میرسد [در حالی که امام جدیدش را نمیشناسد] چه میفرمایید؟۱ امام فرمود:
۰.هُوَ وَ اللَّهِ بِمَنْزِلَةِ مَنْ هَاجَرَ إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَمَاتَ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ.۲
به خدا سوگند او به منزله کسی است که به سوی خدا و رسولش از منزلش بیرون شده، سپس مرگش فرا رسد که پاداش او برخداست.
در روایتی دیگر آمده است: زراره فرزندش عبید را راهی مدینه میکند تا از امامِ پس از جعفربن محمد علیهما السلام برای او خبر بیاورد، ولی پیش از آن که عبید بازگردد، از دنیا میرود. راوی از امام کاظم علیه السلام درباره عاقبت زراره سؤال میکند و ماجرا را شرح میدهد. امام کاظم علیه السلام میفرماید:
۰.إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ یکونَ زُرَارَةُ مِمَّنْ قَالَ اللَّهُ: (وَ مَنْ یخْرُجْ مِنْ بَیتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یدْرِکهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ).۳
من امید دارم که زراره مصداق این آیه باشد: «و کسی که هجرت کنان به سوی خدا و رسولش از خانهاش خارج شود سپس مرگ او را دریابد قطعا اجر او برعهده خدا خواهد بود».
چنان که مشاهده میشود، امام معصوم علیه السلام با الغای سبب نزول و توجه به پیام عام برخاسته از مدلول استعمالی کلام الهی، آیه را درباره مبلغانی که مرگ، به سبب تبلیغ در شهرهای دور از امام، امکان شناخت امام جدید را به آنان نمیدهد، تطبیق مینماید.
نمونهای از روایات الغای اشخاص نزول
۱. خداوند در سوره قصص درباره ظلم فرعون در سرزمین مصر بر بنیاسرائیل میفرماید: