که به تبیین و تأویل آنها پرداختهاند، کافی است تا بخشی از این مطالب را به بحث تأویل اختصاص دهیم.
گفتنی است که حتّی اگر دیدگاه مشهور را بپذیریم، آیه یاد شده، وجود آیات متشابهی را که به تأویل نیاز دارند، اثبات میکند؛ امّا وجود بطن و تأویل در آیات دیگر را نفی نمیکند. آیات محکم کتاب هم میتوانند تأویل داشته باشند، بی آن که معنای ظاهری و استوار آنها خدشهدار شود.
افزون بر این، چند روایت، همه قرآن را داراى ظهر و بطن و تأویل دانستهاند.۱ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله مىفرماید:
۰.لَیسَ مِنَ القُرآنِ آیةٌ إلّٰا وَ لَها ظَهرٌ وَ بَطنٌ، وَ ما مِنهُ حَرفٌ إلّٰا وَ إنَّ لَهُ تَأویلاً ( وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللّٰهُ وَ الرّٰاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ).۲
۰.هیچ آیهای از قرآن نیست، مگر آن که ظاهری و باطنی دارد. هیچ حرفی از آن نیست، مگر آن که تأویلی دارد ( و تأویلش را جز خداوند و راسخان در دانش نمیدانند).
در باره همین موضوع از امام باقر علیه السلام پرسیده شده و ایشان، عمومیّت بطن و تأویل را براى همه قرآن، تأیید نموده است. فضیل بن یسار، این پرسش و پاسخ را گزارش کرده است:
۰.سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السلام عَن هٰذِهِ الرِّوایَةِ: «ما مِنَ القُرآنِ آیَةٌ إلّا وَ لَها ظَهرٌ وَ بَطنٌ»، فَقالَ: ظَهرُهُ تَنزیلُهُ، وَ بَطنُهُ تَأویلُهُ، مِنهُ ما قَد مَضىٰ، وَ مِنهُ ما لَم یَكُن، یجری كَما یَجرِی الشَّمسُ وَ القَمَرُ، كُلَّما جاءَ تَأویلُ شَیءٍ مِنهُ یَكونُ عَلَى الأَمواتِ كَما یكونُ عَلَى الأَحیاءِ، قالَ اللهُ: ( وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللّٰهُ وَ الرّٰاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ)، نَحنُ نَعلَمُهُ».۳