چنان که روشن است، امام صادق علیه السلام با الغای خصوصیت از فاعل در عبارت (یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ یؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ)، یعنی شخص پیامبر صلی الله علیه و آله، آن را در معنایی عام منظور نموده است.
همچنین عبارت (وَ لَا تُؤْتُواْ السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکم) نیز با توجه به سیاق آیات قبل و بعد، درباره یتیمان سفیه است و به اولیای آنان میفرماید اموال آنان را ـ که اکنون در اختیار شماست و مایه قوام زندگی آدمی است ـ در اختیار آنان قرار ندهید. امام صادق علیه السلام به پیام عام آیه استناد میکند و سفیه را درباره هر کمخردی به کار گرفته است که دست به کارهای جاهلانه میزند؛ گرچه در عرف آن را سفیه نخوانند.۱
۲. الغای سیاق با تمسک به مدلول استعمالی
در برخی از روایات تفسیریِ امامان: مشاهده میشود که امام معصوم علیه السلام مدلول استعمالی آیه را ـ که حاصل الغای کلی سیاق است ـ به عنوان تفسیر آیه بیان میکنند.
نمونهها
۱. سیاق آیه (فَلْینْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ)۲ گویای آن است که انسان باید به غذایی که میخورد، نگاه توحیدی کند و از آفرینش آن درس خداشناسی بگیرد. آیات قبل نیز در صدد بیان مسائل مربوط به مبدأ است.
(فَلْینظُرِ الْانسَانُ إِلیَ طَعَامِهِ * أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَباٌ * ثمُ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا * فَأَنبَتْنَا فِیهَا حَبًّا * وَ عِنَبًا وَ قَضْبًا * وَ زَیتُونًا وَ نخَلاً * وَ حَدَائقَ غُلْبًا * وَ فَاکهَةً وَ أَبًّا * مَّتَاعًا لَّکمْ وَ لِأَنْعَامِکمْ).۳
بارى، آدمى باید به خوراک خویش بنگرد. ما آب را به فراوانى فرو ریختهایم. سپس زمین را شکافتهایم، و در آن دانهاى رویاندهایم،