131
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

پس بنشیند و آن را به مراحل اوّلیه و سرآغاز تشکیلش باز گردانَد تا به مقصود نهفته و نیّت درونى پدید آورنده متن، دست یابد. او باید بتواند از پىِ کوشش ذهنى و اجتهادى سخت و گسترده و ژرف، خود را به افق متکلّم و مؤلّف، نزدیک کند تا از دیدگاه او به موضوع بنگرد. وى سپس به متن باز مى‏گردد تا از طریق بازکاوى و تحلیل دقیق متن و نیز بسیارى چیزهاى دیگر، قرینه‏هایى را بیابد که نشانه‏اى بر مقصود نهایى و سرانجام مطلوب پدید آورنده متن باشند.۱

این بیان شاید بتواند فرایند تأویل را اندکى باز گشاید و شیوایى و به‏گزینى قرآن و اهل بیت علیهم السلام را در استفاده از این واژه دومعنایى (آغاز و انجام) بر نماید. در هر تأویل، ما ابتدا به سرچشمه اوّلیه شکل‏گیرى متن، باز مى‏گردیم و سپس با دستیابى به مقصود و نیّت درونى پدید آورنده متن، فرجام نهایى آن را در عالم معنا مى‏جوییم.

نکته در خور توجّه، آن است که تأویل در روایات، معناى اسم مفعولی نیز دارد که از باب کاربرد مصدر(تأویل) به جاى اسم مفعول (مؤوَّل) است. تأویل در این معنا براى اشاره به «فرد تحقّق یافته از مفهوم» و تطبیق آیه بر «مصداق خارجى» به کار مى‏رود. به دیگر سخن، اگر مقصود نهایی گوینده، مصداق خارجی و تحقّق عینی هم داشته باشد، گاه آن مصداق خارجی را نیز تأویل می‌خوانند. شمارى از روایات تأویلى، ناظر به این معنای تأویل ‏اند که نمونه‏هاى آن را در بحث آینده و در کنار جَرْى و تطبیق، ارائه خواهیم داد.

گفتنى است که ارتباط این دو معنا و نیز کاربرد گاه به گاه تأویل به جاى تفسیر و تطبیق، پیچیدگى‏هایى را در فهم این اصطلاح قرآنى پدید آورده است. توجّه به این امر و دقّت در جداسازى هر یک از کاربردها، مى‏تواند از خلط آنها پیشگیرى کند.

1.. گفتنى است چگونگى آگاهى اهل بیت علیهم السلام از تأویل قرآن نیز همانند تفسیر آن، با ما متفاوت است. آنان خود، همبَر قرآن و خزائن علم اعطایى الهى و وارثان علم همۀ پیامبران‏ اند.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
130

ابن اثیر نیز بر این باور است که تأویل، انتقال ظاهر لفظ از معناى اصلى‏اش به چیزى است که آن چیز، نیازمند دلیل است؛ دلیلى که اگر نبود، ظاهر لفظ، رها نمى‏شد.۱ راغب اصفهانى نیز تأویل را باز گرداندنِ هر چیزى به غرض اصلى آن مى‏داند، خواه از مقوله علم باشد و خواه فعل.۲

بنا بر نظر برخى از محقّقان، این معنا در گذر قرن‌ها و عصرها، تغییر یافته۳ و نزد قرآن‏پژوهان و مفسّران قرآن، به یک اصطلاح با تعریف‏هاى متعدّد، تبدیل شده است.۴

ما در این جا بدون ورود به این مباحث دامنه‏دار و با اتّکا به آموخته‏هاى خوانندگان گرامى در مباحث علوم قرآنى، تنها با توجّه به معناى لغوى و کاربردهاى روایى «تأویل»، مى‏گوییم: تأویل در حالت مصدرى، در روایت‏هایى انگشت‏شمار به معناى تفسیر آمده است؛۵ امّا بیشتر از آن به معنای «بطن» در برابر «ظهر» به کار می‌رود و مقصود از آن، «تبیین غرض نهایى پدید آورنده متن و ارائه مقصود نهفته او» است. این مقصود نهایى، در ذهن و نیّت پدید آورنده متن، نهفته است و به سادگى از متن، فهمیده نمى‏شود. علّت نهفتگى نیز مى‏تواند چندمعنایى بودن متن به همراه دور افتادن قرینه‏ها یا تعارض معنایى و ظاهرى آن با دیگر سخنان و مفاهیم مسلّم و مقبول نزد پدید آورنده باشد.

مخاطب متعارف، در مواجهه با این دسته از متن‌ها، ابتدا باید از ظاهر متن،

1.. النهایة: ج۱ ص۸۰.

2.. مفردات ألفاظ القرآن: ص۹۹.

3.. ر. ک: دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۶ ص۳۱۷: «تأویل»، حسن طارمى و دائرة المعارف بزرگ اسلامى: ج۱۴ ص۳۷۵: «تأویل»، احمد پاکتچى.

4.. ر. ک: دانش‌نامۀ جهان اسلام: ج۶ ص۳۱۷: «تأویل»، حسن طارمی و دائرة المعارف قرآن کریم: ج۷ ص۸۹: «مفهوم‏شناسى تأویل»، محمّدکاظم شاکر و نیز بسیارى از کتاب‏هاى علوم قرآنى، مانند التمهید: ج۳ ص۲۸.

5.. ر. ک: تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۱۲ ح۹ و بحار الأنوار: ج۹۲ ص۱۸۳ ح۱۸ و الأمالى، سیّد مرتضى: ج۱ ص۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4081
صفحه از 272
پرینت  ارسال به