67
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

نیستند؛ چنان که خود قرآن تصریح می‏کند:

(وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَ مِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ).۱

و به راستى ما پیامبرانى پیش از تو فرستاده‏ایم که [داستان] برخى از آنان را براى تو گفته‏ایم و برخى دیگر را نگفته‏ایم‏.

بنا بر این، باید برخی موضوعات و مطالب یا در باطن قرآن نهفته باشد یا به دلالت (وَ ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)۲ به سنت پیامبر واگذار شده باشد؛ چنان که از ابن‏مسعود روایت شده که گفت:

چرا لعنت نکنم کسانی را که خداوند در کتاب خود آنان را لعنت کرده است؛ در حالی که مرادش واشمه، مستوشمه، واصله و مستوصله بود.

زنی که این را شنید، تمام قرآن را خواند و نزد ابن‏مسعود آمد و گفت: ای ابن ام عبد، دیشب ما بین الدفتین را خواندم، ولی لعن واشمه را در آن نیافتم. ابن مسعود گفت:

اگر درست خوانده بودی می‏یافتی. خداوند فرموده است: (ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا) و از جمله مطالبی که پیامبر صلی الله علیه و آله آورده است این است که فرمود: لعَنَ اللهُ الواشمةَ و المستوشمةَ.۳

۳. آیه تفصیل

(لَقَدْ کاَنَ فیِ قَصَصِهِمْ عِبرْةٌ لّأُوْلیِ الْأَلْبَابِ مَا کاَنَ حَدِیثًا یفْترَی‏ وَ لَکن تَصْدِیقَ الَّذِی بَینْ‏ یدَیهِ وَ تَفْصِیلَ کلِّ شیْءٍ وَ هُدًی وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یؤْمِنُونَ).۴

به راستی در سرگذشت آنان عبرتی برای خردمندان است. [قرآن‏] سخنی

1.. سوره غافر، آیه ۷۸.

2.. سوره حشر، آیه ۷.

3.. مجمع البیان، ج۴، ص۴۶۱؛ همچنین ر.ک: صحیح البخاری، ج۷، ص۶۳؛ سنن ابن ماجة، ج۱، ص۶۴۰.

4.. سوره یوسف، آیه ۱۱۱.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
66

معرفتی مورد نیاز همگان و دیگر موضوعات، تفصیل لازم است؛ یعنی وجود موضوعات معرفتی مربوط به هدایت در ظاهر آیات ضروری است؛ گر چه قرآن، در اعم از ظاهر و باطن خود، موضوعات فراتر را نیز شامل می‏گردد.

۲. آیه تفریط

(وَمَا مِن دَابَّةٍ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِى ٱلْكِتَابِ مِن شَىْ‏ءٍ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ).۱

هیچ جنبنده‏ای در زمین، و هیچ پرنده‏ای که با دو بال خود پرواز می‏کند نیست، مگر این که امت‌هایی همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب فرو گذار نکردیم. سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می‏گردند.

یک بحث مهم و کلیدی در این آیه مراد از «الکتاب» است. برخی مراد از آن را قرآن می‏دانند و برخی مراد را لوح محفوظ (علم الهی) می دانند۲ و برخی آن را اعم از قرآن و لوح محفوظ می دانند.۳

فخر رازی می نویسد:

قول دوم، آن است که مراد از آن (الکتاب) قرآن باشد و این اظهر است؛ چرا که الف و لام زمانی که بر سر اسم مفرد وارد شوند، منصرف به معهود سابق است و کتابی که معهود سابق نزد مسلمانان باشد، قرآن است. لذا لازم است که مراد از «الکتاب» در این آیه قرآن باشد.۴

اگر مراد آیه، قرآن کریم باشد، چه به شکل اختصاصی و چه به شکل اشتراکی، این آیه تصریح می‏کند که ما در قرآن هیچ امری را فرونگذاشتیم و همه چیز را در آن آوردیم. از دیگر سو، روشن است که ظاهر آیات شامل تمامی موضوعات

1.. سوره انعام، آیه ۳۸.

2.. صاحب المیزان هر دو احتمال را بیان کرده، ولی ترجیح نداده است (ر.ک: المیزان، ج۷، ص۸۱).

3.. ر.ک: تفسیر نمونه، ج۵، ص۲۲۳.

4.. مفاتیح الغیب، ج۱۲، ص۵۲۶.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9304
صفحه از 220
پرینت  ارسال به