اهل بیت علیهم السلام نیز بر مصدّق و مفسّر بودنِ اجزای قرآن برای یکدیگر، تأکید ورزیدهاند و همان طور که امام على علیه السلام فرموده، قرآن کریم خود، شارح و مبیّن خویش است:
۰.کِتابُ اللّٰهِ تُبصِرونَ بِهِ، وَ تَنطِقونَ بِهِ، وَ تَسمَعونَ بِهِ، وَ یَنطِقُ بَعضُهُ بِبَعضٍ، وَ یَشهَدُ بَعضُهُ عَلىٰ بَعضٍ.۱
۰.کتاب خداست که با آن مىتوانید [حقیقت را] ببینید و با آن، سخن [حق را] بگویید و به وسیله آن بشنوید. بخشی از قرآن، با بخشی دیگر از آن، گویا میشود و برخى از آن بر برخى دیگر، گواهى مىدهد.
امام علی علیه السلام همچنین در بیانی دیگر مىفرماید:
۰.وَ اللّٰهُ سُبحانَهُ یَقولُ: ( مٰا فَرَّطْنٰا فِی الْكِتٰابِ مِنْ شَيْءٍ)۲ وَ فیهِ تِبیانُ کُلِّ شَىءٍ، وَ ذَکرَ أنَّ الکِتابَ یُصَدِّقُ بَعضُهُ بَعضاً وَ أنَّهُ لَا اختِلافَ فیهِ، فَقالَ سُبحانَهُ: ( وَ لَوْ كٰانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللّٰهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلاٰفاً كَثِيراً).۳
۰.خداوند سبحان مىفرماید: ( ما در قرآن، چیزى را فروگذار نکردیم) و در قرآن، بیان هر چیزى هست، و یادآور شده که بخشی از قرآن، تأیید کننده بخشی دیگر از آن است و اختلافی در آن نیست. خدای سبحان فرموده: ( و اگر قرآن از نزد غیر خدا بود، قطعاً اختلاف فراوان در آن مییافتند).
برخی از مفسّران بزرگ صدر اسلام نیز چنین دیدگاهی داشتهاند. ابن کثیر به نقل از سعید بن جبیر از ابن عبّاس چنین آورده است که:
۰.القرآنُ یُشبِهُ بَعضُهُ بَعضاً.۴
۰.بخشی از قرآن، به بخش دیگر شبیه است.