علمی، با وجود نامش، هدفی غیر از هدف تفسیر موضوعی (استنباط دیدگاه قرآن) دارد و لذا نباید تفسیر موضوعی قلمداد گردد.
۲. تفسیر آیات الاحکام
غرض تفاسیر آیات الاحکام، تنها ارائه تفسیر اجتهادی آیاتِ حاوی مباحث فقهی، به ترتیب ذکر آیات در مصحف یا به ترتیب ابواب فقهی است، نه استخراج دیدگاه قرآن درباره موضوعات فقهی همچون نماز، روزه، حج، زکات و...
۳. تفسیر قرآن به قرآن
این گونه تفسیری هدف گفته شده برای تفسیر موضوعی را دنبال نمیکند.
۴. تفسیر ادبی
تفاسیری که به لغتپژوهی در قرآن میپردازند، گر چه موضوعِ واژگان قرآن را دنبال میکنند، ولی به هیچ وجه درصدد تبیین دیدگاههای قرآن در موضوعی معین نیستند.
۵. مباحث علوم قرآنی
مباحث علوم قرآنی میتواند به عنوان موضوعی برای تفسیر موضوعی اخذ شوند و مثلاً دیدگاه قرآن درباره محکم و متشابه استخراج گردد؛ اما نمیتوان آنچه را دانشمندان قرآنپژوه ذیل «محکم و متشابه» به عنوان یکی از علوم قرآن آوردهاند، نمونهای از تفسیر موضوعی دانست.
۶. تصنیف و دستهبندی آیات
دستهبندی آیات، زمینه تفسیر موضوعی را فراهم میکند، اما تفسیر موضوعی تلقی نمیگردد؛ چون صرف این کار، تبیین دیدگاه قرآن را درباره موضوع مشخصی به دنبال نخواهد داشت.
در پایان، شایان ذکر است چنان که گاه به نتایج تلاش و پژوهش مفسر، تفسیر اطلاق میگردد، گاه به نتیجه عملیات تفسیر موضوعی نیز ـ که به شکل نوشتاری یا کلامی عرضه میشود ـ تفسیر موضوعی گفته میشود؛ چنان که بیشتر