حَدِیثُ جَدِّی وَ حَدِیثُ جَدِّی حَدِیثُ الْحُسَینِ وَ حَدِیثُ الْحُسَینِ حَدِیثُ الْحَسَنِ وَ حَدِیثُ الْحَسَنِ حَدِیثُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ۷ وَ حَدِیثُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَدِیثُ رَسُولِ اللَّهِ۹ وَ حَدِیثُ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلُ اللَّهِ عز و جل.۱
روایت مشابهی نیز با همین مفهوم از امام باقر علیه السلام روایت شده است.۲ همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.إِنَّ عِلْمَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام مِنْ عِلْمِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَعُلِّمْنَاهُ نَحْنُ فِیمَا عُلِّمْنَاه.۳
علم علی بن ابی طالب از علم پیامبر خداست. پس آنچه را میدانیم، علم رسول خداست.
در روایات متعددی نیز آمده است که علم الهی ابتدا به پیامبر صلی الله علیه و آله میرسد و از ایشان امام به امام منتقل میگردد.۴
همچنین سماعه میگوید که از امام کاظم علیه السلام سؤال کردم:
۰.أَ کلُّ شَیءٍ فِی کتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله أَوْ تَقُولُونَ فِیه؟
آیا همه مسائل در قرآن و سنت آمده است، یا این که شما خود نظر میدهید؟
امام علیه السلام فرمود:
۰.بل کلُ شَئٍ فی کتاب اللّٰه و سنةِ نبیِّه صلی الله علیه و آله.۵
حال با توجه به دلایل بالا ـ که نشان میدهند روایات اهل بیت علیهم السلام همان سخنان نبوی است ـ باید گفت که بیشتر روایات غیر فقهی و غیر تفسیری معصومان علیهم السلام بیان مفاد آیات قرآن کریم هستند.
۳. در روایات متعددی بر مفهوم عرضه روایات بر قرآن تأکید شده است و