کتاب خدا، ظاهر و باطنى دارد.
و در نقلى دیگر، ایشان خطاب به جابر، بطن قرآن را دارای بطنی دیگر دانسته و فرموده است:
۰.إنَّ لِلقُرآنِ بَطناً، وَ لِلبَطنِ بَطناً.۱
۰.قرآن، باطنى دارد و باطن آن هم باطنى دارد.
گفتنى است در روایتى به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله، این بطنها تا هفت بطن، دانسته شدهاند که مىتواند نشان دهنده فراوانىِ بطنها، و نه حصر آن به هفت باشد.۲
نمونه مشهورى که وجود لایههاى معنایى و رابطه بطن و ظَهر را نشان مىدهد، حدیث زیر است که کلینى، به طور کامل و شیخ صدوق، بخشى از آن را نقل کرده است:
۰.عَبدُ اللهِ بنِ سِنانٍ عَن ذَرِیحٍ المُحَارِبىِّ، قالَ: قُلتُ: لِأَبِى عَبدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ اللَّه أَمَرَنى فى كِتابِه بِأَمرٍ فَاُحِبُّ أَن أَعمَلَهُ، قالَ: وَ ما ذاکَ؟ قُلتُ: قَولُ اللَّهِ عز و جل: (ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ).۳ قالَ: لِیَقضُوا تَفَثَهُم لِقاءُ الإِمامِ وَ لیوفوا نُذُورَهُم تِلکَ المَناسِکُ.
۰.قالَ عَبدُ اللَّهِ بنُ سِنانٍ: فَأَتَیتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السلام فَقُلتُ: جُعِلتُ فِدَاکَ قَولُ اللَّهِ عز و جل: (ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ)، قالَ: أَخذُ الشَّارِبِ وَ قَصُّ الأَظفارِ وَ ما أَشبَهَ ذَلِکَ. قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! إِنَّ ذَرِیحَ المُحارِبىِّ حَدَّثَنى عَنکَ بِأَنَّکَ قُلتَ لَه: (لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ) لِقاءُ الإِمامِ (وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ) تِلکَ المَناسِکُ؟! فَقالَ: صَدَقَ ذَریحٌ وَ صَدَقتَ، إِنَّ لِلقُرآنِ ظاهِراً وَ باطِناً، وَ مَن یَحتَمِلُ ما یَحتَمِلُ ذَریحٌ؟۴
۰.عبد اﷲ بن سنان از ذریح محاربى نقل میکند: به امام صادق علیه السلام گفتم: خداوند در کتابش مرا به کارى امر کرده است که دوست دارم آن را انجام دهم. امام علیه السلام پرسید: «آن کدام است؟». گفتم: سخن خداوند عز و جل: (سپس