121
گزیده شناخت نامه حدیث

د - بیان روشن

۱۹۶.امام صادق علیه السّلام: حديث [و سخن] ما را روشن [و بى غلط] بيان کنيد، که ما مردمى شيوا سخنيم۱.

ه‍ - ذکر کردن سند

۱۹۷.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: هنگامى که حديث مى‏نويسيد، آن را با سندش بنويسيد تا اگر حق باشد، در پاداش، شريک باشيد و اگر باطل باشد، بارِ گناهش به عهده همو باشد [که ساخته و از او نقل مى‏کنيد].

۱۹۸.امام على علیه السّلام: هر گاه حديثى را روايت مى‏کنيد، آن را به کسى که برايتان روايت کرده، اسناد دهيد. پس اگر راست گفته باشد، به سود شماست و اگر دروغ گفته باشد، به زيان اوست.

۱۹۹.امام على علیه السّلام: حديث را با سندش ذکر کنيد تا اگر حق بود، در [پاداش] آخرت، شريک باشيد و اگر باطل بود، بار گناهش بر صاحب همان حديث باشد.

۲۰۰.الكافى- به نقل از محمّد بن على در حديثى که سند آن را به معصوم علیه السّلام رسانده: امام صادق علیه السّلام فرمود: از «دروغ مُفتَرع۲، بپرهيزيد». به ايشان گفته شد: دروغ مفترع چيست؟ فرمود: «اين که شخصى برايت حديثى گويد و تو [هنگام نقل]، او را حذف کنى و حديث را از کسى روایت کنی که آن شخص از وى برايت نقل کرده است».

1.. اعراب به معناى آشکارسازى و روشن کردن است. اینکه گفته مى‏شود: اعرب کلامه، یعنى در بیان حروف و اعراب کلمات، اشتباهى نکرد. فصاحت نیز به معناى خلوص و شیوایى و گشادگى زبان است .
بر این پایه، روایت چنین مى‏شود: چون احادیث ما را مى‏گویید، حروف و کلمات و اعراب آنها را آن گونه که شایسته است، آشکار کنید و هیچ یک را نادرست ادا نکنید تا کلمات با هم مشتبه نشوند؛ که ما مردمى شیوا سخن هستیم و جز به سخن شیوا، لب نمى‏گشاییم. در سخن ما، کاستى و اشتباه در حروف و حرکات آن نیست، پس اگر شما در احادیث ما اشتباه و حروف و کلمات آن را تباه کردید، شیوایى آن زیان مى‏بیند و افزون بر این که موجب اشتباه فهمى و درنیافتن مقصود اصلى حدیث مى‏شود، نقصى براى ما و شما به شمار مى‏رود.

2.. «مفترع» اسم فاعل به معناى پرده و مانع است. و «کذب مفترع» یعنى دروغى که مانع پذیرش روایت دروغگوست؛ یا به معناى بالا رونده، یعنى حدیثى که با حذف برخى راویان به دروغ به طبقه‏هاى بالاتر، منسوب مى‏شود. «مفترع»، مى‏تواند زایل کننده صفت عدالت راوى هم، معنا شود. نیز ممکن است به معناى «متفّرع» باشد. یعنى راوى، سخن خود را با حذف واسطه یا کارى دیگر، به اصل آن اسناد دهد و سخن خود را مبتنى بر صدق او کند.


گزیده شناخت نامه حدیث
120

د - الإِعرابُ

۱۹۶.الإمام الصادق علیه السّلام: أعرِبوا حَديثَنا فَإِنّا قَومٌ فُصَحاءُ۱.۲

ه‍ - ذِكرُ السَّنَدِ

۱۹۷.رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله: إذا كَتَبتُمُ الحَديثَ فَاكتُبوهُ بِإِسنادِهِ، فَإِن يَكُ حَقّا كُنتُم شُرَكاءَ فِي الأَجرِ، وإن يَكُن باطِلاً كانَ وِزرُهُ عَلَيهِ.۳

۱۹۸.الإمام عليّ علیه السّلام: إذا حَدَّثتُم بِحَديثٍ فَأَسنِدوهُ إلَى الَّذي حَدَّثَكُم، فَإِن كانَ حَقّا فَلَكُم وإن كانَ كَذِبا فَعَلَيهِ.۴

۱۹۹.عنه علیه السّلام: اُذكُرُوا الحَديثَ بِإِسنادِهِ، فَإِن كانَ حَقّا كُنتُم شُرَكاءَهُ فِي الآخِرَةِ، وإن كانَ باطِلاً فَإِنَّ الوِزرَ عَلى صاحِبِهِ.۵

۲۰۰.الكافي عن محمّد بن عليّ رفعه: قالَ أبو عَبدِاللّهِ علیه السّلام: إيّاكُم وَالكَذِبَ المُفتَرِعَ! قيلَ لَهُ: ومَا الكَذِبُ المُفتَرِعُ۶؟ قالَ: أن يُحَدِّثَكَ الرَّجُلُ بِالحَديثِ فَتَترُكَهُ وتَروِيَهُ عَنِ الَّذي حَدَّثَكَ عَنهُ.۷

1.. الإعراب: الإبانة والإيضاح، يقال: أعرب كلامه إذا لم يُلحن في الحروف والإعراب، والفصاحة: الخلوص والجودة في اللّسان وطلاقته. والمعنى: إذا حدّثتم بأحاديثنا فأعربوا حروفَها وكلماتِها وأظهروا إعرابها وحركاتها كما ينبغي، ولا تُلحنوا في شيء منها؛ لئلاّ يشتبه بعضها ببعض، «فإنّا قوم فصحاء» لا نتكلّم إلاّ بكلام فصيح ليس فيه نقص ولحن في الحروف والحركات، فإن ألحنتم في أحاديثنا وأفسدتم حروفها وكلماتها وحركاتها اختلّت فصاحتها، وذلك مع كونه موجبا للاشتباه وفوات المقصود نَقص علينا وعليكم (شرح اُصول الكافي للملّا صالح المازندراني: ج ۲ ص ۲۲۵).

2.. الكافي: ج ۱ ص ۵۲ ح ۱۳، مشكاة الأنوار: ص ۲۵۰ ح ۷۲۹، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۵۱ ح ۲۸.

3.. التدوين في أخبار قزوين: ص ۴۲۴، تاريخ دمشق: ج ۳۶ ص ۳۹۰ ح ۷۳۷۷ كلّها عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عن آبائه، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۲۲ ح ۲۹۱۷۴.

4.. الكافي: ج ۱ ص ۵۲ ح ۷ عن السكوني عن الإمام الصادق علیه السّلام، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۶۱ ح ۱۵.

5.. مشكاة الأنوار: ص ۲۵۲ ح ۷۴۴ عن الإمام الصادق علیه السّلام، مستدرك الوسائل: ج ۱۷ ص ۲۹۳ ح ۲۱۳۸۵.

6.. «المفترع»: إمّا اسم فاعل بمعنى الحاجز، أى الكذب الحاجز بين الرجل وقبول روايته . أو بمعنى المرتفع المتصاعد، فكأنّه يريد ارتفاع حديثه بإسناده إلى الأعلى بحذف الواسطة . أو بمعنى المزيل عن الراوى صفة العدالة، أو بمعنى المتفرّع؛ فإنّه فرّع قوله على صدق الراوى فأسنده إلى الأصل بحذف الواسطة أو غير ذلك (اُنظر: شرح المولى صالح المازندراني: ج ۲ ص ۲۶۹ و الوافي: ج ۱ ص ۲۲۹ و مرآة العقول: ج ۱ ص ۱۸۱).

7.. الكافي: ج ۱ ص ۵۲ ح ۱۲، معاني الأخبار: ص ۱۵۸ ح ۱ نحوه، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۵۸ ح ۴.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4988
صفحه از 439
پرینت  ارسال به