إِذَا حَدَّثْتُکمْ بِشَیءٍ فَاسأَلونی عَنْ کتَابِ اللَّهِ عز و جل.
چون چیزی برای شما گفتم [مدرک آن را] از کتاب خدا سؤال کنید.
ابوالجارود میگوید: امام در یکی از سخنانش فرمود:
۰.إنَّ رسولَ اللّٰه صلی الله علیه و آله نهی عن القیلِ و القالِ، و فسادِ المال، و کثر ةِ السؤال.
رسول خدا از گفت و گوهای بیهوده و از بینبردن اموال و سؤال بسیار [از امور غیر لازم] نهی کرده است.
پس به ایشان گفتند: «ای پسر رسول خدا، این مطلب در کجای قرآن آمده است»؟ حضرت پاسخ داد:
۰.إن اللّٰه عز و جل یقول: (لا خَیرَ فی کثیرٍ مِنْ نَجْوٰاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاس) و قال: (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکمْ قِیاماً) و قال: (لا تَسْئَلُوا عَنْ أشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکمْ تَسُؤْکم).۱
خدای عز و جل فرمود: «در بسیارى از نجواهاى آنان خیرى نیست، جز کسى که [از این طریق] به صدقه، یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم فرمان دهد.» و فرمود: «و اموالتان را که خدا مایه قوام و برپایى [زندگى] شما گردانیده به سبک مغزان ندهید.» و فرمود: «از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناک مىكند، مپرسيد.»
این روایت دلالت دارد که تمامی روایات غیرتفسیری معصوم علیه السلام ریشه در ظاهر قرآن دارند؛ چرا که اولاً درخواست مدرک قرآنی برای روایات تفسیری معنا ندارد. لذا باید مراد، روایات غیر تفسیری باشد. ثانیاً اگر قرار باشد مدرک برخی از روایات،