!

۲۲۸.امام صادق علیه السّلام: کسى که حديث ما را به زيانمان فاش سازد، به منزله کسى است که حقّ ما را انکار کند.

۵ / ۷

جواز نقل معناى حديث

۲۲۹.اُسْد الغابة- به نقل از سليمان بن اکيمه -: گفتم: اى پيامبر خدا! من از شما حديث مى‏شنوم؛ امّا نمى‏توانم آن را همان گونه که مى‏شنوم، [به ديگران] برسانم. حرفى، کم و زياد مى‏شود. فرمود: «اگر حرامى را حلال و حلالى را حرام نمى‏کنى و معنا را در مى‏يابى، اشکالى ندارد».

۲۳۰.الكافى- به نقل از محمّد بن مسلم -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: حديثى را از شما مى‏شنوم و آن را کم و زياد مى‏کنم. فرمود: «اگر معانى آن را برسانى، اشکالى ندارد».


گزیده شناخت نامه حدیث
130

۲۲۵.الإمام الرضا علیه السّلام ـ لِيونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمنِ -: يا يونُسُ! حَدِّثِ النّاسَ بِما يَعرِفونَ، وَاترُكهُم مِمّا لا يَعرِفونَ.۱

راجع: ص ۲۹۲ (مراعاة طاقة المخاطب).

و - إذاعَةُ أسرارِ أهلِ البَيتِ

۲۲۶.الإمام الرضا علیه السّلام: لَو أنَّ العُلَماءَ وَجَدوا مَن يُحَدِّثونَهُم ويَكتُمُ سِرَّهُم لَحَدَّثوا ولَبَيَّنُوا الحِكمَةَ، ولكِن قَدِ ابتَلاكُمُ اللّهُ عز و جل بِالإِذاعَةِ، وأَنتُم قَومٌ تُحِبُّونّا بِقُلوبِكُم ويُخالِفُ ذلِكَ فِعلُكُم.۲

۲۲۷.الإمام الصادق علیه السّلام: إنَّ اللّهَ عز و جل عَيَّرَ أقواما بِالإِذاعَةِ في قَولِهِ عز و جل: (وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ)۳، فَإِيّاكُم وَالإِذاعَةَ!۴

۲۲۸.عنه علیه السّلام: مَن أذاعَ عَلَينا حَديثَنا فَهُوَ بِمَنزِلَةِ مَن جَحَدَنا حَقَّنا.۵

۵ / ۷

جَوازُ نَقلِ الحَديثِ بِالمَعنى

۲۲۹.اُسد الغابة عن سليمان بن أكيمة: قُلتُ: يا رَسولَ اللّهِ! إنّي أسمَعُ مِنكَ الحَديثَ لا أستَطيعُ أن اُؤَدِّيَهُ كَما أسمَعُ مِنكَ، يَزيدُ حَرفا أو يَنقُصُ حَرفا؟ فَقالَ: إذا لَم تُحِلّوا حَراما ولا تُحَرِّموا حَلالاً وأَصَبتُمُ المَعنى، فَلا بَأسَ.۶

۲۳۰.الكافي عن محمّد بن مسلم: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: أسمَعُ الحَديثَ مِنكَ، فَأَزيدُ وأَنقُصُ. قالَ: إن كُنتَ تُريدُ مَعانِيَهُ فَلا بَأسَ.۷

1.. رجال الكشّي: ج ۲ ص ۷۸۲ ح ۹۲۴، عن جعفر بن عيسى بن عبيد، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۶۶ ح ۵.

2.. قرب الإسناد: ص ۳۸۱ ح ۱۳۴۳، مختصر بصائر الدرجات: ص ۱۰۵ نحوه وكلاهما عن البزنطي.

3.. النساء: ۸۳.

4.. الكافي: ج ۲ ص ۳۶۹ ح ۱ و ص ۳۷۱ ح ۸، المحاسن: ج ۱ ص ۳۹۹ ح ۸۹۷.

5.. الكافي: ج ۲ ص ۳۷۰ ح ۲، الغيبة للنعماني: ص ۳۶ ح ۶ كلاهما عن محمّد الخزّاز.

6.. اُسد الغابة: ج ۳ ص ۲۶۸ الرقم ۲۹۹۱ و ج ۲ ص ۵۴۰ الرقم ۲۲۱۱.

7.. الكافي: ج ۱ ص ۵۱ ح ۲، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۶۴ ذيل ح ۲۴.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5301
صفحه از 439
پرینت  ارسال به